Nagrodę im. Konrada Swinarskiego dla najlepszego reżysera sezonu teatralnego 2021/22 otrzymała Anna Augustynowicz za przedstawienie "Odlot" w Teatrze Współczesnym. To już druga nagroda im. Konrada Swinarskiego przyznana przez miesięcznik "Teatr" Annie Augustynowicz.
Uroczyste wręczenie nagród odbyło się w środę wieczorem w Instytucie Teatralnym im. Raszewskiego w Warszawie. Nagrody przyznawane były za najlepszą reżyserię oraz za najlepsze role żeńskie i męskie w minionym sezonie teatralnym.
Anna Augustynowicz z nagrodą im. Konrada Swinarskiego
Nagrodę im. Konrada Swinarskiego dla najlepszego reżysera w sezonie 2021/22 otrzymała Anna Augustynowicz za reżyserię „Odlotu" w Teatrze Współczesnym w Szczecinie na podstawie poematu dramatycznego Zenona Fajfera.
Jak czytamy na stronie E-teatr.pl, redaktor naczelny „Teatru" i przewodniczący jury prof. Jacek Kopciński w laudacji podkreślał: – „Odlot" Zenona Fajfera – oto prawdziwie odlotowy poemat dramatyczny, który wymaga od czytelnika wyjątkowych kompetencji i specjalnej dyspozycji. […] W przypadku wystawienia nie może być mowy o tradycyjnej adaptacji. Dla zainscenizowania „Odlotu" trzeba znaleźć nowy język teatru i naszej laureatce udała się ta sztuka.
To już druga nagroda im. Konrada Swinarskiego przyznana przez miesięcznik „Teatr" Annie Augustynowicz. W 2017 r. jury doceniło „Ślub" Witolda Gombrowicza w jej reżyserii. Co więcej, Anna Augustynowicz była wówczas pierwszą kobietą-reżyserem uhonorowaną tą nagrodą w jej 41-letniej historii (nagroda przyznawana jest od 1976 r.).
Nagrodę im. Aleksandra Zelwerowicza za najlepszą kobiecą kreację aktorską minionego sezonu przyznano Dominice Bednarczyk za rolę Konrada w „Dziadach" na podstawie dramatu Adama Mickiewicza w reż. Mai Kleczewskiej w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Natomiast Nagrodę im. Aleksandra Zelwerowicza za najlepszą męską kreację aktorską odebrał Łukasz Lewandowski za rolę Ucznia/Jerzyka w „Sztuce intonacji" na podstawie dramatów Tadeusza Słobodzianka w reż. Anny Wieczur w Teatrze Dramatycznym w Warszawie.
"Odlot" Anny Augustynowicz
„Odlot" odwołuje się do katastrofy smoleńskiej. To opowieść o narodowym stanie ducha – po wydarzeniach w Smoleńsku i zbiorowych koszmarach z ostatnich lat. Sama reżyserka, jeszcze kilka miesięcy przed premierą, tak mówiła o poemacie Fajfera:
– Autor poematu starał się zbadać naszą roztrzaskaną mentalność po katastrofie smoleńskiej. Zrobił to ze smakiem i używając pięknego języka. Nie jest to relacja z tego, co się stało, tylko pokazuje on lot, który trwa nadal.
Premiera „Odlotu" w Teatrze Współczesnym odbyła się 13 grudnia 2021 r. Spektaklem tym Anna Augustynowicz żegnała się ze stanowiskiem dyrektorki artystycznej Teatru Współczesnego. Dlatego w przedstawieniu można znaleźć także wiele odniesień do wcześniejszych przedstawień Augustynowicz.
Spektakl zebrał wiele entuzjastycznych recenzji. Zdobył też Grand Prix 28. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, a także został uznany za najlepszy przez publiczność XXVIII Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych.
Kiedy w najbliższym czasie można będzie zobaczyć „Odlot"? Niestety, do końca listopada nie ma go w repertuarze Współczesnego.
Anna Augustynowicz
Jest absolwentką teatrologii Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie. Debiutowała w 1989 r. inscenizacją sztuki „Życie wewnętrzne" Marka Koterskiego w Teatrze im. W. Bogusławskiego w Kaliszu.
Z Teatrem Współczesnym w Szczecinie związana jest od początku lat 90. Przez 30 lat była dyrektorką artystyczną. Wielokrotnie nagradzana stworzyła teatr najwyższej jakości, sięgający po utwory młodych dramaturgów i poruszający ważne, aktualne problemy społeczne, także w utworach klasycznych. Reżyserowała też m.in. w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku, Teatrze Powszechnym w Warszawie, Wrocławskim Teatrze Współczesnym, Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi, Teatrze Telewizji.