EN

10.10.2023, 14:48 Wersja do druku

Studium męskiej tożsamości

„Biali heteroseksualni mężczyźni” Young Jean Lee w reż. Tomasza Dutkiewicza z Teatru Komedia w Warszawie na L Jeleniogórskich Spotkaniach Teatralnych. Pisze Merwan w portaliku24.pl.

fot. Bartek Warzecha / mat. teatru

Właśnie trwają jubileuszowe 50. Jeleniogórskie Spotkania Teatralne. Poniedziałkowy wieczór (9 października) w Teatrze im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze upłynął pod znakiem dobrego humoru i wyśmienitej zabawy. Aktorzy Teatru Komedia w Warszawie zaprezentowali sztukę Young Jean Lee „Biali heteroseksualni mężczyźni" w reżyserii Tomasza Dutkiewicza.

To dzień czwarty scenicznych spotkań. Mimo okrojonych dotacji udało się zaprosić przedstawienia, o których w ostatnich miesiącach było głośno. Pierwszego dnia jeleniogórska publiczność doceniła kapitalną grę aktorską Macieja Makowskiego i Marcina Sosińskiego, zabawną i jednocześnie wciągającą historię jak z kryminału Agathy Christie oraz dobrą muzykę w musicalu „Morderstwo dla dwojga" (w oryginale „Murder for Two") duetu Joe Kinnosian (muzyka) – Kellen Blair (libretto) w reż. Agnieszki Płoszajskiej. Dzień drugi ukazał przed widzami mentalny obraz polskiej trzypokoleniowej rodziny w czarnej komedii duetu PiK (Pawła Wolaka i Katarzyny Dworak–Wolak) „Balkon Ordona" Lubuskiego Teatru w Zielonej Górze. Trzeciego dnia Teatr KTO w Krakowie wystawił spektakl muzyczny „Uczycie nas, jak suknie się podnosi" w reż. Józefa Opalskiego, na kanwie tekstów Bertolta Brechta, Rogera Fernaya i Waltera Mehringa, z muzyką Bertolta Brechta, Hannsa Eislera i Kurta Weilla. Wraz z krakowskim Teatrem KTO przyjechał też jego szef Jerzy Zoń, który gościł z krakowskim Teatrem Sceny STU w Teatrze Zdrojowym w Cieplicach z „Pacjentami" (1977) na motywach powieści Michaiła Bułhakowa „Mistrz i Małgorzata", w latach 1988–92 pełnił funkcję dyrektora jeleniogórskiego Teatru im. Norwida, a w 1992 przyjmował do pracy aktora Tadeusza Wnuka, obecnie szefa Teatru im. Norwida. Ponadto warto wspomnieć, że występująca w przedstawieniu Teatru KTO – Anna Branny pochodzi z Kowar, gdzie urodziła się i wychowała, zanim ukończyła PWST w Krakowie.

Tym razem na scenie oglądamy relacje trójki braci; dużego chłopca z pokładem wrażliwości Drew (Mikołaj Roznerski), typa karierowicza idącego po trupach do przodu Jake'a (Piotr Szwedes) i wypalonego zawodowo Matta (Jacek Kopczyński). Wszyscy spotykają się w święta Boże Narodzenie u swego ojca wdowca próbującego ułożyć sobie życie Eda (Marcin Troński). Podczas świątecznej kolacji Matt zaczyna płakać. Wtedy Drew namawia go do psychoterapii, która pomogłaby jemu samemu w przeszłości. Z kolei Jake jako bankier doszukuje się kryzysu w życiu zawodowym brata i jego nieumiejętności sprzedania swojej osoby. A Ed między synami się po prostu gubi. Najbardziej niejednoznaczną postacią wydaje się jednak Matt, który odnajduje szczęście w spokoju domowego ogniska. A prezenterami, tzw. osobami odpowiedzialnymi są: pochodząca z Zimbabwe Bonnie Sucharska i Maciej „Gąsiu" Gośniowski – queerowy performer, tancerz i aktor.

„Biali heteroseksualni mężczyźni" Teatru Komedia w Warszawie to ostatnia realizacja Tomasza Dutkiewicza, który w 2022 po szesnastu sezonach artystycznych pożegnał się z etatem dyrektora tejże placówki. A tematów poruszanych jest cała kopalnia: dorastanie, orientacja seksualna, pieniądze, rasizm, rodzina, rozmowa kwalifikacyjna, tolerancja i tożsamość. Marcin Troński, Piotr Szwedes, Jacek Kopczyński i Mikołaj Roznerski wnieśli energię i świetny warsztat. Cała czwórka prezentuje przyzwoite, rzetelne aktorstwo.

Tytuł oryginalny

Studium męskiej tożsamości

Źródło:

portalik24.pl
Link do źródła

Autor:

Merwan