Dziś, 20 września rozpoczyna się IV Zjazd Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych. Miejsce spotkania oraz temat konferencji - "Czy tylko Reduta? Wspólnota - zespół - spółdzielnia twórcza - kolektyw w teatrze" - łączą się z obchodami setnej rocznicy powstania Teatru Reduta, pierwszego polskiego laboratorium teatralnego, w którym pod przewodnictwem Juliusza Osterwy i Mieczysława Limanowskiego zainicjowano nowy styl pracy zespołowej.
Osiągnięcia Reduty, formułowane przez jej twórców postulaty odnowy teatru, czy wreszcie inicjowane przez zespół kierunki poszukiwań nowych metod pracy, nie zawsze docenione i trafnie odczytywane przez współczesnych, z perspektywy lat okazały się jedną ze źródłowych tradycji dla teatru polskiego drugiej połowy XX i pierwszych dekad XXI wieku. Opisane i poddane analizie m.in. w pracach Józefa Szczublewskiego, Ireneusza Guszpita, a przede wszystkim Zbigniewa Osińskiego nadal prowokują do szczegółowych badań, których zasadność potwierdziła konferencja zorganizowana w styczniu tego roku w Krakowie pod tytułem Reducie na stulecie. Nawiązując do podjętej na krakowskiej konferencji refleksji historyczno-krytycznej, a także pamiętając o rezultatach ubiegłorocznej międzynarodowej konferencji w Poznaniu Kolektywy teatralne, artystyczne i badawcze, chcielibyśmy nasze spotkanie sprofilować pod nieco innym kątem, proponując rozważania dotyczące - bezpośred