EN

25.03.2021, 10:30 Wersja do druku

Sopot. Premiera online projektu solowego Joanny M. Czajkowskiej

Sopocki Teatr Tańca zaprasza na premierę online projektu solowego Joanny M. Czajkowskiej.

fot. Krzysztof Bzdeń/mat. teatru

"INTROSPEKCJA. Przedmiot Nieocenionej Wartości" zrodził się z głębokiej analizy własnych metod twórczych, potrzeby eksperymentu oraz trudnej sytuacji zawodowej autorki, jak i całego polskiego tańca.

W pierwszej części projektu Joanna M. Czajkowska, ogląda własną pracę z 2016 roku - wieloobsadowy spektakl "Przedmiot Nieocenionej Wartości", odnoszący się do historii polskiego tańca. Jej reakcje kinetyczne i emocjonalne zostały zarejestrowane na video. Finalnie, widz może zatem obejrzeć spektakl oczami jego autorki. Dla artystki była ważna autentyczność przeżycia, a sam eksperyment miał odpowiedzieć na pytania - co dla twórcy jest ważne po kilku latach od premiery dzieła? Jak silna jest pamięć ciała, jakie emocje i myśli pozostają echem emocji poprzednich, a jakie zostają wygenerowane jako zupełnie nowe pod wpływem upływającego czasu oraz obecnej sytuacji zawodowej i życiowej. Nagranie z pierwszej części tworzy też wizualizacje w drugiej odsłonie projektu.

Druga część „INTROSPEKCJI Przedmiotu Nieocenionej Wartości” to używając nomenklatury profesor Ewy Wycichowskiej "choreomonodram". Choć spektakl pod względem ruchowym stanowi remix materiału choreograficznego z "Przedmiotu Nieocenionej Wartości", opowiada zupełnie inną historię, a poprzedni zachwyt nad ludzkim ciałem i możliwościami wyrazowymi tancerzy, zastępuje gorzka refleksja nad osobistą sytuacją zawodową i dramatyczną sytuacją polskiego tańca w ogóle.

fot. proj. Katarzyna Teresa Turowska

INTROSPEKCJA. Przedmiot Nieocenionej Wartości
Część 1
koncept, wykonanie: Joanna M. Czajkowska
kamery i montaż: Piotr Czarnecki
światła: Mateusz Gierc
Część 2
koncept, reżyseria, wykonanie: Joanna M. Czajkowska
muzyka i udźwiękowienie: Mariusz Noskowiak
nagrania video: Piotr Czarnecki
wizualizacje, projekt plakatu: Katarzyna Teresa Turowska
kostium: Adam Królikowski
reżyseria świateł: Mateusz Gierc
konsultacja: prof. Ewa Aleksandra Wycichowska
rejestracja spektaklu: Piotr Czarnecki
W spektaklu zostały wykorzystane fragmenty wywiadu z tancerzem Opery Bałtyckiej, pedagogiem i choreografem Marcelim Żędzianowskim (17.07.1932 – 11.06.2014), zarejestrowane w marcu 2014 roku.

***

Informacja o spektaklu archiwalnym  „Przedmiot Nieocenionej Wartości” stanowiącym bazę „INTROSPEKCJI”:

PRZEDMIOT NIEOCENIONEJ WARTOŚCI
Scenariusz, choreografia, reżyseria: Joanna Czajkowska
Współpraca choreograficzna i kreacja postaci: Jacek Krawczyk, Joanna Nadrowska, Kalina Porazińska, Magdalena Laudańska, Kamila Maik, Maciej Sheva Mołdoch
Kostiumy: Adam Królikowski
Scenografia: Joanna Czajkowska, Artur Aponowicz
Muzyka: Mariusz Noskowiak
Wizualizacje, plakat: Katarzyna Teresa Turowska
Światła: Artur Aponowicz / Rico

W spektaklu zostały wykorzystane fragmenty wywiadu z tancerzem Opery Bałtyckiej, pedagogiem i choreografem Marcelim Żędzianowskim (17.07.1932 – 11.06.2014), zarejestrowane w marcu 2014 roku.

PREMIERA 9 i 10 grudnia 2016

Trailer spektaklu:
https://www.youtube.com/watch?v=sCtd1-Agaj4&t=1s

Pojęcie innowacji pochodzi z języka łacińskiego; innovare czyli "tworzenie czegoś nowego". Najczęściej przytaczana definicja innowacji podkreśla, iż "innowacja jest procesem polegającym na przekształceniu istniejących możliwości w nowe idee i wprowadzenie ich do praktycznego zastosowania" (E.Okoń-Horodyńska, wykład 1, s. 9).

W spektaklu artyści STT odnoszą się do innowacyjności w kontekście obrazu CIAŁA, fizyczności, a także historii polskiego teatru tańca. Można więc powiedzieć, że ośrodkiem zainteresowania jest tu CIAŁO człowieka, jako skafander dla ratio i psyche, jako transmiter treści, czy jako środek komunikacji.
Obok fragmentów inspirowanych pracami Jarzynówny - Sobczak, Conrada Drzewickiego i Ewy Wycichowskiej spektakl zawiera sceny z zupełnie autorską choreografią. Narratorami opowieści jest Odkrywca i jego Alter Ego. Sopocki Teatr Tańca snuje opowieść o ciele tańczącym, ciele czującym i myślącym, o ideale oraz o drogach i kodach tańca, a niektórzy miłośnicy malarstwa, widzą w „Przedmiocie nieocenionej wartości” odniesienia do obrazów Degas, a znawcy fotografii do zdjęć Davida Hamiltona.


Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne