Zjednoczony Protokół Jurorki Ekscentrycznej Krystyny Maksymowicz, Jurora Honorowego Macieja Witkiewicza oraz wszystkich innych osób przyznających nagrody 28. Międzynarodowego Konkursu Interpretacji Dzieł Stanisława Ignacego Witkiewicza „Witkacy pod strzechy” w dniu 20 września 2025 r.
Nagrody Jurorki Ekscentrycznej Krystyny Maksymowicz ufundowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w kwocie 11000 zł.
Jurorka, okrzyknięta Ekscentryczną, próbując sprostać wymogom konkursowym, idąc za witkacowską wskazówką - Piekielne pomysły działają na zmysły, a dusza gdzieś skryta, nikt o nią nie pyta... postanawia (po ogromnym trudzie decyzyjnym i zanurzeniu się we własne neurony lustrzane) przyznać 13 REFLEKTORÓW UWAGI opartych na sensoryczno – zmysłowych wrażeniach.
Zmysł WZROKU „(…) będąc po prostu psychologicznym portrecistą, mam tę wadę, że gęba ludzka w niesamowity sposób mnie interesuje. Normalnie idąc po ulicy musiałem każdą twarz zarejestrować: wziąć ją w siebie, szybko strawić, „intuicyjnie” określić…” Niemyte dusze
Andrzej Indzierowski, instalacja optyczna „Witkacy w iluzji” (Wrocław) – 1000 zł –
za fantastyczne uchwycenie iluzji, którą uwielbiają nasze umysły
Adam Jędrosz, Przemek Laskowski, prace fotograficzne „Gęba moja a twój czas” (Słupsk) – 1000 zł – za cykl naznaczonych piętnem czasu twarzy - portretów, zatrzymujących (choć na chwilę) przemijanie, stawiający pytania, kim jesteśmy, dokąd zmierzamy, co po nas pozostanie
Mateusz Rymkiewicz, dramat „Rozdane karty” (Częstochowa) – 1000 zł
za ciekawą próbę dramaturgicznego zobrazowania pracy artysty, poszukującego prawdy fotografowanej twarzy
Raisa Kadyrova, cykl autoportretów „Macierzyństwo. Rutyna nocna” (Ukraina) – 500 zł – za zatrzymanie w kadrze umykającego czasu i energii oddanej nowemu życiu
Joanna Rutkowska, Marek Baliński, Maciej Kuczyński, Piotr Słowiński z Dolnośląskiego Stowarzyszenia Aktywnej Rehabilitacji ART, obraz akrylowy „Lubię te samotne do Tymbciów wycieczki” (Wrocław) – 500 zł – za feerię barw i wspólnotowe zaprezentowanie swoich wrażeń
Zmysł SŁUCHU
Tobiasz Michalak, Opat Cytrus Tropikalny Blues, piosenka sceniczna „Tak zwana ludzkość w obłędzie” (Poznań) – 1000 zł - za uwspółcześniony muzycznie, popularyzujący twórczość Witkacego teledysk
Grupa Skorupa, koncert performatywny „Koncert performatywny na podstawie tekstów Witkacego” (Kraków) - 1000 zł – za próbę „dogonienia” ducha czasu Witkacego w wizualizacjach i postaciach bohaterów zdarzenia performatywnego
Zmysł DOTYKU
Lejdi Szop, działanie preformatywne „Około 622 upadki” (Lublin) - 400 zł – za pomysł, wrażenia estetyczne i interaktywność upadków, okupionych siniakami i stłuczeniami
Zmysł SMAKU i WĘCHU – Ślina była pachnąca jak świeżo połamane gałązki brzozy przygrzane majowym słońcem Pożegnanie jesieni Nie czują, biedni ludziska,
że demokratyczne kłamstwo śmierdzi, a smród klozetu to czują, psiepary, hej! Szewcy
Miłośnicy herbaty ze Spichlerza na wyspie, herbaty „CEJLONÓWKA”, „ĘPEDETE”, „∏HERMANGOTANGO” (Słupsk) - 300 zł za próbę odnalezienia pomostu smakowo – zapachowego z twórczością Witkacego
Anna Maj, rysunek „Psycho-Hamsa” (Warszawa) – 300 zł
Zmysł SZÓSTY… odczuwanie, przeczucie, intuicja, telepatia, rozpoznawanie światów równoległych… czwarty wymiar
Nieskończoność jest między nami i tylko dlatego jesteśmy nieskończenie bliscy… W metafizyczną głębię lecę / zaświatów jedność trzymam w ręku / Wtem życie zezem ku mnie spojrz ,/ Budzę się w strasznym, podłym lęku Maciej Korbowa i Bellatrix
Henryk Liszkiewicz, trójwiersz neosłowny „Z Witkacym w pociągu jadąc do Słupska” (Piła) – 500 zł – za nieoczywiste słowotwórstwo i poszukiwanie głębszych pokładów sensów w utartych pojęciach
Leszek Pepliński, dyptyk literacki (Chojnice) – 500 zł – za dowcipne i ironiczne zastosowanie formy limeryku
Teatr Mostów, spektakl teatralny „Kłamstwo” (Gorzów Wielkopolski) na podstawie dramatu „Matka” Stanisława Ignacego Witkiewicza – 3000 zł – za próbę przedstawienia toksycznych relacji i metaforę pępowiny zgrabnie użytej w przedstawieniu
Ukłony ślę do:
Ojca Założyciela konkursu Witkacy pod strzechy – Stanisława Miedziewskiego i wszystkich cudownych Matek Założycielek, strażniczek działań kulturotwórczych – Jolanty Krawczykiewicz, Katarzyny Sygitowicz – Sierosławskiej i niestrudzonej Aleksandry Karnickiej, a także do wszystkich zaangażowanych przy organizacji konkursu z uwzględnieniem wolontariuszy, bo przecież Sztuka… to konieczność powiedzenia drugim istotom w formie Piękna o potworności samotnego istnienia w nieskończonym wszechświecie… Nowe formy w malarstwie
Nagrody Jurora Honorowego Macieja Witkiewicza ufundowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w kwocie 4000 zł.
Nagrody za prace literackie:
KRYSTIAN KAJEWSKI (Ożarów) - proza eksperymentalna "Mdłości nad Witkacym"
/Nagroda 1000 zł/ za literackie szukanie Witkacego ciekawe lecz nieco męczące natłokiem scen.
MATEUSZ RYMKIEWICZ (Częstochowa) - dramat "Rozdane karty"
/Nagroda 500 zł/ formuła inspiracji dobra lecz rozpisane dialogi są zbyt grzeczne przez co wydają się powierzchowne... Choćby dyskusje Witkacego z Władysławem Strzemińskim
o Czystej Formie i Uniźmie.
HENRYK LISZKIEWICZ (Piła) - trójwiersz neosłowny "Z Witkacym w pociągu jadąc do Słupska"
/Nagroda 500 zł/ i ten nienasycony oktawiszon rozwarstwia się kłęboszyjnie, omotając omotane omotania, tego posta-absutrdalnego gdybania...
BERENIKA KUPRASIEWICZ (Karżcino) - opowiadanie "Aisha"
/Nagroda 500 zł/ za niepokojący czytelnika literacki portret utrzymany w formie dramatycznego wyznania "Aishy" zniewolonej, uciśnionej kobiety.
***
Nagrody za prace plastyczne:
ANDRZEJ INDZIEROWSKI (Wrocław) - instalacja optyczna "Witkacy w iluzji"
/Nagroda 500 zł/ za świetny pomysł i wykonanie nawiązujące do lustrzanego, trójwymiarowego portretu Witkacego.
MARCIN SŁABOŃ (Paniówki) - dwa szkice „Państwo Męczymordowie rozważają zniszczenie świata", „Królowa ze swoimi dziećmi wybiera się w świat"
/Nagroda 500 zł/ za rysunki idące w kierunku falsyfikatów zaginionych szkiców Witkacego.
***
Nagrody za prace sceniczne:
GRUPA SKORUPA (Kraków) - "Koncert performatywny na podstawie tekstów Witkacego"
/Nagroda 500 zł/ za iście profesjonalny koncert - za świetną muzykę i śpiew.
***
Nagrody Słupskiego Towarzystwa Kultury Teatralnej - Teatr Rondo ufundowane ze środków Instytutu Witkacego w kwocie 2000 zł.
Członkowie STKT – Teatr Rondo, nie zajmując się żonglerką merytorycznymi argumentami a dając się uwieść wrażeniom, postanowili przyznać osiem nagród.
Tobiasz Michalak, Opat Cytrus Tropikalny Blues, piosenka sceniczna „Tak zwana ludzkość w obłędzie” – 600 zł
Lejdi Szop, działanie preformatywne „Około 622 upadki” - 200 zł
Teatr Mostów, spektakl teatralny „Kłamstwo” na podstawie dramatu „Matka” Stanisława Ignacego Witkiewicza – 200 zł
Katerine Salazar Villamil, obraz „El llamado” – 200 zł
Raisa Kadyrova, cykl autoportretów „Macierzyństwo. Rutyna nocna” – 200 zł
Andrzej Indzierowski, instalacja optyczna „Witkacy w iluzji” (Wrocław) – 200 zł
Adam Jędrosz, Przemek Laskowski, prace fotograficzne „Gęba moja a twój czas” – 200 zł
Marcin Słaboń, szkice „Państwo Męczymordowie rozważają zniszczenie świata", „Królowa ze swoimi dziećmi wybiera się w świat" – 200 zł
Członkowie STKT – Teatr Rondo dziękują za czas oraz serce i przyznają wolontariuszkom i wolontariuszom torby ufundowane przez Fundację Polskiego Funduszu Rozwoju.
Nagrody Jolanty Krawczykiewicz - dyrektorki Słupskiego Ośrodka Kultury
Jako ani nie jurorka ani nie cenzorka ale dyrektorka – od 13 lat przyznająca nagrody za hi i her – storie podczas Witkacego pod strzechy, powodujące szczególną wilgotność moich oczu – co we wrześniu roku 2025 było utrudnione stanem zapalnym jednego z nich, wyróżniam szczególnie :
Raisę Kadyrovą i jej cykl autoportretów „Macierzyństwo. Rutyna nocna” za artystyczne, fotograficzne, analityczne działanie w pierwszym miesiącu życia swojego dziecka, a skierowane na zmęczoną szczęściem własną twarz
Annę Maj i psychohamsy za konsekwentne kierowanie uwagi na znaczenia łączące nie dzielące
Krystynę Maksymowicz – za jej stan zadziwienia, rozpaczy i wdzięczności wywodzące się z oddania i poddania władaniu WpS z okolicznościami
Mateusza Nowaka i jego „assolutne” tworzenie atmosfery i do rangi sztuki podnoszenie prowadzenia wszystkich nas przez festiwalowe dni
Aleksandrę Karnicką córkę i matkę tego konkursu za godzenie ról
Uczestnicy 28. Międzynarodowego Konkursu „Witkacy pod strzechy” otrzymali książki ufundowane przez Państwowy Instytut Wydawniczy oraz Instytut Witkacego.
Do zobaczenia za rok!