18.04.2019 Wersja do druku

Sinusoidalnie

Ostatni dzień Opolskich Konfrontacji Teatralnych "Klasyka Żywa" dostarczył wielu, skrajnych emocji. Oprócz przejmującego czytania performatywnego "Drugiego pokoju" Zbigniewa Herberta, oglądaliśmy dwa pokazy konkursowe, które dzieliła przepaść - począwszy od pomysłu, zastosowanej formy, aż po poziom wykonania - pisze Wiktoria Formella z Nowej Siły Krytycznej.

Oko w oko ze starością Jan Jeliński nie ograniczył się do odczytania dramatu Herberta z 1958 roku, adaptując tekst dokonał kolażowej dekonstrukcji, oprawił muzycznie i plastycznie. Z offu słychać głos starca. Choć jego barwa jest znacznie przetworzona, kojarzy się z robotem, jednak powolne tempo mówienia, naznaczone demencją ("Chwileczkę. Już pamiętam"), uprawomocnia pierwsze skojarzenia. Jeliński zderza technikę z melodyjnym, niemal afatycznym sposobem mówienia. Reżyser wykorzystuje fragment wypowiedzi Jego z "Prologu" (z tomu "Napis") Herberta: "Wyrzuć pamiątki. Spal wspomnienia i w nowy życia strumień wstąp./ Jest tylko ziemia. Jedna ziemia i pory roku nad nią są./ Wojny owadów - wojny ludzi i krótka śmierć nad miodu kwiatem". Poezję o zjednującej wszystkich śmierci zderza z unaukowionym, przyziemnym konkretem, między innymi z XIX-wiecznym tekstem doktora Joseph-Henri Réveillé-Parise "Starość - popularny wykład fizjologji, psychologji, m

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Sinusoidalnie

Źródło:

Materiał własny

Materiał własny

Autor:

Wiktoria Formella

Data:

18.04.2019

Tematy w toku

Realizacje repertuarowe
Festiwale