EN

23.08.2021, 15:11 Wersja do druku

Rzeszów. Performance i obraz choreograficzny w ramach projektu Przestrzenie Sztuki

Performance „Synesthesis” przygotowany przez niezależnych artystów Joannę Sarnecką i Jakuba Hadera oraz obraz choreograficzny „Ekstazy” w wykonaniu Teatru O.de.la będzie można zobaczyć w środę w Rzeszowie w ramach ogólnopolskiego projektu Przestrzenie Sztuki rozwijanego pod auspicjami resortu kultury.

Regionalnym operatorem projektu Przestrzenie sztuki jest Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie.

W ramach kolejnej odsłony projektu Przestrzenie sztuki rzeszowski teatr zaprasza widzów na dwa wydarzenia artystyczne. Jednym z nich będzie obraz choreograficzny Teatru O.de.la z Rzeszowa - „Ekstazy”, poruszający pojęcie koloru w ciele. Tym razem chodzi odczuwanie, odbieranie fioletu.

Jak przekazała choreografka teatru O.de.la Marta Bury, fiolet jest kolorem wrażliwości na piękno, sztukę, wiąże się z poszukiwaniem duchowości w ciele, poszukiwaniem sacrum w indywidualnym wymiarze.

„Choreografia w spektaklu jest skonstruowana na zasadzie bodziec-reakcja, gdzie bodźcem dla tancerza jest barwa. Zbliżona jest do ekspresji naturalnej. Polega na spontanicznym, nieintencjonalnym uzewnętrznieniu i wyrażaniu treści psychicznych w formach ruchowych” – podkreśliła choreografka.

Dodała, że choreografia w spektaklu jest eksperymentem. Chodziło w niej przede wszystkim o fenomen wrażenia i doznania percepcyjnego.

Spektakl zostanie pokazany w środę po południu na dużej scenie Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie.

Wieczorem zaś w Sali Industrialnej Galerii Rzeszów widzowie będą mogli obejrzeć performance „Synesthesis”, zrealizowany w nurcie art and science; spektakl łączy taniec butoh z nowymi technologiami: trackingiem, syntezą modularną i sztuczną inteligencją. Zrealizowany został przez dwoje niezależnych artystów: performerkę, tancerkę butoh Joannę Sarnecką i Jakuba Hadera, artystę wizualnego, wykorzystującego w pracy creative coding i syntezę modularną.

Sami twórcy określili „Synesthesis” jako medytację, zaproszenie do podróży poza czas, „poza to, co ludzkie, ale poprzez to, co ludzkie: ciało, ruch, czyli czas i formę, która na chwilę pojawia się, jak kwiat. Cieszy nas, zachwyca i głęboko porusza i przeszywa smutkiem kiedy więdnie”. Z kolei pamięć i wyobraźnia pozwalają nam na przekraczanie granic czasu.

Twórcy spektaklu podjęli próbę stworzenia wyobrażonego wehikułu czasu z ciała i technologii, dzięki któremu tancerka może nawiązać dialog ze sobą minioną i przyszłą, możliwą, potencjalną.

„Zaproszone do współtworzenia technologie poszerzają zakresy naszego doświadczenia. Pozwalają na nowo pomyśleć siebie, doświadczać tego, co na co dzień pozostaje poza zakresem zmysłów i poznania” – wskazywali twórcy performance’u.

Partnerami przedsięwzięcia są: Wirtualne Muzeum Antropocenu/ Fundacja na Rzecz Kultury Walizka.

Spektakle „Synesthesis” i „Ekstazy” powstały w ramach Przestrzeni Sztuki – projektu powołania ogólnopolskich, interdyscyplinarnych centrów kultury, prowadzonych we współpracy ministerstwa, samorządów, organizacji pozarządowych, uczelni artystycznych oraz sektora prywatnego i opierających się na istniejących instytucjach kultury.

Program ma charakter interdyscyplinarny, włączający różne dziedziny działalności artystycznej i promieniujący na cały region. Stanowi nowy kierunek w zarządzaniu kulturą, oparty na modelu budowania lokalnych relacji, współpracy i infrastruktury dla działalności artystycznej oraz edukacyjnej w dziedzinie teatru, muzyki i tańca.

Program jest rozwijany pod auspicjami Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego oraz Instytut Muzyki i Tańca.

Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie jest regionalnym operatorem projektu. Projekt Przestrzenie Sztuki jest finansowany ze środków MKDNiS. 

Źródło:

PAP