19.11.2019 Wersja do druku

Rytuał, emocje i namiętności

"Zagubione dusze", wieczór baletowy w choreografii Bronisławy Niżyńskiej, Krzysztofa Pastora i Wayne'a McGregora w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie. Pisze Wojciech Giczkowski na blogu Teatralna Warszawa.

Światowy balet zrewolucjonizowały słynne Ballets Russes w choreografiach "Ognistego ptaka" i "Pietruszki" do muzyki Igora Strawińskiego. W 1913 roku tancerz i choreograf tego zespołu Wacław Niżyński zaproponował tak oryginalne obrazy z życia wsi rosyjskiej do muzyki "Święta wiosny", że uważa się je za początek awangardy XX wieku. W ślady wielkiego brata poszła jego siostra Bronisława Niżyńska, która także do muzyki Strawińskiego stworzyła choreografię "Wesela", wielokrotnie wznawianą na całym świecie. W Polskim Balecie Narodowym rekonstrukcji tego arcydzieła awangardy podjął się uczeń córki Niżyńskiej - Iriny - Howard Sayette. Różne epoki baletu XX wieku były wyznaczane przez głośne nazwiska, takie jak m.in: G. Balanchine'a, F. Ashtona, J. Cranko, M. Béjarta, K. MacMillana, czy J. Neumeiera. Początek XXI wieku pokazuje, że już pojawili się ich następcy. Do sztuki baletu XX wieku wprowadzili nowe tchnienie - emocje. Od tancerzy zaczęto

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Rytuał, emocje i namiętności

Źródło:

Materiał własny

teatralna-warszawa.blogspot.com

Autor:

Wojciech Giczkowski

Data:

19.11.2019

Realizacje repertuarowe