EN

28.03.2024, 12:28 Wersja do druku

Poznań. Rozstrzygnięcie naboru do programu pisarskiego Centrum Sztuki Dziecka

Ogłaszamy wyniki tegorocznego naboru do Programu pisarskiego, realizowanego przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu. W ramach Programu dwie wybrane przez jury osoby będą miały okazję rozwinąć zgłoszone koncepcje w gotowe sztuki teatralne.

Jury w składzie: Wojciech Brawer, Robert Jarosz, Martyna Lechman oraz Marzenna Wiśniewska (przewodnicząca) do udziału w Programie pisarskim wybrało następujące osoby:

Ewę Galicę, autorkę koncepcji sztuki teatralnej „Eryka i Skarabeusz”,

Joannę Karolinę Kowalską, autorkę koncepcji sztuki teatralnej „Dziewczyna i morze”.

Serdecznie gratulujemy!

Wybrane autorki wezmą udział w pięciomiesięcznym Programie pisarskim, w ramach którego rozwiną zgłoszone koncepcje w gotowe sztuki teatralne, zyskają m.in. możliwość pracy z osobami wspierającymi proces twórczy, redaktorką tekstów, reżyserem, a także wezmą udział w spotkaniach z dziećmi lub młodzieżą. Wynagrodzenie za napisanie tekstu w ramach Programu pisarskiego wynosi 6000 zł netto. Powstałe sztuki teatralne zostaną opublikowane w 54. numerze serii „Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży”.

Uzasadnienie jury:

„Eryka i Skarabeusz” Ewa Galica

Jury docenia pomysł na nieoczywisty świat ludzko-zwierzęcy i spójny z nim dobór konwencji dramatyczno-teatralnych, co sprzyja oryginalnemu połączeniu w dramacie dla dzieci i młodzieży problematyki doświadczania żałoby przez dziecko z zaprawioną subtelnym humorem wrażliwością na współistnienie w naturze człowieka i innych bytów.

„Dziewczyna i morze” Joanna Karolina Kowalska

Jury docenia wielopłaszczyznowe dramaturgiczne ujęcie tematu podmiotowości dziecka w oparciu o autorsko opracowaną historię młodej podróżniczki, Laury Dekker, a także koncepcję świata dramatycznego, która zasadza się na interesującym inscenizacyjnie splocie realności z żywiołem metafory i która otwiera sztukę na ucieleśnienie w różnych formach teatru.

Charakterystyka tegorocznej edycji:

Jury docenia anonimowość I etapu naboru, która sprzyja równym szansom koncepcji osób na początku drogi pisarskiej i doświadczonych autorek i autorów. Wśród zgłoszonych koncepcji sztuk teatralnych dominowały propozycje skierowane do młodzieży. Wiele z nich sygnalizowało problematykę dojrzewania i kształtowania się tożsamości dziewczęcych bohaterek w ujęciach stosowanych już we współczesnych tekstach kultury i często bliższych prozie niż formie dramatycznej. Propozycje te odsłoniły też ważny w tym kontekście aspekt niewielkiej reprezentacji chłopięcych doświadczeń w sztukach teatralnych. Jedną z tendencji było zgłaszanie koncepcji tekstów, które wyrastały z osobistych doświadczeń osób piszących, niepoddanych zdystansowanemu przetworzeniu na autonomiczny świat teatralny, co nadawało im charakter autoterapeutyczny i przekładało się na introwertyczny charakter proponowanej dramaturgii, monologiczne struktury i wątłe interakcje bohaterów ze światem. W niektórych koncepcjach tematyka i problematyka proponowanej sztuki określane były zbyt szeroko i ogólnikowo lub kreowany świat nie prowadził do sformułowania pogłębionej, zniuansowanej problematyki, która miałaby wymiar dialogu z wrażliwością współczesnych młodych odbiorców. Należy zwrócić również uwagę na sytuacje, w których bohaterem sztuki było dziecko, ale sposób jego usytuowania w świecie przedstawionym wskazywał, że adekwatnym odbiorcą tekstu będą osoby dorosłe.

Do II etapu naboru zakwalifikowane zostały koncepcje, które zapraszały czytelników do interesująco wymyślonych światów teatralnych, wykraczały poza schematy fabularne i stwarzały szansę na odświeżające podejście do tematyki i problematyki proponowanej dzieciom i młodzieży. Jury zwracało uwagę na spójność procesów wewnętrznych i przemian postaci z projektowanymi zdarzeniami oraz uruchamianie metaforycznego porządku tekstu. Ważnym aspektem było poszukiwanie autorskiego języka teatralnego, wyrażone szczególnie w próbce tekstu planowanej sztuki.

________________

Koncepcje sztuk teatralnych zakwalifikowane do II etapu naboru do Programu pisarskiego:

● „Bajka” Kacpra Wiącka,

● „Czy kaktusy płaczą?” Anny Wolszczak,

● „Ćoća. i jeszcze dwie” Agnieszki Wiktorowskiej-Chmielewskiej,

„Dziewczyna i morze” Joanny Karoliny Kowalskiej,

● „Dziewiętnasty dzień lutego. Wtorek” Katarzyny Dudzic-Grabińskiej,

„Eryka i Skarabeusz” Ewy Galicy,

● „Kim będziesz, jak dorośniesz” Ireny Wypych,

● „Nietoperz” Doroty Lizurej,

● „PSIÓG” Beniamina M. Bukowskiego,

● „Sirborea – demoniczna klechda muzyczna” Magdaleny Szuster.

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne