EN

21.05.2024, 16:57 Wersja do druku

Poznań. Pokolenia tworzą operę – sezon 24/25 w Teatrze Wielkim

Pięć spektakli premierowych, w tym jeden prapremierowy, dwa festiwale, koncerty specjalne i jubileusze, wyjątkowi artyści oraz kolejne wznowienia – choć do końca sezonu Teatr Wielki szykuje jeszcze dwa istotne wydarzenia: operę Manon Lescaut (premiera: 8.06.2024) i spektakl baletowy 4: Pastor / León & Lightfoot / Bondara (premiera: 22.06.2024), to już teraz zapowiada plany na następne miesiące. Sezon 24/25 w poznańskiej operze rozpocznie się z końcem września.

fot. Maciej Zakrzewski/mat. teatru

Wyremontowana scena Teatru Wielkiego przez dobiegający końca sezon artystyczny 23/24 była intensywnie wykorzystywana. Zaprezentowano przeszło 150 spektakli operowych i baletowych. Jednak nie wszystkie tytuły
z bogatego repertuaru teatru powróciły na scenę. W nadchodzącym sezonie publiczność będzie miała okazję zobaczyć kolejne wznowienia, m.in. długo wyczekiwaną Aidę z odnowioną spektakularną scenografią Jeana Antoine’a Hierro, Czarodziejski flet i Cyrulika sewilskiego. Dodatkowo Cyrulik przyniesie poznańskim melomanom obsadową niespodziankę. Partię Figara wykona Andrzej Filończyk, którego do Poznania w 2014 roku zaprosił ówczesny dyrektor artystyczny teatru, Gabriel Chmura. Debiutujący wówczas w Cyruliku, a następnie wykonując partię Tonia w Pajacach Leoncavalla śpiewak rozpoczął podbój międzynarodowych scen operowych. Obecnie artysta jest jedynym z najbardziej uznanych solistów młodego pokolenia, co potwierdza prestiżowa nagroda International Opera Award, którą otrzymał w 2023 roku. Poznańskim Cyrulikiem Andrzej Filończyk będzie świętował jubileusz dziesięciolecia pracy scenicznej. Artyście partnerować będą inni uznani soliści, występujący w ostatnich latach w Poznaniu: Randal Bills i Krzysztof Bączyk.

Oprócz dobrze znanych tytułów pod Pegazem zostaną pokazane spektakle wyprodukowane podczas remontu, które premierę miały w halach Międzynarodowych Targów Poznańskich. Czy uda się odtworzyć plażę, na której rozgrywała się akcja Rusałki w inscenizacji Karoliny Sofulak i pod batutą Martina Leginusa? Jak na scenie Teatru wypadanie nagradzana Jawnuta? Przekonamy się w sezonie 24/25, ale nie byłoby to możliwe…

…gdyby nie ludzie

Po celebrowaniu powrotu na scenę nadszedł czas, aby pokazać tych, dzięki którym ona istnieje. Sezon 24/25 upłynie pod hasłem POKOLENIA podkreślającym ciągłość operowej tradycji w Poznaniu. W 2025 upłynie 115 lat istnienia Teatru, a jego historia – niezależnie od dziejowych zawirowań oraz zmian nazwy ulic i instytucji – trwa, odgrywając w życiu kolejnych artystów i widzów ważną rolę.

Od momentu powstania (1910) scena operowa w Poznaniu była miejscem, gdzie rodziły się i rozwijały talenty,
a także gdzie tradycje operowe były pielęgnowane i przekazywane kolejnym pokoleniom. Hasło sezonu POKOLENIA to hołd dla tych, którzy przez dziesięciolecia tworzyli historię – zarówno na scenie, jak i za jej kulisami.

Odnaleziony Moniuszko, operowy Gombrowicz i Puccini

O trzy spektakle operowe i dwa baletowe wzbogaci się repertuar Teatru w sezonie 24/25. Już z końcem września planowana jest premierowa realizacja Flisa Stanisława Moniuszki (28.09.2024) w reżyserii Barbary Poll i pod kierownictwem muzycznym Rafała Kłoczko. Wystawienie będzie o tyle ciekawe, że zostanie wykonane kameralne opracowanie opery, które odnalazł Jakub Lis, muzykolog-detektyw, jak sam siebie nazywa, specjalizujący się
w muzyce Moniuszki i Karola Kurpińskiego.

Po „ojcu” opery polskiej przyjedzie czas na twórcę, który najlepiej znał tajemnice polskiej duszy. Listopad przyniesie nową operę Zygmunta Krauzego zainspirowaną Ślubem Witolda Gombrowicza (22.11.2024). Za reżyserię
i libretto odpowiada Krzysztof Cicheński, za pulpitem dyrygenckim stanie natomiast Katarzyna Tomala-Jedynak. Ślub zostanie zaprezentowany w roku 120-lecia urodzin i 55. rocznicy śmierci autora Ferdydurke. Nowa kompozycja Zygmunta Krauzego powstała w ramach programu zamówień kompozytorskich prowadzonego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Będzie to nie tylko prapremierowa prezentacja opery, ale też pierwsza w historii Teatru Wielkiego współpraca znakomitego kompozytora z poznańskim zespołem. W głównych partiach usłyszymy Jana Jakuba Monowida oraz Michała Partykę.

Trzecia operowa premiera odbędzie się w czerwcu (7.06.2025). Jacek Kaspszyk, dyrektor muzyczny Teatru Wielkiego, poprowadzi Turandot Pucciniego, za reżyserię odpowiadał będzie znany z nieokiełzanej scenicznej wyobraźni Ran Arthur Braun. Możemy zatem być pewni, że kunsztowi muzycznemu i wokalnemu towarzyszyć będzie barwna inscenizacja, jak to u Rana Brauna – co najmniej wybuchowa.

Jacek Kaspszyk będzie również odpowiadał za wznowienie Czarodziejskiego fletu, a także poprowadzi koncerty z okazji Dnia Niepodległości oraz Otella Verdiego. Szczególnym wydarzeniem będzie wykonanie pod jego batutą Requiem Gabriela Fauré (17.04.2025), jednego z najpiękniejszych utworów tego gatunku, nazywanego „kołysanką śmierci”.

O miłości i kobiecej perspektywie

Balet Teatru Wielkiego przygotuje w sezonie 24/25 dwa premierowe spektakle. W grudniu (6.12.2024) sceną zawładną trzy choreografki: Marguerite Donlon, Anne Jung i Katarzyna Kozielska. Donlon zaprezentuje choreografię To the moon and back, dla której inspiracją były bohaterki zdjęć Helmuta Newtona – wysokie, smukłe, jednocześnie silne i pewne siebie. Dwie pozostałe choreografki przygotują nowe prace. Czy poznamy kobiecą perspektywę tańca, czy raczej poznańska publiczność będzie miała okazję poznać kolejne wiodące nazwiska tanecznego świata – przekonamy się w grudniu.

Swoją nową premierę zapowiada także Robert Bondara (27.06.2025). Choreograf tym razem sięgnie po temat mający wiele realizacji, również baletowych. Będzie to współczesna opowieść o miłości Romea i Julii w świecie pogrążonym w konfliktach wojennych i społecznych. Inspiracją dla Bondary jest historia Mahmuda Darwisha i Tamar Ben-Avi – Palestyńczyka i Izraelki.

Liczby sezonu

26 tytułów operowych i baletowych będzie wystawionych na scenie Teatru. Przedstawienia poprowadzi
11 dyrygentów. Wśród gościnnych solistów oprócz Andrzeja Filończyka, Randala Billsa, Jana Jakuba Monowida, Michała Partyki i Krzysztofa Bączyka usłyszymy Andrzeja Dobbera (RigolettoTraviata), Monikę Ledzion (Aida), Wojtka Gierlacha (Wesele Figara) i Szymona Mechlińskiego.

Poza stałym repertuarem operowym i baletowym, planowanymi wznowieniami i przeniesieniami nie zabraknie oczywiście wydarzeń specjalnych. Wraz z premierą Flisa rozpocznie się druga edycja „Festiwalu Moniuszki” (28.09.-13.10.2024), który – zgodnie z zapowiedziami – „ma kontynuować tradycję i pielęgnować dorobek kompozytora oraz wydobyć z Moniuszki na nowo iskrę, która sprawiła, że jego twórczość spajała i dodawała otuchy w trudnych chwilach, jak i była okazją do celebrowania radości ze zwycięstwa i wolności”. W ramach Festiwalu oprócz spektakli planowane są koncerty. Wystąpi m.in. MoniuszkoStringQuartet. Swoje wydarzenie otrzymają także najmłodsi, a właściwie najnajmłodsi melomani. najnajMONIUSZKO to inspirowane Moniuszkowską „Złotą rybką” muzyczne spotkanie dla maluchów i ich opiekunów. Drugą edycję festiwalu „Przedwiośnie baletowe” (20-29.03.2025) rozpocznie spektakl Spectrum w realizacji tancerzy i tancerek Baletu Teatru Wielkiego. Oprócz debiutujących twórców w ramach festiwalu wystąpi m.in. Akram Khan Company ze spektaklem Jungle book reimagined.

Patrząc na repertuar sezonu 24/25 jesteśmy przekonani, że każde pokolenie znajdzie w nim swoją inspirację.

Źródło:

Materiał nadesłany