EN

21.09.2023, 14:04 Wersja do druku

Poznań. Festiwal Moniuszki na otwarcie sezonu w Teatrze Wielkim

Teatr Wielki w Poznaniu po przeszło dwóch latach modernizacji sceny wraca do swojej siedziby. Nowy sezon 2023/2024 otworzy nie jedno przedstawienie, a festiwal, któremu patronować będzie Stanisław Moniuszko.

fot. Karpati / Zarewicz /mat. teatru

Hasło nadchodzącego sezonu POWROTY ma w sobie głębię i mnogość kontekstów. Najbardziej oczywistym powrotem jest ten, na który wszyscy – artyści, zespoły i widzowie – czekamy: po dwóch latach remontu scena główna znów będzie do naszej dyspozycji. Powrót do siedziby Teatru Wielkiego w Poznaniu budzi wiele emocji również dlatego, że wracamy po trudnym czasie pandemii, który wyzwolił w nas kreatywność w przygotowaniu repertuaru online i w kameralnych obsadach, a także pozwolił odkryć nowe ścieżki w dotarciu do widzów, zwłaszcza tych młodych. Do naszego repertuaru powrócą tytuły, które są bliskie każdemu miłośnikowi opery i baletu: Traviata, Rigoletto, Wesele Figara, Carmen, Cyrulik sewilski, Skrzypek na dachu, Zemsta nietoperza, Don Kichot, Ślady, Don Juan. Nie zabraknie również propozycji, dzięki którym w sposób szczególny czujemy się blisko z naszą teatralną rodziną: Koncert sylwestrowy z balem, Koncerty Noworoczne. Na naszą scenę powrócą również artyści, którzy mieli okazję zaprezentować się w minionych sezonach poznańskiej publiczności, jak choćby światowej sławy reżyser David Pountney czy dyrygenci: Katarzyna Tomala-Jedynak, Walter E. Gugerbauer, Jacek Kaspszyk, Marco Guidarini, Aleksander Gref. Wracamy także do pięknej tradycji zapraszania do naszego Teatru artystów, którzy na co dzień współpracują z uznanymi teatrami na świecie – pojawią się u nas dyrygenci: Alexei Baklan i Antonello Allemandi, reżyser Gerard Jones oraz choreografowie: Sol León, Paul Lightfoot i Krzysztof Pastor. Powrócimy do pomysłów, których realizację pokrzyżowała nam pandemia (premiera Manon Lescaut) i które są niezbędne w budowaniu relacji z najmłodszą widownią czy seniorami (wycieczki po Teatrze, zajęcia warsztatowe).

Najbardziej emocjonujące, pełne oczekiwania i tęsknoty są powroty do domu. Wracając na scenę Teatru Wielkiego w Poznaniu tak się właśnie czujemy – po długiej podróży wracamy tam, gdzie jest nasze miejsce. Nasze i Państwa – to nasza wspólna przestrzeń. To tutaj możemy inspirować się nawzajem, uczyć, doświadczać piękna operowego i baletowego świata, stawiać pytania i poprzez sztukę szukać na nie odpowiedzi. Mamy nadzieję, że wrócicie Państwo do domu z nami – do zobaczenia w Teatrze Wielkim w Poznaniu!

Październik w Teatrze Wielkim im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu

NA POCZĄTEK MONIUSZKO – PATRON ZOBOWIĄZUJE!

Powracamy na scenę Festiwalem Moniuszki – to swoisty hołd, jaki złożymy patronowi naszego Teatru. Centralnym punktem Festiwalu będzie gala oficjalnie inaugurująca nowy sezon po remoncie (14 X). Gwiazdą wieczoru będzie zaliczany do grona najwybitniejszych barytonów na świecie – Artur Ruciński, obok którego wystąpią laureaci Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie: Ruslana Koval, Małgorzata Olejniczak-Worobiej, Piotr Kalina, Szymon Mechlinski i Volodymyr Tyshkov. Za pulpitem dyrygenckim stanie Maestro Jacek Kaspszyk. W programie Festiwalu znalazła się również kompozycja Leszka Możdżera MONIUSZKO ALT_SHIFT_1 ESCAPE (premierowa prezentacja tego dzieła miała miejsce w 2022 roku w ramach Enea Enter Festival). Inspiracją dla Możdżera była uwertura fantastyczna Bajka Moniuszkioba utwory usłyszymy w niedzielę, 15 X. Podczas naszego Festiwalu nie zabraknie także propozycji dla najmłodszych melomanów: najnajMoniuszko to krótka muzyczna opowieść inspirowana pieśnią Moniuszki, zrealizowana z myślą o widzu w wieku 0-3 lat (18 X). Ponadto zaprosimy Państwa do Kina Pałacowego na emisję nagrania spektaklu Paria (19 X) – ta inscenizacja Teatru Wielkiego w Poznaniu, zaprezentowana w Roku Moniuszkowskim, podbiła świat i została nagrodzona operowym Oscarem (International Opera Award w kategorii dzieło odkryte na nowo). W sezonie 2022/2023 koncertowa wersja Parii święciła triumfy w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, w Teatrze Wielkim w Łodzi oraz w Filharmonii Berlińskiej. Mocnym akcentem Festiwalu będzie Straszny dwór pod batutą Maestro Marco Guidariniegow reżyserii Ilarii Lanzino, utalentowanej włoskiej artystki, doskonale już znanej poznańskiej publiczności (6-8 X).

Atrakcyjny, zróżnicowany program Festiwalu zachwyci zarówno widzów stęsknionych tradycyjnych interpretacji dzieł Moniuszki, jak i czekających na wydarzenia, które w nietuzinkowy sposób ukażą uniwersalizm jego twórczości. Będzie zatem nowatorsko, będzie klasycznie, będzie jazzowo, zaskakująco, i dla najnajmłodszych, i dla tych, którzy operę znają i kochają nie od dziś. Jednego jesteśmy pewni – będzie mnóstwo emocji i wzruszeń!

fot. mat. teatru

PO RAZ PIERWSZY W NASZYM REPERTUARZE:
FESTIWAL MONIUSZKI | 6-19.10.2023

STRASZNY DWÓR

piątek, 6.10.2023, godz. 19:00
sobota, 7.10.2023, godz. 19:00
niedziela, 8.10.2023, godz. 18:00
Jak opowiedzieć historię XIX-wiecznych amorów w czasach Tindera i mediów społecznościowych? Czy można pogodzić przywiązanie do tradycji z potrzebą nowoczesności? Czy w imię miłości jesteśmy w stanie zmienić nasze przekonania? Straszny dwór Stanisława Moniuszki, najważniejszy utwór polskiego repertuaru operowego, w nowatorskiej i niezwykle aktualnej interpretacji Ilarii Lanzino.
Bracia – Zbigniew i Stefan – poturbowani przez wojenne doświadczenia, postanawiają nigdy nie zakładać rodziny. Przysięga, którą składają, maskuje ich bezradność i wrażliwość. Hanna i Jadwiga – odważne i mądre córki Miecznika – pokpiwają z decyzji młodych żołnierzy. Radykalne postępowanie donikąd nie prowadzi, a błąkające się po komnatach duchy i historia strasznego dworu w jedną noc unieważnią męską przysięgę.

W Strasznym dworze Ilaria Lanzino udawania, że dzieło Moniuszki to nie zbiór efektowych pamiątek przeszłości, a utwór wspaniale wpisujący się w obecne czasy, dający pole twórczej interpretacji, z wyraziście zarysowaniami postaciami i aktualną wymową. Realizatorzy spektaklu pełnymi garściami czerpią z polskiej kultury, umiejętnie łącząc współczesność z dawnymi czasami. W scenograficznej oprawie spektaklu odnajdziemy nawiązania do prac Katarzyny Kobro, Natalii LL i Ewy Partum. Inscenizacja spektaklu podbiła najpierw serca jury międzynarodowego konkursu dla reżyserów operowych, potem recenzentów. Prasa zgodnie pisała: Rewelacja! Nie waham się użyć tego słowa. (...) Oby tak dalej w operowym teatrze i także w teatrze naszego życia [Piotr Nędzyński]. Reżyserka uświadomiła nam, że narodowa świętość sprzed ponad 150 lat może nabrać współczesnych znaczeń [Jacek Marczyński, „Rzeczpospolita”].
reżyseria: Ilaria Lanzino
scenografia: Leif-Erik Heine
reżyseria świateł: Wiktor Kuźma
projekcje: Leszek Stryła
choreografia: Viktor Davydiuk
przygotowanie Chóru: Mariusz Otto
współpraca muzyczna: Katarzyna Tomala-Jedynak
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu

GALA INAUGURUJĄCA NOWY SEZON | ARTUR RUCIŃSKI
sobota, 14.10.2023, godz. 19:00
Hej, zagrajcie siarczyście – powrót na scenę pod Pegazem po przeszło dwóch latach remontu nie może odbyć się inaczej niż w rytm Moniuszkowskich kompozycji, bo to dobra wróżba, która na przestrzeni lat sprawdzała się znakomicie. Wystawiona 31 sierpnia 1919 roku Halka rozpoczynała pierwszy sezon funkcjonowania Teatru Wielkiego miasta Poznania, jak po odzyskaniu przez Polskę niepodległości nazywała się poznańska opera.
Zmodernizowana scena też czeka na utwory Moniuszki i to w najlepszym wykonaniu, dlatego zaprezentuje je laureaci najważniejszego polskiego konkursu wokalnego nazwanego imieniem naszego patrona: Ruslana Koval, Piotr Kalina, Szymon Mechliński i Volodymyr Tyshkov. Ostatniego z grona znakomitych śpiewaków jeszcze nie miała okazji posłuchać poznańska publiczność. Gwiazdą wieczoru będzie Artur Ruciński. Pozostaje nam trzymać kciuki, aby wszystko poszło po naszje myśli. Toi, toi, toi!
Wykonawcy:
Artur Ruciński – baryton
Laureaci Konkursów Moniuszkowskich, m.in. Ruslana Koval, Małgorzata Olejniczak-Worobiej, Piotr Kalina, Szymon Mechliński, Volodymyr Tyshkov
Jacek Kaspszyk – dyrygent
Orkiestra Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu

MONIUSZKO / MOŻDŻER
niedziela, 15.10.2023, godz. 18:00
Bajka

MONIUSZKO ALT_SHIFT_1 ESCAPE
Możdżer słucha Moniuszki! Jak sam mówi: „słucha i odkurza”. MONIUSZKO ALT_SHIFT_1 ESCAPE to kompozycja inspirowana uwerturą fantastyczną „Bajka”, w której znakomity jazzman docenił instrumentację, zwartą konstrukcję i zręczne prowadzenie formy. Precyzyjny splot Moniuszkowskich zabiegów muzycznych zachęca do improwizacji, tchnienia w partyturę powietrza, pokazania jej kunsztu oraz umiejscowienia we współczesności. Możdżer na bazie „Bajki” namalował własną muzyczną opowieść. Stworzył ją z fragmentów, które – jak przy użyciu klawiszowego skrótu – porozsuwał, aby zmieścić w nich niejazzowe akcenty, niektóre tempa oryginału zwolnił, część fragmentów powtórzył. Jak brzmi ta nieoczywista kolaboracja dwóch panów M? Jest fanatycznie! Jest bajecznie!
Wykonawcy:
Leszek Możdżer & Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu pod dyrekcją Katarzyny Tomali-Jedynak feat. Tomasz Dąbrowski (trąbka0, Bartek Królik (bas), Adam Bławicki (saksofon), Łukasz Sobolak (perkusja).

najnajMONIUSZKO
Projekt dla dzieci
środa, 18.10.2023, Sala Drabowicza, godz. 10:00 i godz. 12:00
Dawno, dawno temu (a dokładnie w 1819 roku), za górami, za lasami (będąc precyzyjnym: w maleńkiej wsi Ubiel) urodził się chłopiec. Mama i tata nadali mu imię Staś. Największym marzeniem chłopca było złapanie wszystkich dźwięków, które docierały do jego uszu, i nawleczenie ich na srebrną nitkę. Staś wytrwale próbował to robić. Mijały lata, a dorośli zaczęli zwracać się do niego panie Stanisławie. Okazało się, że dźwięki można zapisać, a one wtedy, ustawione w odpowiedniej kolejności, opowiadają historię. Na przykład o złotej rybce…
najnajMoniuszko to projekt muzyczny inspirowany muzyką Stanisława Moniuszki, dostosowany do możliwości percepcyjnych i rozwoju najmłodszego miłośników dźwięków. Opiera się na powtarzalności i stopniowym wprowadzaniu poszczególnych elementów tworzących muzyczną opowieść – od pojedynczych dźwięków do pełnych liryzmu fraz. Śpiewowi solowemu i fortepianowi towarzyszą instrumenty perkusyjne, które w wyjątkowy sposób pobudzają wyobraźnię małego odbiorcy budując muzyczny świat pełen szumów, szelestów, szmerów, plusków i plumknięć.
Na spotkanie zapraszamy maluszki (0-3) z opiekunami.

PARIA W PAŁACOWYM
Prezentacja na srebrnym ekranie nagrania inscenizacji nagrodzonej operowym Oscarem – International Opera Award w kategorii dzieło odkryte na nowo.
czwartek, 19.10.2023, Kino Pałacowe, godz. 20:30
Operowy Oscar w kinowej sali! Spektakl, który zelektryzował europejską publiczność. Najczęściej nagradzana produkcja w historii poznańskiej sceny. Paria – ostatnia opera Moniuszki, przejmująca opowieść o sile uczucia w brawurowej inscenizacji Grahama Vicka – tym razem w kinie.

Tylko nieliczni widzowie mieli okazję uczestniczyć w scenicznej realizacji Parii. Spektakl był wystawiony w hali Arena i miał rzadko wykorzystywaną w teatrze operowym formułę „site specific”. Śledząca krok w krok bohaterów przedstawienia publiczność odkrywała długo skrywaną tajemnicę walecznego Idamora i uczestniczyła w rozgrywkach arcykapłana Akebara. Inscenizacja Graham Vicka, emocje, które kierownik muzyczny przedstawienia – Gabriel Chmura – wydobył z Moniuszkowskiej partytury oraz znakomite i wyraziste postaci sprawiły, że było to przedstawienie wyjątkowe. Powróćmy do tej realizacji.

fot. Ośko/Bogunia/mat. teatru

KRÓLOWA ŚNIEGU | PRZEMYSŁAW ZYCH 


piątek, 27.10.2023, godz. 19:00 PREMIERA

sobota, 28.10.2023, godz. 11:00 i godz. 19:00

niedziela, 29.10.2023, godz. 11:00 i godz. 18:00

sobota, 16.12.2023, godz. 18:00

Ostry fragment stłuczonego zwierciadła, który subtelnie mieni się w słońcu, odbiera blask oczu Kajowi. Niepozorna szklana drobinka zamienia chłopca w bezduszną i pełną złości osobę. Jedyne co go zachwyca to Królowa Śniegu – piękna, zimna, niedostępna – tak inna od wszystkich, których znał do tej pory. Jak uratować Kaja? Czy jego przyjaciółka, urocza i dobra Gerda, znajdzie w sobie dość odwagi, by dotrzeć do lodowego królestwa i uwolnić chłopca? Jaką drogę należy pokonać, by poznać siebie?

Z wielu baśniowych opowieści Hansa Christiana Andersena „Królowa Śniegu” jest tą, którą doskonale można przełożyć na język tańca. Lustrzane odbicia, lodowe przestrzenie, skrzące się płatki śniegu sprawiają, że kroki bohaterów są niepewne, a każdy z nich szuka swojego ruchu i rytmu. Stąpa lekko, niepewnie, bądź doskonale wie, jak się poruszać w migotliwym świecie.
Wśród nieoczywistych, mamiących nasze zmysły przestrzeni, Robert Bondara – choreograf spektaklu – opowiada historię o zagubieniu i odwadze, o poszukiwaniu i rezygnacji, o dorastaniu i stracie, o różnorodności. Na wiele sposobów można snuć baśń o Kaju, który uległ złudzeniu.
Wykonawcy:
Balet Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu
Robert Bondara – choreografia
Aleksander Gref – dyrygent
Orkiestra Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne