EN

29.10.2021, 13:07 Wersja do druku

Poznań. "Niech żywi grzebią umarłych" PTT na pełen zadumy początek listopada

 Uhonorowany Nagrodą Reporterów podczas XXV Jubileuszowego Festiwalu „Zderzenie Teatrów” w Kłodzku, metafizyczny, energetyczny i minimalistyczny spektakl pt. „Niech żywi grzebią umarłych” w koncepcji, dramaturgii i reżyserii Aleksandry Dziurosz i Tomasza Szczepanka - zobaczymy 6 i 7 listopada o godz. 20.00 w Polskim Teatrze Tańca przy ul. Taczaka 8 w Poznaniu.

fot. mat. teatru

Twórców jego koncepcji, reżyserii i choreografii - Aleksandrę Dziurosz i Tomasza Szczepanka - zastanawia, co dla nas, żyjących, znaczy cudza śmierć. Odwołując się do „Dziadów” Adama Mickiewicza i w ścisłej współpracy z kompozytorką muzyki elektronicznej Aldoną Nawrocką stwarzają nas scenie nowy rytuał pożegnania ze zmarłymi. Utwór powstał w 2017 roku, który w Polskim Teatrze Tańca upłynął pod hasłem Roku Guślarzy i był czasem refleksji nad współistnieniem światów - materialnego i duchowego. 

Spektakl w choreografii Aleksandry Dziurosz i w reżyserii Tomasza Szczepanka rozwija się wokół świata obrzędów, próbując na nowo oswoić proces umierania, zepchnięty przez nowoczesność na margines zbiorowej świadomości. Podzielone na trzy części – „codzienność”, „śmierć”, „codzienność” – widowisko dialoguje z drugą księgą Mickiewiczowskich Dziadów, snując ucieleśnioną opowieść o żałobie, dla której punktem wyjścia jest interakcja zbiorowości żywych ze zmarłym, zawieszonym między (za)światami. Twórcy nie tyle jednak przywołują konkretne postaci z romantycznego dramatu, ile zastanawiają się nad samym fenomenem śmierci jako aktywnej uczestniczki kolektywnego życia.

Choreografia w spektaklu Niech żywi grzebią umarłych podlega logice rytuału, a więc rozgrywa się w czasie cyklicznym, na co wskazuje też powtarzalność wybranych sekwencji, powielanych i zapętlanych przez performerki oraz performerów. Tańczący pozostają ze sobą w bliskiej, intymnej relacji, imitując communitas jako wielocielesny organizm funkcjonujący w sieci naczyń połączonych, ale w przypadku straty jednego z nich – zdolny do regeneracji. Dramaturgiczne napięcie budowane jest tutaj ze zderzenia zbiorowego uczestnictwa w spektaklu cudzej śmierci z samotnością tych, którzy odchodzą.

- pisała Alicja Müller w eseju pt. Guślarskie rytuały i chochole tańce. O choreograficznych adaptacjach „Dziadów” oraz „Wesela”, „Nowy Napis Co Tydzień”, 2020, nr 70.

Bilety w ofercie:
 
EARLY BIRD (II pula) U 30 PLN / N 50 PLN // do 1 listopada.

Od 2 listopada bilety w cenie regularnej: U 35 PLN / N 70 PLN.

Link do biletów:

https://bit.ly/Niech_żywi_grzebią_umarłych_Early_Bird

Więcej o spektaklu TUTAJ

Źródło:

Materiał nadesłany