EN

24.04.2024, 16:50 Wersja do druku

Poznań. Maj w Teatrze Wielkim

mat. teatru

WYPRAWY PANA BROUCKA | JANÁČEK
środa, 1.05.2024, Opera Nova w Bydgoszczy, godz. 19:00
Spektakl w ramach 30. Bydgoskiego Festiwalu Operowego
W ekscentrycznej komedii pomyłek Leoša Janáčka nie znajdziemy typowych, operowych herosów, tragicznych zwrotów akcji czy wzniosłych historii miłosnych. Oto pan Brouček, drobnomieszczański kamienicznik, hedonista z nieodłącznym kuflem piwa w dłoni, zgnuśniały marzyciel i mało wyrafinowany smakosz. Zmęczony jałową egzystencją opuszcza praską piwiarnię i wyrusza w podróż – najpierw na Księżyc, a potem w bardzo nietypowy sposób trafia w szeregi wojsk husyckich walczących w XV-wiecznej Pradze. Gdzie zakończy swoje niebanalne wojaże? Czy spełnienie fantazji o oderwaniu się od codzienności uszczęśliwi naszego bohatera?

Opera osobliwa, wyjątkowa pośród Janáčkowych dzieł, w inscenizacji Davida Pountneya i pod muzycznym kierownictwem Katarzyny Tomali-Jedynak zaskakuje, bawi i bez reszty wciąga widza. Zapraszamy zatem gotowych na najbardziej szalone eskapady, miłośników Pragi, tych twardo stąpających po ziemi i tych, którzy kochają opary absurdu.

Produkcja powstała w Grange Park Opera, Surrey.

Realizatorzy
kierownictwo muzyczne : Katarzyna Tomala-Jedynak

reżyseria: David Pountney
dekoracje: Leslie Travers
kostiumy: Marie-Jeanne Lecca 
choreografia i reżyseria wznowienia: Lynne Hockney
reżyseria świateł: Tim Mitchell
tłumaczenie libretta: Jakub Pacześniak
kierownictwo chóru: Mariusz Otto
asystent dyrygenta: Andrey Yakushau
asystentka kostiumografki: Christina McGlynn
asystentki reżysera: Barbara Poll, Dominika Babiarz
Obsada
Brouček: Karol Kozłowski
Mazal, Blankytný: Rafał Żurek
Sakristán, Lunarbor, Domšík: Bartłomiej Misiuda
Málinka, Etherea, Kunka: Monika Mych-Nowicka
Würfl, Patron, Konšel (Councillor): Sebastian Szumski
Svatopluk, Petřík: Rafał Bartmiński
Potboy, Child Prodigy: Natalia Puczniewska-Braun
Fanny, Kedruta: Anna Lubańska
Student, prof. Panicova, Vacek: Tomasz Mazur
Student, prof. Allova: Bartłomiej Szczeszek
Student, prof. Voiceova, Miroslav: Tomasz Raczkiewicz
Taborita 1: Michał Korzeniowski
Taborita 2: Albert Rugieł

Chór, Orkiestra, tancerki i tancerze Baletu Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu

RECITAL
KALINA / MECHLIŃSKI
niedziela, 5.05.2024, godz. 18:00

205. rocznica urodzin Stanisława Moniuszki
Co roku Teatr Wielki w Poznaniu wyprawia urodzinową fetę swojemu patronowi. Były już: spektakl „Halka”, świętowanie w parku im. Stanisława Moniuszki, „Gazeta Moniuszkowska”, „Moniuszkowski salonik” i przemarsz Orkiestry im. Stanisława Moniuszki, a w tym sezonie zapraszamy na recital. Gospodarzami uroczystej celebry będą: Piotr Kalina (tenor) i Szymon Mechliński (baryton) – utalentowani soliści młodego pokolenia, których poznańska publiczność miała okazję podziwiać na koncertach i spektaklach poznańskiej Opery. Artystów łączy wiele – kunszt wokalny, pasja do muzyki i… zamiłowanie do twórczości Moniuszki. Co usłyszymy podczas świętowania 205. rocznicy urodzin Mistrza Stanisława? Przekonamy się wkrótce!
Wykonawcy:
Piotr Kalina – tenor
Szymon Mechliński – baryton
Olena Skrok – fortepian

CARMEN | BIZET
piątek, 10.05.2024, godz. 19:00
sobota, 11.05.2024, godz. 19:00
niedziela, 12.05.2024, godz. 18:00

Podczas prapremiery „Carmen” w 1875 roku paryską publiczność raziło wszystko. Najpierw raziły ją odstępstwa od francuskiego zwyczaju operowego, bowiem dzieło zawierało mówione dialogi zamiast recytatywów,
jak pogardzany we Francji niemiecki singspiel oraz – o zgrozo! – nie zawierało scen baletowych, obowiązkowych od czasów Ludwika XIV. Następnie raziła muzyka, przypominająca raczej „niską rozrywkę” niż „wysublimowaną sztukę”. Wreszcie raził „wulgarny realizm” opowieści: niemoralność głównej bohaterki i karygodnie nieprzestrzeganie rozdziału tragedii od komedii. Słowem, najbardziej chyba popularne dziś dzieło operowe świata było w swym własnym czasie radykalnym eksperymentem, którego bronił niemal samotnie Fryderyk Nietzsche, widząc w nim lekarstwo na „dekadentyzm wagneryzmu”. Przyjęła się w końcu i odniosła sukces wersja złagodzona, przebudowana przez Ernesta Girauda, bardziej zbliżona do nawyków publiczności. Do dziś to tę wersję gra się najczęściej. Czyżby oryginał „Carmen” był wciąż zbyt radykalny?
P.S. A partii Carmen po raz pierwszy na naszej scenie Gosha Kowalinska. Czy i tym razem wybuchnie skandal, wszak artystka nie jest czarnowłosą Hiszpanką, jak każe sobie wyobrażać sobie bohaterkę księga operowych przyzwyczajeń.
Realizatorzy
kierownictwo muzyczne: Marco Guidarini
reżyseria, scenografia, reżyseria świateł: Denis Krief
choreografia: Paul Julis
kierownictwo Chóru: Mariusz Otto

kierownictwo Dziecięcego Chóru Przyoperowego: Michał S. Mierzejewski
Obsada 10 oraz 12.05.2024

Carmen: Gosha Kowalinska
Don Jose: Piotr Friebe
Escamillo: Jaromir Trafankowski
Micaëla: Magdalena Nowacka
Frasquita: Małgorzata Olejniczak-Worobiej
Mercedes: Magdalena Wachowska
Zuniga: Rafał Korpik
Morales: Vitalii Lashko
Remendado: Marek Szymański
Dancairo: Tomasz Mazur
Chór, Orkiestra i Balet Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu
Dziecięcy Chór Operowy
Obsada 11.05.2024
Carmen: Magdalena Wilczyńska-Goś
Don Jose: Dominik Sutowicz
Escamillo: Mateusz Ługowski
Micaëla: Monika Mych-Nowicka
Frasquita: Natalia Puczniewska-Braun
Mercedes: Magdalena Wachowska
Zuniga: Rafał Korpik
Morales: Vitalii Lashko
Remendado: Marek Szymański
Dancairo: Jaromir Trafankowski
Chór, Orkiestra i Balet Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu
Dziecięcy Chór Operowy

BALET DLA DZIECI – WARSZTATY
sobota, 11.05.2024, godz. 14:30
Malarnia

Zajęcia baletowe dla dzieci prowadzone w przyjaznej atmosferze przez wieloletnią solistkę poznańskiego baletu – Natalię Trafankowską. Proponowane warsztaty z tańca klasycznego są nie tylko okazją do rozwijania pasji, ale też doskonalą poczucie rytmu, wrażliwość na muzykę czy pozytywnie wpływają na prawidłową postawę ciała. A poza tym – są też świetną zabawą i okazją do tego, by trochę się poruszać i poskakać.
Wiek uczestników: 4-7 lat
Czas trwania: około 45 minut

BALET DLA DOROSŁYCH – WARSZTATY
sobota, 11.05.2024, godz. 15:45
Malarnia
Zajęcia baletowe, które z powodzeniem zastąpią fitness czy jogę, a dodatkowo mają moc spełniania marzeń z dzieciństwa. Warsztaty prowadzone przez wieloletnią solistkę poznańskiego baletu – Natalię Trafankowską – odbywają się w profesjonalnej sali baletowej. Są okazją do rozciągnięcia mięśni, zdrowego ruchu, ale również do relaksu przy dźwiękach muzyki. Jeśli kiedykolwiek zastanawiałaś się/zastanawiałeś się jak wyglądają codzienne ćwiczenia tancerki lub tancerza lub jak to jest stanąć przy drążku na czubkach palców – nie zastanawiaj się dłużej, spróbuj!
Wiek uczestników: 18-108 lat
Czas trwania: około 60 minut

DON JUAN| BACH / MARCELLO / SCHNITTKE / BONDARA
Zdobywca 5 Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury 2021

sobota, 18.05.2024, godz. 19:00
niedziela, 19.05.2024, godz. 11:00 i godz. 18:00

Jedna z najbardziej zniewalających postaci kultury zachodniej – Don Juan – nadal inspiruje twórców.
O przyczynę donżuanizmu pytają pisarze, twórcy filmowi i choreografowie. Czy w naszej zseksualizowanej rzeczywistość i przy wszechobecnej pornografii zachowania w typie uwodziciela z Sewilli jeszcze szokują? Gdzie ukrywa się miłość, czułość i zrozumienie? Opowieść o Don Juanie – inspirująca powstanie wielu dzieł sztuki – nadal potrafi zaskakiwać.
Don Juana w ujęciu choreografa Roberta Bondary to nie namiętny kochanek, niestrudzony w podbojach amant, a raczej człowiek pozbawiony ciepła i współczucia, odrzucony przez ojca, wychowany w przeświadczeniu,
że wrażliwość jednoznacznie kojarzona jest ze słabością. Tę różnorodność i nieoczywistość tytułowego bohatera najlepiej odzwierciedla choreografia duetów, która jest ciągłym poszukiwaniem balansu między liryzmem
a brutalnością, łagodnością i zdecydowaniem. Poprzez kolejne sceny Bondara wytrwale rekonstruuje życiorys tytułowego bohatera, szukając odpowiedzi na pytanie, jakie wydarzenia ukształtowały Don Juana, co wpłynęło na jego nieokiełznaną naturę oraz czy ma on szansę stworzyć bliską relację z drugą osobą. Muzyczną ramę spektaklu stanowią kompozycje Bacha, Marcella i Glucka oraz wyraziście spinający klamrą losy Don Juana przejmujący Concerto grosso nr 1 Alfreda Schnittkego.
Realizatorzy
kierownictwo muzyczne: Katarzyna Tomala-Jedynak
choreografia i reżyseria: Robert Bondara
dekoracje i kostiumy: Julia Skrzynecka
reżyseria świateł: Maciej Igielski
projekcje: Karolina fender Noińska jajkofilm.com
asystenci choreografa: Agnieszka Wolna-Bartosik, Elvis Val, Arkadiusz Gumny
Wykonawcy
Balet i Orkiestra Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu

OTELLO | VERDI
piątek, 24.05.2024, godz. 19:00
sobota, 25.05.2024, godz. 19:00
niedziela, 26.05.2024, godz. 18:00
Arcydzieło opery tragicznej i tryumf 74-letniego kompozytora, który po sukcesie Aidy na kilkanaście lat zaniechał pisanie dzieł operowych wychodząc z założenia, że w tym gatunku powiedział już wszystko. Do świata opery Verdi powrócił w głównej mierze dzięki Arrigowi Boito, znakomitemu libreciście, choć jego propozycję stworzenia opery według Otella Szekspira kompozytor… odrzucił. Potem nadzorował niemal każdą scenę libretta, a Boito – mimo że zagęścił akcję i mocno nakreślił motywy działań postaci – nie stracił sensu szekspirowskiego dzieła. Mamy więc dramat wielkich namiętności: miłość unicestwioną przez chorobliwą zazdrość, którą napędza intryga i kłamstwo, obsesja zemsty i żądza władzy. Verdi napisał znakomitą muzykę, którą po raz kolejny udowodnił światu, że jest geniuszem dysponującym niebywałą wyobraźnią i kunsztem kompozytorskim. Jego Otello to dzieło oryginalne i bardzo nowatorskie. Już na początku, zamiast uwertury, słyszymy szalejącą burzę, która zwiastuje dynamikę zdarzeń i siłę uczuć. Ponadto Verdi w bardzo odkrywczy sposób wykorzystał instrumenty, zwłaszcza dęte, a także wprowadził monologi o charakterze deklamacyjnym. Otello okazał się kolejnym spektakularnym sukcesem Verdiego, po premierze w mediolańskiej La Scali zgotowano mu wielką owację, która powtórzyła się w Wenecji, potem w wielu innych krajach, jak również w ojczyźnie Szekspira.

Realizatorzy
kierownictwo muzyczne : Jacek Kaspszyk
reżyseria: David Pountney
dekoracje: Raimund Bauer
kostiumy: Marie-Jeanne Lecca
reżyseria świateł: Fabrice Kebour
kierownictwo Chóru: Mariusz Otto
kierownictwo Dziecięcego Chóru Przyoperowego: Michał S. Korzeniowski
projekcje: Karolina fender Noińska jajkofilm.com
choreografia sztuk walki: Ran Arthur Braun
asystenci dyrygenta: Zofia Kiniorska, Andrey Yakushau
asystenci reżysera: Barbara Poll, Dominika Babiarz, Bartłomiej Szczeszek
Obsada 24 oraz 26.05.2024
Otello: Gwyn Hughes Jones
Jago: Dario Solari
Desdemona: Ruslana Koval
Emilia: Gosha Kowalinska
Cassio: Piotr Kalina
Lodovico: Rafał Korpik 
Roderigo: Piotr Friebe
Montano: Damian Konieczek
Herold: Michał Korzeniowski
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu
Obsada 25.05.2024
Otello: Dominik Sutowicz
Jago: Stanisław Kuflyuk
Desdemona: Iwona Sobotka
Emilia: Magdalena Wilczyńska-Goś
Cassio: Piotr Friebe
Lodovico: Damian Konieczek
Roderigo: Piotr Kalina
Montano: Rafał Korpik
Herold: Piotr Bróździak
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu

BALET DLA DZIECI – WARSZTATY
sobota, 25.05.2024, godz. 14:30
Malarnia

Zajęcia baletowe dla dzieci prowadzone w przyjaznej atmosferze przez wieloletnią solistkę poznańskiego baletu – Natalię Trafankowską. Proponowane warsztaty z tańca klasycznego są nie tylko okazją do rozwijania pasji, ale też doskonalą poczucie rytmu, wrażliwość na muzykę czy pozytywnie wpływają na prawidłową postawę ciała. A poza tym – są też świetną zabawą i okazją do tego, by trochę się poruszać i poskakać.
Wiek uczestników: 4-7 lat
Czas trwania: około 45 minut

BALET DLA DOROSŁYCH – WARSZTATY
sobota, 25.05.2024, godz. 15:45
Malarnia
Zajęcia baletowe, które z powodzeniem zastąpią fitness czy jogę, a dodatkowo mają moc spełniania marzeń z dzieciństwa. Warsztaty prowadzone przez wieloletnią solistkę poznańskiego baletu – Natalię Trafankowską – odbywają się w profesjonalnej sali baletowej. Są okazją do rozciągnięcia mięśni, zdrowego ruchu, ale również do relaksu przy dźwiękach muzyki. Jeśli kiedykolwiek zastanawiałaś się/zastanawiałeś się jak wyglądają codzienne ćwiczenia tancerki lub tancerza lub jak to jest stanąć przy drążku na czubkach palców – nie zastanawiaj się dłużej, spróbuj!
Wiek uczestników: 18-108 lat
Czas trwania: około 60 minut

Szczegóły repertuaru:
https://opera.poznan.pl/pl/

DYREKCJA TEATRU ZASTRZEGA MOŻLIWOŚĆ ZMIAN W REPERTUARZE, OBSADACH, TERMINACH
I FORMIE WYDARZENIA.

Źródło:

Materiał nadesłany