EN

25.03.2024, 13:49 Wersja do druku

Poznań. Kwiecień w Teatrze Wielkim

Spektakle baletowe, opery Verdiego i Moniuszki, koncerty familijne, warsztaty dla dzieci i dorosłych, koncert w Filharmonii Berlińskiej – oto propozycje Teatru Wielkiego w Poznaniu, które zobaczymy i usłyszymy w nadchodzącym miesiącu.

fot. Maciej Zakrzewski/mat. teatru

STABAT MATER | SZYMANOWSKI / PERGOLESI | CARDIM / CLUG
piątek, 5.04.2024, godz. 19:00
sobota, 6.04.2024, godz. 19:00

Szymanowski i Pergolesi – Cardim i Klug. Dwie poruszające choreograficzne interpretacje Stabat Mater. Od cierpienia i żałoby po afirmację życia. Od wstrzymującego oddech poczucia straty po akceptację tego, co przynosi los. Przyjmij smutek, przeżyj żałobę, pozwól sobie na bezradność – mówi Daniela Cardim, choreografka pierwszej części spektaklu. Z kompozycją Szymanowskiego towarzyszy każdej kobiecie, która traci bliską osobę. Dla Edward Cluga – odpowiedzialnego za drugą część przedstawienia – Stabat Mater w ujęciu Pergolesiego to hymn na cześć kobiet, gdzie czułość i delikatność łączy się z poświęceniem i oddaniem. Stabat Mater Danieli Cardim i Edwarda Cluga to spektakl na dzisiejsze czasy.
Spektakl Stabat Mater po raz pierwszy na Scenie pod Pegazem! Po raz pierwszy z muzyką na żywo!
Realizatorzy

Stabat Mater / Karol Szymanowski
choreografia: Daniela Cardim
scenografia: Diana Marszałek
reżyseria świateł: Wiktor Kuźma
asystenci choreografa: Evgeniia Meissner, Elvis Val
Stabat Mater / Giovanni Battista Pergolesi
choreografia: Edward Clug
scenografia i kostiumy: Jordi Roig
reżyseria świateł: Tomaž Premzl
Wykonawcy
Balet, soliści, Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu
Jacek Kaspszyk – dyrygent

fot. mat. teatru

RIGOLETTO | VERDI
piątek, 12.04.2024, godz. 19:00
sobota, 13.04.2024, godz. 19:00
niedziela, 14.04.2024, godz. 18:00

opera w III aktach
libretto: Francesco Maria Piave na podstawie sztuki Król się bawi Victora Hugo
premiera: 13 października 2017
Przekleństwo! (La maledizione!) – ostatnie słowo Rigoletta, dworskiego błazna i czułego ojca, którego flirt z władzą kończy strata ukochanej córki – najlepiej streszcza fabułę hitu Verdiego. Choć krytycy powątpiewali w powodzenie kompozycji, zrywającej ze sztywnym kanonem tworzenia, sam Verdi był przekonany, że Rigoletto jest jego najlepszą operą, w której walory muzyczne współgrają w pełni z dramatycznym przebiegiem akcji.
I nie mylił się – nie ma bowiem teatru operowego, gdzie przynajmniej raz w sezonie nie rozbrzmiewają arie bezdusznego Księcia. Poznańska realizacja historii upadku Rigoletta to spotkanie uznanych w twórców: Doroty Roqueplo (kostiumy) i Pawła Dobrzyckiego (dekoracje) z debiutującym na scenie muzycznej Marcinem Bortkiewiczem (reżyseria). Paszportem do Rigoletta stał się dla Bortkiewicza film Noc Walpurgii z fenomenalną kreacją Małgorzaty Zajączkowskiej w roli żegnającej się z karierą diwy operowej. Filmowe, bliskie kinu noir elementy, wprowadził Bortkiewicz w swojej realizacji dzieła Verdiego, łącząc frywolność dworskich igraszek
z buzującym od intryg podskórnym życiem dworu.
Realizatorzy
kierownictwo muzyczne: Antonello Allemandi
reżyseria: Marcin Bortkiewicz
scenografia, reżyseria świateł: Paweł Dobrzycki
kostiumy: Dorota Roqueplo
choreografia: Iwona Runowska
kierownictwo Chóru: Mariusz Otto
asystent reżysera: Bartłomiej Szczeszek
asystent choreografa: Agnieszka Wolna-Bartosik
Obsada
12 i 14.04.2024

Rigoletto: Andrzej Dobber

Książę Mantui: Piotr Kalina

Gilda: Ruslana Koval

Sparafucile: Rafał Korpik

Maddalena: Gosha Kowalinska

Monterone: Damian Konieczek

Marullo: Jaromir Trafankowski

Borsa: Rafał Żurek

Hrabia Ceprano: Filip Rutkowski

Hrabina Ceprano: Barbara Gutaj-Monowid

Giovanna: Olga Maroszek

Paź: Lucyna Białas

Strażnik: Piotr Bróździak
Chór, Orkiestra oraz Balet Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu
13.04.2024
Rigoletto: Leszek Skrla

Książę Mantui: Piotr Friebe

Gilda: Małgorzata Olejniczak-Worobiej

Sparafucile: Rafał Korpik

Maddalena: Gosha Kowalinska

Monterone: Damian Konieczek

Marullo: Tomasz Mazur

Borsa: Rafał Żurek

Hrabia Ceprano: Filip Rutkowski

Hrabina Ceprano: Barbara Gutaj-Monowid

Giovanna: Olga Maroszek

Paź: Lucyna Białas

Strażnik: Romuald Piechocki
Chór, Orkiestra oraz Balet Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu

fot. mat. teatru

STRASZNY DWÓR | MONIUSZKO
piątek, 19.04.2024, godz. 19:00
sobota, 20.04.2024, godz. 19:00
Jak opowiedzieć historię XIX-wiecznych amorów w czasach Tindera i mediów społecznościowych? Czy można pogodzić przywiązanie do tradycji z potrzebą nowoczesności? Czy w imię miłości jesteśmy w stanie zmienić nasze przekonania? Straszny dwór Stanisława Moniuszki, najważniejszy utwór polskiego repertuaru operowego, w nowatorskiej i niezwykle aktualnej interpretacji Ilarii Lanzino.
Entuzjastycznie przyjęte przez recenzentów i publiczność przedstawienie Strasznego dworu w wykonaniu artystów Teatru Wielkiego w Poznaniu powraca – tym razem do Hali MTP. Inscenizacja spektaklu podbiła najpierw serca jury międzynarodowego konkursu dla reżyserów operowych, potem honorowy patronat nad przedstawieniem objął Nicholas Payne, dyrektor Stowarzyszenia Opera Europa. Recenzenci zgodnie pisali: Rewelacja! Nie waham się użyć tego słowa. (...) Oby tak dalej w operowym teatrze i także w teatrze naszego życia. [Piotr Nędzyński]. Reżyserka uświadomiła nam, że narodowa świętość sprzed ponad 150 lat może nabrać współczesnych znaczeń. Zamiast więc chronić narodowe skarby przed ingerencją świata, powinniśmy się uczyć od tych, którzy nie boją się powierzać najcenniejszych dzieł cudzoziemcom. [Jacek Marczyński Rzeczpospolita].
Ilaria Lanzino pełnymi garściami czerpie z polskiej kultury, pokazując to, co najlepsze. Śmiało odwołuje się do dzieł plastycznych: w scenograficznej oprawie spektaklu zobaczymy inspiracje pracami Katarzyny Kobro, Natalii LL i Ewy Partum. O swoim Strasznym dworze reżyserka mówi, że to opowieść o deradykalizacji poglądów i destrukcyjnym wpływie wojny na dalsze życie osób przez nią dotkniętych. Główni bohaterowie opery Moniuszki – Zbigniew i Stefan, poturbowani przez wojenne doświadczenia, postanawiają nigdy nie zakładać rodziny. Reżyserka uważa, że przysięga, którą składają bracia, maskuje ich bezradność i wrażliwość. Lanzino przekonuje, że dzieło Moniuszki to nie zbiór efektowych pamiątek przeszłości, a utwór wspaniale wpisujący się w obecne czasy, dający pole twórczej interpretacji, z wyraziście zarysowaniami postaciami i aktualną wymową.
Realizatorzy
kierownictwo muzyczne: Marco Guidarini
reżyseria: Ilaria Lanzino
scenografia: Leif-Erik Heine
reżyseria świateł: Wiktor Kuźma
projekcje: Leszek Stryła
choreografia: Viktor Davydiuk
przygotowanie Chóru: Mariusz Otto
współpraca muzyczna: Katarzyna Tomala-Jedynak
asystent reżysera: Bartłomiej Szczeszek
asystent choreografa: Arkadiusz Gumny
Obsada 19.04.2024
Hanna: Ruslana Koval
Jadwiga: Gosha Kowalinska
Stefan: Piotr Kalina
Zbigniew: Rafał Korpik
Miecznik: Stanislav Kuflyuk
Skołuba / Wieśniak: Damian Konieczek
Cześnikowa: Anna Lubańska
Maciej: Jaromir Trafankowski
Damazy: Albert Memeti
Marta: Laura Wąsek
Grześ: Bartłomiej Szczeszek
Stara niewiasta: Laura Wąsek
Ukochana Skołuby: Katarzyna Graczykowska
Ukochany Damazego: Olaf Przybytniak
Chór, Orkiestra oraz Balet Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu
Obsada 20.04.2024
Hanna: Małgorzata Olejniczak-Worobiej
Jadwiga: Magdalena Wilczyńska-Goś
Stefan: Piotr Friebe
Zbigniew: Damian Konieczek
Miecznik: Stanislav Kuflyuk
Skołuba / Wieśniak: Rafał Korpik
Cześnikowa: Galina Kuklina
Maciej: Jaromir Trafankowski
Damazy: Albert Memeti
Marta: Laura Wąsek
Grześ: Bartłomiej Szczeszek
Stara niewiasta: Laura Wąsek
Ukochana Skołuby: Katarzyna Graczykowska
Ukochany Damazego: Olaf Przybytniak
Chór, Orkiestra oraz Balet Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu

fot. mat. teatru

STRASZNY DWÓR | MONIUSZKO
poniedziałek, 22.04.2024, Filharmonia Berlińska, godz. 19:00
Moniuszko w Berlinie po raz trzeci!
Halka, Paria, a teraz Straszny dwór – przed nami trzecie, koncertowe wykonanie opery patrona Teatru Wielkiego w Poznaniu w słynnej Filharmonii Berlińskiej. Jedno z najsłynniejszych dzieł operowych Moniuszki zabrzmi w stolicy Niemiec w poniedziałek, 22 kwietnia 2024 roku, o godz. 19:00.
Powrót do Berlina z kolejną koncertową odsłoną opery Moniuszki wpisuje się w strategię promocji za granicą dorobku patrona Teatru Wielkiego w Poznaniu i ma w sobie niezwykłą symbolikę: Moniuszko spędził w mieście nad Sprewą trzy lata (1837-1840), rozwijając kompozytorski kunszt w słynnej Singakademie. Lata tam spędzone pozwoliły mu nawiązać relacje z zagranicznymi twórcami, dzięki czemu doskonale czuł puls zachodzących zmian w muzycznej Europie, co słychać w jego dziełach. Twórczość Moniuszki ma unikalną jakość artystyczną, której siłą są interpretacje na najwyższym poziomie – a ten, niezmiennie, gwarantują artyści Sceny pod Pegazem, co dostrzegają polskie i zagraniczne media.
Konsekwentna promocja Moniuszkowskiej spuścizny poza granicami kraju, prowadzona przez Teatr Wielki w Poznaniu od kilkunastu lat, przynosi widoczne efekty, które przekładają się na ważne muzyczne nagrody, jak International Opera Awards w kategorii „dzieło odkryte na nowo” dla inscenizacji Parii (2021) oraz Jawnuty (2023), czy uznanie krytyków dla nagrań dokonanych przez wytwórnię Naxos (Halka – 2021, Paria – 2023).
Straszny dwór, który tym razem wybrzmi w Filharmonii Berlińskiej, przez lata niósł pocieszenie i nadzieję na pokonanie zaborców, a także był muzycznym zapisem niełatwej polskiej historii. Koncertową wersję opery zaprezentują cenieni soliści, m.in: Ruslana Koval (Hanna), Gosha Kowalinska (Jadwiga), Piotr Kalina (Stefan) i Stanislav Kuflyuk (Miecznik). Za pulpitem dyrygenckim stanie Marco Guidarini.
Nie mamy wątpliwości, że koncertowe wykonanie Strasznego dworu w Filharmonii Berlińskiej, tak, jak i wcześniej Halki oraz Parii, poruszy publiczność i ukaże ponadczasowe piękno muzyki Moniuszki, bo ta – niezależnie od miejsca i szerokości geograficznej, gdzie jest prezentowana – zachwyca. Koncert w Berlinie będzie jednym z najważniejszych wydarzeń promujących kulturę polską za granicą w 2024 roku.
Wykonawcy:
Hanna: Ruslana Koval
Jadwiga: Gosha Kowalinska
Stefan: Piotr Kalina
Zbigniew: Rafał Korpik
Miecznik: Stanislav Kuflyuk
Skołuba / Wieśniak: Damian Konieczek
Cześnikowa: Anna Lubańska
Maciej: Jaromir Trafankowski
Damazy: Albert Memeti
Marta: Laura Wąsek
Grześ: Bartłomiej Szczeszek
Stara niewiasta: Laura Wąsek
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu
Marco Guidarini – dyrygent
przygotowanie Chóru: Mariusz Otto
Frederik Hanssen (Der Tagesspiegel) – prowadzenie koncertu

HISTORIE NA DĘTE
piątek, 26.04.2024, godz. 11:00 i godz. 13:00
sobota, 27.04.2024, godz. 11:00 i godz. 13:00
niedziela, 28.04.2024, godz. 11:00 i godz. 13:00
Koncert familijny
Czy instrumenty muzyczne potrafią opowiadać ciekawe historie? Czy te (na)dęte i do tego jeszcze drewniane uda się przekonać do odgrywania postaci w naszej bajce? Nie jest to najprostsze zadanie. Ale uzbrojeni w odpowiednią dawkę dobrego humoru i szczyptę teatralnej magii postanowiliśmy spróbować i podzielić się z Wami efektami w postaci nietuzinkowego koncertu familijnego, w trakcie którego muzykę przeplatamy opowieścią. Chodźcie posłuchać!
W orkiestronie po koncercie, się zebrały… Jak? Nadęcie:
najpierw flet: poprzeczny, prosty, wraz z nim fagot: ździebko wzniosły,
po nich obój: już w duecie, bo pamiętał o klarnecie.
Razem wpadły w nastrój szczery - aby zagrać bez kozery! –
i dla małych, i dla dużych!
Niezbyt wzniośle, niezbyt próżnie: jeśli z fletem – to podłużnie!
Gdy z obojem – to głęboko, a z klarnetem – to wysoko!
Chcą z całymi rodzinami grać długimi godzinami
ustnikami drewnianymi, tak by tchu zbrakło w płucach!
Chcą tak pięknie opowiadać, co gra w duszy, co muzykę w nich poruszy…
Lecz najbardziej chcą zabawy, tajemnice swe wyjawią –
i popiszą się dźwiękami w instrumentach zaklętymi.
Oraz tymi historiami, co jak one są… dętymi!
Wykonawcy:
Instrumentaliści grupy dętych drewnianych Orkiestry Teatru Wielkiego w Poznaniu
Grzegorz Wierus – dyrygent

fot. mat. teatru

BER | TRYPTYK BALETOWY
Bondra / Ekman / Rimeikis
piątek, 26.04.2024, godz. 19:00
sobota, 27.04.2024, godz. 19:00
BER – energia współczesnego tańca. Jeden z najważniejszych spektakli baletowych ostatnich lat., którego premierę online obejrzało przeszło 20 tysięcy widzów. Trzech choreografów, trzy wizje ruchu, trzy odsłony współczesności, jedno pytanie: czym jest taniec. Poznaj genotyp współczesności!
B jak Bondara Robert – znaczące nazwisko na scenie tanecznej, jego prace choreograficzne są pokazywane na najważniejszych festiwalach tańca w Polsce i za granicą. E jak Ekman Alexander – gwiazda współczesnej choreografii, współpracował z ponad czterdziestoma zespołami na całym świecie. R jak Rimeikis Martynas – najbardziej uznany choreograf młodego pokolenia na Litwie. BER jak mechanizm odnowy DNA. Jak dawka nowej energii. Jesteśmy częścią tańczącego świata – pisano po spektaklu – sprawdźmy to wspólnie!
Wykonawcy:
Balet Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu

Szczegóły repertuaru:
https://opera.poznan.pl/pl

Źródło:

Materiał nadesłany