Spektakle baletowe, opery Verdiego i Moniuszki, koncerty familijne, warsztaty dla dzieci i dorosłych, koncert w Filharmonii Berlińskiej – oto propozycje Teatru Wielkiego w Poznaniu, które zobaczymy i usłyszymy w nadchodzącym miesiącu.
STABAT MATER | SZYMANOWSKI / PERGOLESI | CARDIM / CLUG
piątek, 5.04.2024, godz. 19:00
sobota, 6.04.2024, godz. 19:00
Szymanowski i Pergolesi – Cardim i Klug. Dwie poruszające choreograficzne interpretacje Stabat Mater. Od cierpienia i żałoby po afirmację życia. Od wstrzymującego oddech poczucia straty po akceptację tego, co przynosi los. Przyjmij smutek, przeżyj żałobę, pozwól sobie na bezradność – mówi Daniela Cardim, choreografka pierwszej części spektaklu. Z kompozycją Szymanowskiego towarzyszy każdej kobiecie, która traci bliską osobę. Dla Edward Cluga – odpowiedzialnego za drugą część przedstawienia – Stabat Mater w ujęciu Pergolesiego to hymn na cześć kobiet, gdzie czułość i delikatność łączy się z poświęceniem i oddaniem. Stabat Mater Danieli Cardim i Edwarda Cluga to spektakl na dzisiejsze czasy.
Spektakl Stabat Mater po raz pierwszy na Scenie pod Pegazem! Po raz pierwszy z muzyką na żywo!
Realizatorzy
Stabat Mater / Karol Szymanowski
choreografia: Daniela Cardim
scenografia: Diana Marszałek
reżyseria świateł: Wiktor Kuźma
asystenci choreografa: Evgeniia Meissner, Elvis Val
Stabat Mater / Giovanni Battista Pergolesi
choreografia: Edward Clug
scenografia i kostiumy: Jordi Roig
reżyseria świateł: Tomaž Premzl
Wykonawcy
Balet, soliści, Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu
Jacek Kaspszyk – dyrygent
RIGOLETTO | VERDI
piątek, 12.04.2024, godz. 19:00
sobota, 13.04.2024, godz. 19:00
niedziela, 14.04.2024, godz. 18:00
opera w III aktach
libretto: Francesco Maria Piave na podstawie sztuki Król się bawi Victora Hugo
premiera: 13 października 2017
Przekleństwo! (La maledizione!) – ostatnie
słowo Rigoletta, dworskiego błazna i czułego ojca, którego flirt z
władzą kończy strata ukochanej córki – najlepiej streszcza fabułę hitu
Verdiego. Choć krytycy powątpiewali w powodzenie kompozycji, zrywającej
ze sztywnym kanonem tworzenia, sam Verdi był przekonany, że Rigoletto jest jego najlepszą operą, w której walory muzyczne współgrają w pełni z dramatycznym przebiegiem akcji.
I nie mylił się – nie ma bowiem teatru operowego, gdzie przynajmniej raz
w sezonie nie rozbrzmiewają arie bezdusznego Księcia. Poznańska
realizacja historii upadku Rigoletta to spotkanie uznanych w twórców:
Doroty Roqueplo (kostiumy) i Pawła Dobrzyckiego (dekoracje) z
debiutującym na scenie muzycznej Marcinem Bortkiewiczem (reżyseria).
Paszportem do Rigoletta stał się dla Bortkiewicza film Noc Walpurgii
z fenomenalną kreacją Małgorzaty Zajączkowskiej w roli żegnającej się z
karierą diwy operowej. Filmowe, bliskie kinu noir elementy, wprowadził
Bortkiewicz w swojej realizacji dzieła Verdiego, łącząc frywolność
dworskich igraszek
z buzującym od intryg podskórnym życiem dworu.
Realizatorzy
kierownictwo muzyczne: Antonello Allemandi
reżyseria: Marcin Bortkiewicz
scenografia, reżyseria świateł: Paweł Dobrzycki
kostiumy: Dorota Roqueplo
choreografia: Iwona Runowska
kierownictwo Chóru: Mariusz Otto
asystent reżysera: Bartłomiej Szczeszek
asystent choreografa: Agnieszka Wolna-Bartosik
Obsada
12 i 14.04.2024
Rigoletto: Andrzej Dobber
Książę Mantui: Piotr Kalina
Gilda: Ruslana Koval
Sparafucile: Rafał Korpik
Maddalena: Gosha Kowalinska
Monterone: Damian Konieczek
Marullo: Jaromir Trafankowski
Borsa: Rafał Żurek
Hrabia Ceprano: Filip Rutkowski
Hrabina Ceprano: Barbara Gutaj-Monowid
Giovanna: Olga Maroszek
Paź: Lucyna Białas
Strażnik: Piotr Bróździak
Chór, Orkiestra oraz Balet Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu
13.04.2024
Rigoletto: Leszek Skrla
Książę Mantui: Piotr Friebe
Gilda: Małgorzata Olejniczak-Worobiej
Sparafucile: Rafał Korpik
Maddalena: Gosha Kowalinska
Monterone: Damian Konieczek
Marullo: Tomasz Mazur
Borsa: Rafał Żurek
Hrabia Ceprano: Filip Rutkowski
Hrabina Ceprano: Barbara Gutaj-Monowid
Giovanna: Olga Maroszek
Paź: Lucyna Białas
Strażnik: Romuald Piechocki
Chór, Orkiestra oraz Balet Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu
STRASZNY DWÓR | MONIUSZKO
piątek, 19.04.2024, godz. 19:00
sobota, 20.04.2024, godz. 19:00
Jak opowiedzieć historię XIX-wiecznych amorów w czasach Tindera
i mediów społecznościowych? Czy można pogodzić przywiązanie do tradycji
z potrzebą nowoczesności? Czy w imię miłości jesteśmy w stanie zmienić
nasze przekonania? Straszny dwór Stanisława Moniuszki,
najważniejszy utwór polskiego repertuaru operowego, w nowatorskiej i
niezwykle aktualnej interpretacji Ilarii Lanzino.
Entuzjastycznie przyjęte przez recenzentów i publiczność przedstawienie Strasznego dworu
w wykonaniu artystów Teatru Wielkiego w Poznaniu powraca – tym razem do
Hali MTP. Inscenizacja spektaklu podbiła najpierw serca jury
międzynarodowego konkursu dla reżyserów operowych, potem honorowy
patronat nad przedstawieniem objął Nicholas Payne, dyrektor
Stowarzyszenia Opera Europa. Recenzenci zgodnie pisali: Rewelacja! Nie waham się użyć tego słowa. (...) Oby tak dalej w operowym teatrze i także w teatrze naszego życia. [Piotr Nędzyński]. Reżyserka
uświadomiła nam, że narodowa świętość sprzed ponad 150 lat może nabrać
współczesnych znaczeń. Zamiast więc chronić narodowe skarby przed
ingerencją świata, powinniśmy się uczyć od tych, którzy nie boją się
powierzać najcenniejszych dzieł cudzoziemcom. [Jacek Marczyński Rzeczpospolita].
Ilaria Lanzino pełnymi garściami czerpie z polskiej kultury, pokazując
to, co najlepsze. Śmiało odwołuje się do dzieł plastycznych: w
scenograficznej oprawie spektaklu zobaczymy inspiracje pracami Katarzyny
Kobro, Natalii LL i Ewy Partum. O swoim Strasznym dworze reżyserka
mówi, że to opowieść o deradykalizacji poglądów i destrukcyjnym wpływie
wojny na dalsze życie osób przez nią dotkniętych. Główni bohaterowie
opery Moniuszki – Zbigniew i Stefan, poturbowani przez wojenne
doświadczenia, postanawiają nigdy nie zakładać rodziny. Reżyserka uważa,
że przysięga, którą składają bracia, maskuje ich bezradność i
wrażliwość. Lanzino przekonuje, że dzieło Moniuszki to nie zbiór
efektowych pamiątek przeszłości, a utwór wspaniale wpisujący się w
obecne czasy, dający pole twórczej interpretacji, z wyraziście
zarysowaniami postaciami i aktualną wymową.
Realizatorzy
kierownictwo muzyczne: Marco Guidarini
reżyseria: Ilaria Lanzino
scenografia: Leif-Erik Heine
reżyseria świateł: Wiktor Kuźma
projekcje: Leszek Stryła
choreografia: Viktor Davydiuk
przygotowanie Chóru: Mariusz Otto
współpraca muzyczna: Katarzyna Tomala-Jedynak
asystent reżysera: Bartłomiej Szczeszek
asystent choreografa: Arkadiusz Gumny
Obsada 19.04.2024
Hanna: Ruslana Koval
Jadwiga: Gosha Kowalinska
Stefan: Piotr Kalina
Zbigniew: Rafał Korpik
Miecznik: Stanislav Kuflyuk
Skołuba / Wieśniak: Damian Konieczek
Cześnikowa: Anna Lubańska
Maciej: Jaromir Trafankowski
Damazy: Albert Memeti
Marta: Laura Wąsek
Grześ: Bartłomiej Szczeszek
Stara niewiasta: Laura Wąsek
Ukochana Skołuby: Katarzyna Graczykowska
Ukochany Damazego: Olaf Przybytniak
Chór, Orkiestra oraz Balet Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu
Obsada 20.04.2024
Hanna: Małgorzata Olejniczak-Worobiej
Jadwiga: Magdalena Wilczyńska-Goś
Stefan: Piotr Friebe
Zbigniew: Damian Konieczek
Miecznik: Stanislav Kuflyuk
Skołuba / Wieśniak: Rafał Korpik
Cześnikowa: Galina Kuklina
Maciej: Jaromir Trafankowski
Damazy: Albert Memeti
Marta: Laura Wąsek
Grześ: Bartłomiej Szczeszek
Stara niewiasta: Laura Wąsek
Ukochana Skołuby: Katarzyna Graczykowska
Ukochany Damazego: Olaf Przybytniak
Chór, Orkiestra oraz Balet Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu
STRASZNY DWÓR | MONIUSZKO
poniedziałek, 22.04.2024, Filharmonia Berlińska, godz. 19:00
Moniuszko w Berlinie po raz trzeci!
Halka, Paria, a teraz Straszny dwór – przed
nami trzecie, koncertowe wykonanie opery patrona Teatru Wielkiego w
Poznaniu w słynnej Filharmonii Berlińskiej. Jedno z najsłynniejszych
dzieł operowych Moniuszki zabrzmi w stolicy Niemiec w poniedziałek, 22
kwietnia 2024 roku, o godz. 19:00.
Powrót do Berlina z kolejną koncertową odsłoną opery Moniuszki wpisuje
się w strategię promocji za granicą dorobku patrona Teatru Wielkiego w
Poznaniu i ma w sobie niezwykłą symbolikę: Moniuszko spędził w mieście
nad Sprewą trzy lata (1837-1840), rozwijając kompozytorski kunszt w
słynnej Singakademie. Lata tam spędzone pozwoliły mu nawiązać relacje z
zagranicznymi twórcami, dzięki czemu doskonale czuł puls zachodzących
zmian w muzycznej Europie, co słychać w jego dziełach. Twórczość
Moniuszki ma unikalną jakość artystyczną, której siłą są interpretacje
na najwyższym poziomie – a ten, niezmiennie, gwarantują artyści Sceny
pod Pegazem, co dostrzegają polskie i zagraniczne media.
Konsekwentna promocja Moniuszkowskiej spuścizny poza granicami kraju,
prowadzona przez Teatr Wielki w Poznaniu od kilkunastu lat, przynosi
widoczne efekty, które przekładają się na ważne muzyczne nagrody, jak
International Opera Awards w kategorii „dzieło odkryte na nowo” dla
inscenizacji Parii (2021) oraz Jawnuty (2023), czy uznanie krytyków dla nagrań dokonanych przez wytwórnię Naxos (Halka – 2021, Paria – 2023).
Straszny dwór, który tym razem wybrzmi w Filharmonii
Berlińskiej, przez lata niósł pocieszenie i nadzieję na pokonanie
zaborców, a także był muzycznym zapisem niełatwej polskiej historii.
Koncertową wersję opery zaprezentują cenieni soliści, m.in: Ruslana
Koval (Hanna), Gosha Kowalinska (Jadwiga), Piotr Kalina (Stefan) i
Stanislav Kuflyuk (Miecznik). Za pulpitem dyrygenckim stanie Marco
Guidarini.
Nie mamy wątpliwości, że koncertowe wykonanie Strasznego dworu w Filharmonii Berlińskiej, tak, jak i wcześniej Halki oraz Parii,
poruszy publiczność i ukaże ponadczasowe piękno muzyki Moniuszki, bo ta
– niezależnie od miejsca i szerokości geograficznej, gdzie jest
prezentowana – zachwyca. Koncert w Berlinie będzie jednym z
najważniejszych wydarzeń promujących kulturę polską za granicą w 2024
roku.
Wykonawcy:
Hanna: Ruslana Koval
Jadwiga: Gosha Kowalinska
Stefan: Piotr Kalina
Zbigniew: Rafał Korpik
Miecznik: Stanislav Kuflyuk
Skołuba / Wieśniak: Damian Konieczek
Cześnikowa: Anna Lubańska
Maciej: Jaromir Trafankowski
Damazy: Albert Memeti
Marta: Laura Wąsek
Grześ: Bartłomiej Szczeszek
Stara niewiasta: Laura Wąsek
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu
Marco Guidarini – dyrygent
przygotowanie Chóru: Mariusz Otto
Frederik Hanssen (Der Tagesspiegel) – prowadzenie koncertu
HISTORIE NA DĘTE
piątek, 26.04.2024, godz. 11:00 i godz. 13:00
sobota, 27.04.2024, godz. 11:00 i godz. 13:00
niedziela, 28.04.2024, godz. 11:00 i godz. 13:00
Koncert familijny
Czy instrumenty muzyczne potrafią opowiadać ciekawe historie?
Czy te (na)dęte i do tego jeszcze drewniane uda się przekonać do
odgrywania postaci w naszej bajce? Nie jest to najprostsze zadanie. Ale
uzbrojeni w odpowiednią dawkę dobrego humoru i szczyptę teatralnej magii
postanowiliśmy spróbować i podzielić się z Wami efektami w postaci
nietuzinkowego koncertu familijnego, w trakcie którego muzykę
przeplatamy opowieścią. Chodźcie posłuchać!
W orkiestronie po koncercie, się zebrały… Jak? Nadęcie:
najpierw flet: poprzeczny, prosty, wraz z nim fagot: ździebko wzniosły,
po nich obój: już w duecie, bo pamiętał o klarnecie.
Razem wpadły w nastrój szczery - aby zagrać bez kozery! –
i dla małych, i dla dużych!
Niezbyt wzniośle, niezbyt próżnie: jeśli z fletem – to podłużnie!
Gdy z obojem – to głęboko, a z klarnetem – to wysoko!
Chcą z całymi rodzinami grać długimi godzinami
ustnikami drewnianymi, tak by tchu zbrakło w płucach!
Chcą tak pięknie opowiadać, co gra w duszy, co muzykę w nich poruszy…
Lecz najbardziej chcą zabawy, tajemnice swe wyjawią –
i popiszą się dźwiękami w instrumentach zaklętymi.
Oraz tymi historiami, co jak one są… dętymi!
Wykonawcy:
Instrumentaliści grupy dętych drewnianych Orkiestry Teatru Wielkiego w Poznaniu
Grzegorz Wierus – dyrygent
BER | TRYPTYK BALETOWY
Bondra / Ekman / Rimeikis
piątek, 26.04.2024, godz. 19:00
sobota, 27.04.2024, godz. 19:00
BER – energia współczesnego tańca. Jeden z
najważniejszych spektakli baletowych ostatnich lat., którego premierę
online obejrzało przeszło 20 tysięcy widzów. Trzech choreografów, trzy
wizje ruchu, trzy odsłony współczesności, jedno pytanie: czym jest
taniec. Poznaj genotyp współczesności!
B jak Bondara Robert – znaczące nazwisko na scenie tanecznej, jego prace
choreograficzne są pokazywane na najważniejszych festiwalach tańca w
Polsce i za granicą. E jak Ekman Alexander – gwiazda współczesnej
choreografii, współpracował z ponad czterdziestoma zespołami na całym
świecie. R jak Rimeikis Martynas – najbardziej uznany choreograf młodego
pokolenia na Litwie. BER jak mechanizm odnowy DNA. Jak dawka nowej
energii. Jesteśmy częścią tańczącego świata – pisano po spektaklu – sprawdźmy to wspólnie!
Wykonawcy:
Balet Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu
Szczegóły repertuaru:
https://opera.poznan.pl/pl