Najważniejszym wydarzeniem nadchodzącego miesiąca będzie polska prapremiera opery „Wyprawy pana Broučka” Leoša Janáčka (15.03.) w inscenizacji Davida Pountneya. Będzie to już druga – po „Otellu” – premiera w sezonie 2023/2024, przygotowana w Teatrze Wielkim w Poznaniu przez tego reżysera. Muzyczne kierownictwo sprawuje Katarzyna Tomala-Jedynak, a w tytułowej partii wystąpi Karol Kozłowski. Przed nami też koncerty familijne (Mała Orkiestra Wielkiego Teatru), spektakl „Wesele Figara”, recital w wykonaniu solisty poznańskiej sceny, Piotra Kaliny oraz ukraińskich artystów: Lilii Lashko i Vitalija Lashko, koncerty kameralne „Oblicza Carmen”.
Marzec w Teatrze Wielkim im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu
MAŁA ORKIESTRA WIELKIEGO TEATRU
piątek, 1.03.2024, Sala Drabowicza, godz. 11:00 i godz. 13:00
sobota, 2.03.2024, Sala Drabowicza, godz. 11:00 i godz. 13:00
niedziela, 3.03.2024, Sala Drabowicza, godz. 11:00 i godz. 13:00
Małą Orkiestra Wielkiego Teatru powraca! Muzycy, którzy nie boją się dzieci! Dzieci, które przychodzą posłuchać klasyki. Dorośli zdziwieni, że na koncercie nie tylko orkiestra może brzmieć donośnie. Każde spotkanie z Małą Orkiestrą Wielkiego Teatru to utwory wybitnych kompozytorów ułożone wokół tematu–klucza, który otwiera konteksty i ułatwia aktywne słuchanie.
WESELE FIGARA | MOZART
piątek, 1.03.2024, godz. 19:00
opera komiczna w IV aktach
libretto: Lorenzo da Ponte na podstawie sztuki Pierre’a Beaumarchais
premiera: 21 października 1995
Opera nad operami! Dzieło – co rzadko spotykane! – które łączy w jeden pochwalny chór kompozytorów, wykonawców, dramaturgów, znawców muzyki i – co nam najbliższe – publiczność. Konia z rzędem temu, kto opowie fabułę Wesela Figara bez zająknięcia. W galopadzie przebieranek, podmian, skoków z okna i cudownie odnalezionych dzieci, niekiedy trudno złapać oddech i … sens. Lecz gdy myśl librecisty nadto zbacza ze szlaku (z drugiej strony, kto szuka rozumu w miłosnych perypetiach?), na pomoc przychodzi Mozart i jego muzyka. Wesele Figara skrzy się muzyczną inwencją i wirtuozerią, a każda z postaci dostaje szansę na wokalny popis.
W Weselu Figara jak w soczewce odbija się czas, w którym dzieło powstało. Obyczajową zmianę oddaje postać bystrego sługi, które triumfuje nad panem (Figaro – Hrabia). Sprawnie nakreślone piórem librecisty bohaterki wyrastają poza schemat uroczej zakochanej gąski czy porzuconej kobiety w kwiecie wieku: zadziora Zuzanna, śmiała w czynach, choć melancholijna muzycznie Hrabina, Barbarina czerpiąca przykład z Zuzanny i Marcelina twardo broniąca swych racji. Każdy i każda w tej historii jest wyrazistą postacią.
Pozorną przystępność Mozartowskiej frazy rozwiał Arnold Schönberg, kiedy dowiedział się, że Gershwin komponuje kwartet, który ma być czymś prostym „niczym Mozart”. „Wiesz, Mozart był uważany za dalekiego od prostoty w swoich czasach” – skwitował.
Realizatorzy
kierownictwo muzyczne: Walter. E. Gugerbauer
reżyseria: Marek Weiss
scenografia i reżyseria świateł: Paweł Dobrzycki
kierownictwo Chóru: Mariusz Otto
Obsada
Figaro: Filip Rutkowski
Zuzanna: Ruslana Koval
Hrabia: Stanisław Kuflyuk
Hrabina: Magdalena Nowacka
Cherubin: Magdalena Wilczyńska-Goś
Bartolo: Damian Konieczek
Marcelina: Gosha Kowalinska
Basilio: Bartłomiej Szczeszek
Don Curzio: Piotr Friebe
Barbarina: Lucyna Białas
Antonio: Rafał Korpik
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu w Poznaniu
KAMERALNY WIECZÓR W OPERZE
RECITAL LASHKO / KALINA / LASHKO
niedziela, 3.03.2024, foyer I piętra, godz. 18:00
Arie, duety i pieśni kompozytorów polskich, ukraińskich, włoskich i węgierskich – te doskonale znane, jak i goszczące w repertuarze rzadziej, już niebawem zabrzmią w interpretacji młodych solistów, którzy już nie raz zachwycili publiczność Sceny pod Pegazem – tym razem w kameralnej odsłonie. Bogactwo muzyki z różnych stron świata w przestrzeni foyer Teatru Wielkiego w Poznaniu – jedyny taki wieczór z udziałem Lilii Lashko (sopran), Piotra Kaliny (tenor), Vitaliia Lashko (baryton) i Olgi Lemko (fortepian). Serdecznie zapraszamy!
OBLICZA CARMEN
piątek, 8.03.2024, Sala Drabowicza, godz. 19:00
sobota, 9.03.2024, Sala Drabowicza, godz. 19:00
niedziela, 10.03.2024, Sala Drabowicza, godz. 18:00
L’amour est un oiseau rebelle (Miłość jest wolnym ptakiem) – śpiewa namiętna Carmen, jednym skinieniem doprowadzająca mężczyzn do szaleństwa, niestała w uczuciach, ale potrafiąca sprawić, że chwila z nią może zmienić wybranka na lata. Kim jest? Czy tylko sprytną uwodzicielką, szczodrze szafującą swoim wdziękami, a może kobietą świadomą własnej wartości, żyjącą wbrew schematom i regułom. Kim jesteś, Carmen?
Postać Carmen, tytułowej bohaterki opery Bizeta, inspirował wielu kompozytorów. poznajmy zatem różne oblicza tej trudnej do opisania kobiety, której życiowym celem była po prostu miłość. Miłość jest wolnym ptakiem… wolnym jak Carmen chciałoby się dodać.
Wykonawcy:
Monika Mych-Nowicka – sopran
Magdalena Wilczyńska-Goś – mezzosopran
Piotr Friebe – tenor
Jaromir Trafankowski – baryton, prowadzenie koncertu
Eliza Schubert – skrzypce
Olena Skrok – fortepian
WYPRAWY PANA BROUČKA | JANÁČEK
piątek, 15.03.2024, godz. 19:00 POLSKA PRAPREMIERA
niedziela, 17.03.2024, godz. 18:00
wtorek, 19.03.2024, godz. 19:00
czwartek, 21.03.2024, godz. 19:00
opera w II częściach na podstawie powieści Svatopluka Čecha
Ekscentryczna i oryginalna komedia pomyłek po raz pierwszy w Polsce! Historia pana Broučka w inscenizacji jednego z czołowych reżyserów operowych – Davida Pountney’a, który z fantazją i odwagą przeniósł na scenę to nieczęsto grywane dzieło Janáčka.
Chyba nie istnieje w polszczyźnie dobre słowo, którym można opisać paradującą przez strony partytur czeskiego kompozytora menażerię przedziwnych i pozostających w naszej pamięci bohaterów: śpiewające zwierzęta („Lisiczka Chytruska”), dzieciobójczynie („Jenůfa”) czy nieśmiertelne primadonny („Sprawa Makropulos”). Tym razem przyszła kolej na bohatera przeciętnego.
Oto pan Brouček, bywalec praskiej piwiarni, który przy kuflu chmielowego trunku zna remedium na wszystkie bolączki dręczące świat (znamy takich!), a ponadto jest śmiertelnie zmęczony swą jałową egzystencją (takich też znamy!). A że nic nie działa tak ożywczo na gnuśność i nudę jak wyściubienie nosa poza cztery ściany, pan Brouček ochoczo opuszcza gospodę i rusza w podróż. Najpierw odwiedza… Księżyc, potem… ląduje w husyckim obozie; tak, tak w XV wieku. Wizyta u zamieszkujących księżyc Lunarian jest wyjątkowo trudna dla naszego podróżnika, bo Lunarianie nie jedzą i nie piją, a jak już wiemy, bez tego pan Brouček nie wyobraża sobie życia. U Husytów jest nie lepiej. Boży wojownicy szybko dostrzegają prawdziwą miłość gościa z XIX-wiecznej Pragi – jadło i napitek. Więc może podróże wcale nie kształcą i najlepszym miejscem jest gospoda, a właściwie pusta beczka po piwie, doskonałe miejsce na podróż we śnie.
Realizatorzy
kierownictwo muzyczne : Katarzyna Tomala-Jedynak
reżyseria: David Pountney
dekoracje: Leslie Travers
kostiumy: Marie-Jeanne Lecca
choreografia i reżyseria wznowienia: Lynne Hockney
reżyseria świateł: Tim Mitchell
tłumaczenie libretta: Jakub Pacześniak
kierownictwo chóru: Mariusz Otto
asystent dyrygenta: Andrey Yakushau
asystentka kostiumografki: Christina McGlynn
asystentki reżysera: Barbara Poll, Dominika Babiarz
Obsada
Brouček: Karol Kozłowski
Mazal, Blankytný: Rafał Żurek
Sakristán, Lunarbor, Domšík: Bartłomiej Misiuda
Málinka, Etherea, Kunka: Monika Mych-Nowicka
Würfl, Patron, Konšel (Councillor): Sebastian Szumski
Svatopluk, Petřík: Rafał Bartmiński
Potboy, Child Prodigy: Natalia Puczniewska-Braun
Fanny, Kedruta: Anna Lubańska
Student, prof. Panicova, Vacek: Tomasz Mazur
Student, prof. Allova: Bartłomiej Szczeszek
Student, prof. Voiceova, Miroslav: Tomasz Raczkiewicz
Taborita 1: Michał Korzeniowski
Taborita 2: Albert Rugieł
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu
Produkcja powstała w Grange Park Opera, Surrey
Zdjęcia autorstwa Marca Brennera, dzięki uprzejmości Grange Park Opera, Surrey.
Szczegóły repertuaru: https://opera.poznan.pl/pl/