EN

28.04.2023, 09:59 Wersja do druku

Polskie orędzie na Międzynarodowy Dzień Tańca 2023

Od 2017 roku Fundacja na rzecz Sztuki Tańca zwraca się co roku do wybitnych polskich artystów sztuki tańca o podzielenie się swoimi refleksjami z okazji Ich święta przypadającego 29 kwietnia, obchodzonego od 1982 roku na całym świecie. W tym roku autorką orędzia jest Dominika Krysztoforska.

DO WSZYSTKICH NAS


Miewam sny, że się unoszę…
Jest błogo, lekko i mam we władaniu
cały świat - błękitne niebo, szmaragdowe
tonie wód…,kołyszące trawy, zieleń
flory – majestatyczna, dumna.


Czy mam świadomość, że oddycham?
To jest tak naturalne odczucie,
bycie, że bycie po – za świadomością.


Ruch, bicie serca, drganie włókien duszy,
poruszanie chrząstek sumienia i ciało –
najdelikatniejszy instrument,
najgłośniejszy w swojej ciszy,
niewypowiedziany…


Tkliwość TAŃCA.
A jednak, nie można żyć bez powietrza!?

…tańca…?


Dominika Krysztoforska

fot. Artur Kos / z arch. Fundacji na rzecz Sztuki Tańca

DOMINIKA KRYSZTOFORSKA - pierwsza solistka baletu Teatru Wielkiego - Opery Narodowej i Polskiego Baletu Narodowego w Warszawie. Stworzyła szereg pierwszoplanowych ról w baletach należących do klasycznego i neoklasycznego repertuaru, jak: Odetta-Odylia w Jeziorze łabędzim w realizacjach: K. Sergiejewa, a także I. Muchamiedowa; tytułowa Giselle w realizacji I. Michajliczenko i A. Gridina, Śpiąca królewna J. Grigorowicza, Dziadek do orzechów (A. Glegolski), Grek Zorba (chor. L. Massine), Trzej muszkieterowie (A. Prokovsky), Gry, Spartakus, Harnasie, Romeo i Julia (chor. E. Wesołowski), Carmen (chor. M. Ek), Czajkowskim, Musagete (chor. B. Ejfman),  La dolce vita (chor. Z. Rudnicka), Anna Karenina (chor. A. Ratmansky), Alpha Kryonia (chor. J. Przybyłowicz), Petite Mort (chor. J. Kylián). Swoim  artyzmem i profesjonalizmem wzbogacała repertuar Polskiego Baletu Narodowego w spektaklach światowych choreografów m.in. K. Pastora (Tristan, Kurt Weill, I przejdą deszcze…, Romeo i Julia, Jezioro Łabędzie),  J. Cranko (Oniegin, Poskromienie złośnicy), P. Bart (Chopin), J.Neumeier (Sen nocy letniej), F. Ashton (Kopciuszek), T. van Schayk i W. Eagling (Dziadek do orzechów). Występowała gościnnie w różnych zespołach m.in. jako: Odetta-Odylia w Teatrze Wielkim w Poznaniu, Operze Wrocławskiej i w czasie tournée w Niemczech z Polskim Teatrem Tańca-Baletem Poznańskim (tam również jako Królowa Śniegu w Dziadku do orzechów). Ponadto brała udział w przedstawieniach w wielu miastach Polski i za granicą z baletem Teatru Wielkiego - Opery Narodowej: we Włoszech, na Cyprze i w Petersburgu, a z Polskim Baletem Narodowym: w Norwegii, Chinach i w Petersburgu. Wielokrotnie nagradzana na konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych w dziedzinie tańca. Nagrodzona m.in. Medalem Wójcikowskiego, Medalem Honorowym Fundacji Balet w Szczecinie i Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Od września 2022 r. pełni funkcję dyrektora do spraw kształcenia artystycznego w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej im. Romana Turczynowicza w Warszawie.

Źródło:

Materiał nadesłany