Opera Bałtycka z Gdańska i Opera Nova z Bydgoszczy zostały wyróżnione przez Francuską Akademię Płytową Złotymi Orfeuszami. W ubiegłym roku Grand Prix przyznano wydawnictwu fonograficznemu Dux za "Opera Omnia" Mikołaja Zielińskiego. W 1991 roku Złotego Orfeusza otrzymała śpiewaczka Ewa Podleś za recital arii operowych wydanych przez wytwórnię Forlane, ale w tym roku po raz pierwszy dwie polskie instytucje artystyczne zostały uhonorowane tą najbardziej prestiżową w Europie nagrodą w dziedzinie nagrań muzyki poważnej - pisze Marek Brzeziński w Angorze.
Theatre du Chatelet. Z oszklonego foyer widać wieże katedry Notre Dame i zniszczonego w czasie rewolucji kościoła Saint Jacques. Samo serce Paryża. Imponujące wnętrza teatru. Cztery poziomy balkonów. Wszystko w kolorze złota i purpury. W takiej scenerii odbywała się gala wręczania nagród. Academie du Disque Lyrique to instytucja od pięćdziesięciu pięciu lat nagradzająca za najciekawsze i najbardziej twórcze rejestracje na płytach utworów muzyki poważnej. Złote Orfeusze Akademia może przyznawać w około czterdziestu kategoriach "sztuk lirycznych" za wybitne osiągnięcia w dziedzinie edytorstwa dzieł muzycznych - od opery, interpretacji, po pieśni sakralne. Może, ale nie musi. W tym roku przyznano dwadzieścia pięć wyróżnień, choć jak oświadczył Clym - przewodniczący Akademii, postać legendarna w kręgu twórców i krytyków muzyki poważnej na świecie - "był to rok wyjątkowo bogaty w wielkie i interesujące wydarzenia". Tym większy zaszczyt dla