Nowe pokolenie reżyserów? Krzysztof Garbaczewski, Szymon Kaczmarek i Radosław Rychcik z IV roku krakowskiej szkoły teatralnej rozpoczynają swoją drogę artystyczną. Warto ich zauważyć już teraz, nim na dobre rozwiną skrzydła - pisze Marcin Kościelniak w Tygodniku Powszechnym.
Wieszak na ubrania robi zawrotną karierę na polskich scenach. Zaczęło się chyba od "Lulu" Michała Borczucha; ostatnio wieszak widziano w "Opętanych" Krzysztofa Garbaczewskiego, "Poskromieniu złośnicy" Szymona Kaczmarka, "Fragmentach dyskursu miłosnego" Radosława Rychcika, "Pasażerce" Natalii Korczakowskiej... Zasadą jest, że wiszące na wieszaku kostiumy aktorzy zmieniają w trakcie przedstawienia; w ten sposób to, co zazwyczaj odbywa się w tajemnicy, za kulisami - tutaj dzieje się na oczach widzów. Nie chodzi tylko o podważenie iluzji. Rozchwiany status rzeczywistości uruchamia pytania o solidność teatralnych ról, ale także ról społecznych i kulturowych bohaterów przedstawień. Zawsze tylko na jakiś czas i określoną okazję formułowana tożsamość będzie punktem wyznaczającym teatralną optykę, regulującym możliwości scenicznej ekspresji. Problem kryzysu tożsamości jest jednym z ulubionych tematów teatralnych ostatnich lat, nie ma zatem powo