Inne aktualności
- Łódź. Zmarł Zbigniew Szczapiński przez ok. 30 lat związany z Teatrem Powszechnym 14.11.2025 17:51
- Kielce. Zbliża się premiera spektaklu „Potok. Ćwiczenia ze wspólnoty” 14.11.2025 17:48
- Warszawa. Nominacje do Nagrody im. Haliny Machulskiej 14.11.2025 16:48
-
Nowy RAPTULARZ: Pół wieku wiedzy o teatrze w gmachu przy Miodowej
14.11.2025 16:38
- Białystok. Premiera oratorium „Noc Dziadów” w Operze i Filharmonii Podlaskiej 14.11.2025 16:33
-
Łódź. Zmarł Zbigniew Szczapiński, aktor Teatru Powszechnego
14.11.2025 16:07
-
Warszawa. Niech żyje dramat! Pięć edycji Dramatopisania
14.11.2025 15:56
-
Warszawa. Ostatnie premiery w ramach 5. edycji OFF Polska
14.11.2025 15:36
- Poznań/Berlin. Sukces Teatru Wielkiego: „Król Roger” w Filharmonii Berlińskiej 14.11.2025 14:57
- Szczecin. Teatr Współczesny zapowiada premierę „POV: masz 12 lat i prze****ne” 14.11.2025 14:52
-
Warszawa. Rusza IV Kongres Tańca
14.11.2025 14:39
- Kraków. Umarła Klasa 50 lat później – projekcja spektaklu i oprowadzanie po wystawie w Cricotece 14.11.2025 13:47
-
Warszawa. Siła różnorodności. Zbliża się 20. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Opowiadania
14.11.2025 13:03
-
Wrocławska Nagroda Artystyczna 2025. Nominacje w kategorii Teatr
14.11.2025 11:43
Pokazem filmu „Kulej. Dwie strony medalu” Xawerego Żuławskiego rozpoczął się w środę w Paryżu festiwal KinoPolska organizowany przez Instytut Polski. To prezentacja nowości polskiej kinematografii i koprodukcji z polskim udziałem, której towarzyszą spotkania z twórcami.
Przed seansem w kinie L’Arlequin do obejrzenia filmu i dyskusji po nim zaprosił widzów reżyser Xawery Żuławski.
– Kino to jest bardzo mocna część kultury francuskiej, ważny przemysł kreatywny, ale również ogromna tradycja. Nawet w trudnych momentach kryzysu finansowego w paryskich kinach nie brakuje publiczności. Nasz festiwal pozwala odbiorcy francuskiemu zobaczyć to, co najlepszego w kinie polskim wyprodukowano w ciągu ostatnich lat. Cieszy się ogromną popularnością, w czasie dotychczasowych edycji sale były pełne – powiedziała PAP dyrektorka Instytutu Polskiego Małgorzata Maria Grąbczewska.
Podczas przeglądu pokazanych zostanie 13 filmów długometrażowych, a także filmy krótkometrażowe. Widzowie będą mogli zobaczyć m.in.: „Białą odwagę” (reż. Marcin Koszałka), „Wrooklyn Zoo” (reż. Krzysztof Skonieczny), jak i filmy debiutujących twórców: „Rzeczy niezbędne” (reż. Kamila Tarabura) i „Utratę równowagi” (reż. Korek Bojanowski). Wśród prezentowanych filmów dokumentalnych jest „Pan Olbrychski” – portret Daniela Olbrychskiego, jednej z najbardziej znanych postaci polskiego kina. 21 września przegląd zamknie obraz „Simona Kossak” (reż. Adrian Panek).
– Tym, na czym nam zależy w ramach festiwalu KinoPolska, jest współpraca z francuskimi dystrybutorami – powiedziała PAP Marzena Moskal, specjalista ds. filmowych w Instytucie Polskim w Paryżu. Z tego względu w programie festiwalu znalazły się filmy, które były już lub będą dystrybuowane we Francji. To np. „Bądź wola moja” (reż. Julia Kowalski) – koprodukcja polsko-francuska, która do kin we Francji wejdzie w listopadzie. Dwie inne produkcje międzynarodowe: „Prawdziwy ból” (reż. Jesse Eisenberg) i „Dziewczyna z igłą” (reż. Magnus von Horn i Line Langebek) również były już na francuskich ekranach. Ich umieszczenie w programie ma na celu pokazanie międzynarodowości polskich projektów filmowych i „otwartość polskiego kina na koprodukcję” – powiedziała Moskal.
Zdaniem rozmówczyni PAP filmem, który podczas KinoPolska na pewno wzbudzi zainteresowanie publiczności francuskiej, jest dokument „Listy z Wilczej”. Jego twórca Arjun Tarwal, pochodzący z Indii absolwent Łódzkiej Szkoły Filmowej, „decyduje się pokazać swoją Polskę” z perspektywy swego mieszkania przy ulicy Wilczej w Warszawie. Ten „dogłębny obraz imigranta w Polsce, opis Polski współczesnej oczami trochę tego »obcego«, a jednocześnie osoby, która w Polsce żyje bardzo długo (…) to film, który przemówi do francuskiej publiczności” – oceniła Moskal.
Jak podkreśliła, na tegorocznym festiwalu powróci nagroda publiczności, ponieważ pojawiły się prośby, by przywrócić tę formę zaangażowania widzów. Po raz pierwszy festiwalowi towarzyszyć będzie wystawa; we współpracy z Filmoteką Narodową – Instytutem Audiowizualnym (FINA) pokazane będą plakaty do filmów Wojciecha Hasa, w związku ze stuleciem urodzin reżysera. Uzupełni ją część multimedialna zainspirowana zdjęciami Tadeusza Kubiaka z planu filmu „Jak być kochaną”.
Nowością w tym roku będzie jury studenckie, powołane przy współpracy z organizacją ASPOL, zrzeszającą studentów polskich we Francji. Jego powołanie to sposób na nawiązanie dialogu z młodym pokoleniem. – Jest to też pokazanie, że festiwal jest także miejscem do rozmów, dialogu i dzielenia się różnymi opiniami na temat kina polskiego, które jest różnie odbierane i ta różnorodność odbierania polskiego kina również nas interesuje i też jest takim motorem do organizowania tego wydarzenia – powiedziała Moskal.
Z Paryża Anna Wróbel