EN
14.09.2022, 08:34 Wersja do druku

Opole. Plany Teatru im. Jana Kochanowskiego na sezon 2022/2023

Sezon 2022/23 w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu to duże inscenizacje, premiery, nowe inicjatywy, liczne zdarzenia artystyczne, programy edukacyjne, festiwale, a także – po raz pierwszy w Polsce – międzynarodowa konferencja European Theatre Convention (ETC), organizacji zrzeszającej ponad 40 teatrów z 20 krajów europejskich. Teatr im. Jana Kochanowskiego jest jedynym polskim teatrem w ETC.

fot. mat. teatru

Czy w świecie pandemii, wojen, kryzysów ekonomicznego i klimatycznego, niepewności o jutro, jest miejsce na teatr, na kulturę? Jeszcze bardziej niż kiedykolwiek!

Teatr jest jedną z nielicznych już dzisiaj stref dialogu, mających na celu uzmysłowienie, że świat nie jest czarno-biały. Właśnie tutaj można próbować odróżnić prawdę od fałszu, bo przecież w życiu, na co dzień, staje się to coraz trudniejsze. To przestrzeń, gdzie wspólnie można zmieniać dawno utarte punkty widzenia, poszerzać pole widzenia, zamiast je zawężać.

Chcemy by nasz teatr – wielu głosów, różnych spojrzeń – był szkłem obiektywu, który skierujemy w każdym możliwym kierunku, by stworzyć jak najbardziej kompletny obraz otaczającego nas świata. Zachęcamy naszych widzów, by dostrzegali w dzisiejszym świecie jego złożoność i najróżniejsze odcienie. W dobie światowych kryzysów chcemy pomagać tym, którzy tego wsparcia potrzebują. Zarówno twórcom, jak i naszym widzom! – mówi dyrektor Norbert Rakowski.

W imię idei „teatru wielu głosów, różnych spojrzeń” sezon otwieramy pierwszą edycją Opolskiej Sceny Tańca. To nowy projekt naszego teatru w dwóch odsłonach – wrześniowej i grudniowej. Jego celem jest zarówno wsparcie niezależnych polskich twórców, jak i przybliżenie opolskiej publiczności języka performansu i teatru tańca. Na scenach Kochanowskiego pokażemy prace zarówno młodych, jak i uznanych choreografów i performerów m.in. spektakle Anny Piotrowskiej, Pawła Sakowicza, Renaty Piotrowskiej-Auffret, Weroniki Pelczyńskiej, Janusza Orlika czy Jacka Przybyłowicza. Odbędą się także wykłady, spotkania z twórcami oraz warsztaty taneczno-ruchowe.

Jesienny repertuar

Współpraca z artystami różnorodnych form teatralnych otworzyła nas na zastosowanie w instytucji nowego modelu pracy, który przewartościowuje utarte ścieżki produkcyjne i kuratorskie. Nie rezygnujemy jednak z naszej działalności repertuarowej.

Jesienią zaprezentujemy tytuły, które dopiero co miały swoje premiery, a które zostały znakomicie przyjęte przez widzów i wysoko ocenione przez krytyków, takie jak „Ziemia obiecana”, „Los Endemoniados/Biesy”, „Rohtko” czy „Historia miłosna”.

Nie zabraknie w repertuarze naszych ubiegłorocznych hitów, które zaprezentujemy na rodzimych scenach, a także na festiwalach: Badania ściśle tajne zagramy na lubelskim festiwalu Konfrontacje Teatralne, a „Instytut” na 13. Koszalińskich Konfrontacjach Młodych „m-teatr”.

Będziemy kontynuować również działalność Centrum Edukacji Teatralnej, które od roku tworzy w teatrze miejsce spotkań, warsztatów, wykładów i wymiany myśli wspierających przestrzeń różnych spojrzeń i perspektyw.

Debiut w Kochanowskim

Od kilku lat staramy się promować i otaczać opieką młodych twórców. Co roku ogłaszamy konkurs Modelatornia, a w ramach rezydencji wspieramy tych, którzy pozostają poza oficjalnym obiegiem instytucjonalnym. W tym sezonie postanowiliśmy pójść o krok dalej. Opłaty za zaproszenia przeznaczymy wyłącznie na wsparcie młodych twórców, którzy nieczęsto mają szansę zaistnieć po wyższej szkole artystycznej w profesjonalnym teatrze. Fundusze przeznaczymy więc na debiut reżyserski, który pozwoli rozwinąć skrzydła młodym ludziom teatru – odważnym, pełnym pasji i mającym wiele do powiedzenia.

Co nowego?

W najbliższym sezonie zaprezentujemy pięć premier, a pierwszą z nich będzie spektakl Janusza Opryńskiego „Antonówki”. Autor, zgodnie z duchem książki Sylwii Frołow („Antonówki. Kobiety i Czechow”, Wyd. Czarne), wydobywa historie czechowowskich kobiet, dając im współczesną energię i emancypacyjną świadomość. Spektakl zobaczyć będzie można na Dużej Scenie naszego teatru już w listopadzie.

W listopadzie również kolejna z planowanych premier – finał 5. edycji konkursu na projekt teatralny Modelatornia, a zarazem debiut reżyserski Patrycji Wysokińskiej, studentki reżyserii w Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie. „Kordiani” będzie spektaklem współtworzonym z młodzieżą, przygotowanym dla nastolatków i dorosłych. Twórczynie i twórcy będą zastanawiać się, kim są dzisiejsi młodzi bohaterowie i bohaterki, jakie mają pragnienia, obawy i troski, co chcą zmienić? Punktem wyjścia do spektaklu będzie „Kordian” Juliusza Słowackiego, a inspiracją – kanoniczna inscenizacja Jerzego Grotowskiego.

W lutym 2023 roku zaprosimy naszych widzów na klasykę teatru współczesnego, czyli „Kotkę na gorącym, blaszanym dachu” Tenessee Williamsa w reżyserii Radosława Stępnia, młodego reżysera, którego „Matkę” wg St. I. Witkiewicza opolska publiczność mogła zobaczyć w ramach 45. Opolskich Konfrontacji Teatralnych „Klasyka Żywa”.

Na wiosnę zapanowaliśmy także premiery spektakli w reżyserii Miry Mańki – laureatki Grand Prix 11. Koszalińskich Konfrontacji „m-teatr” – oraz dyrektora naszego teatru Norberta Rakowskiego. Więcej szczegółów dotyczących tych produkcji podamy w późniejszych terminach.

W maju 2023 roku odbędzie się w Teatrze im. Jana Kochanowskiego wyjątkowe wydarzenie – ETC International Theatre Conference. European Theatre Convention (ETC) to ogólnoeuropejska organizacja, zrzeszająca i reprezentująca ponad 40 teatrów z 20 krajów europejskich, której celem jest tworzenie, ochrona i promowanie sztuki teatralnej w całej Europie i poza nią. Teatr im. Jana Kochanowskiego jest jak dotąd jedynym polskim teatrem zrzeszonym w tej prestiżowej organizacji. Czujemy się niezwykle docenieni, że ETC na miejsce kilkudniowej konferencji wybrało właśnie nasz teatr oraz że – tuż po Lizbonie – będziemy mogli gościć w Opolu tylu znakomitych gości z Europy.

Niespełna trzy tygodnie później – na przełomie maja i czerwca­ – we współpracy z Instytutem Teatralnym, kolejny raz zaprosimy naszą publiczność na Opolskie Konfrontacje Teatralne/ „Klasyka Żywa”. To jeden z najważniejszych przeglądów teatralnych w kraju, prezentujący najciekawsze realizacje teatralnej klasyki, co roku ściągający do Opola widzów z całej Polski.

Z myślą o publiczności

W tym sezonie chcemy również, wspólnie z mecenasami i darczyńcami, otworzyć program: „Spotkajmy się w teatrze”. W jego ramach firmy, instytucje, a także osoby prywatne mogą ufundować bilety na wybrane spektakle, które zostaną przeznaczone dla widzów, rezygnujących z uczestnictwa w kulturze z przyczyn ekonomicznych.

Dla naszych widzów przygotowaliśmy także nową promocję – „First Minute” – umożliwiającą wcześniejszy zakup biletów na wybrane spektakle ze specjalną zniżką. Tuż po opublikowaniu repertuaru na kolejny miesiąc będzie można kupić bilety w promocyjnej cenie.

W dobie światowych kryzysów nie zapominajmy, że kultura jest ważna. Teatr jest ważny. Biznesmeni, dziennikarze, samorządowcy, twórcy – przyjaciele: wspierajmy się nawzajem.

Źródło:

Materiał nadesłany