Opolska Scena Tańca 2025 osiągnęła półmetek – za nami kilka dni pełnych spektakli, warsztatów i artystycznych spotkań, które po raz kolejny udowadniają, że taniec jest nie tylko językiem sztuki, ale i przestrzenią dialogu, eksperymentu oraz wspólnotowego doświadczenia.
Po prezentacjach spektakli „Re | TURN (s)”, „Autentik” i „Miazga”, widzowie wczoraj uczestniczyli w jednym z najbardziej intensywnych dni festiwalu. Poranek rozpoczęły warsztaty „Miażdżenie” prowadzone przez Stanisława Buldera, otwierające uczestników na kreatywną improwizację i nietypowe narzędzia choreograficzne, w tym inspirowane językiem programowania Brainfuck. Była to okazja do wglądu w metody pracy twórców spektaklu Miazga, ale także do odkrywania ruchowego „ja” i przyjemności z eksperymentowania.
Kolejnym punktem programu był pokaz pracy w toku zrealizowanej w ramach czterodniowego Laboratorium choreograficznego „The Ignorant Choreographer” prowadzonego przez grecką choreografkę i performerkę Charę Kotsali. Artyści biorący udział w laboratorium eksplorowali pytania o rolę koncepcji, metody i zasad w procesie twórczym, szukając nowych strategii choreograficznych, w których kluczowe są wyobraźnia, emocje i kolektywny proces twórczy.
Wydarzeniem towarzyszącym były także prezentacje akademickie przygotowane przez Wydział Teatru Tańca w Bytomiu (prowadz. Natalia Dinges) oraz Instytut Choreografii i Technik Tańca w Łodzi (prowadz. dr Witold Jurewicz, dr hab. Jacek Owczarek, prof. AM), po których publiczność obejrzała pokazy studentów obu uczelni.
Wieczorem odbył się spektakl „Odwilż” Pawła Grali – intymna podróż do wnętrza człowieka, oparta na cielesności i podświadomości, otwierająca przestrzeń do refleksji i współuczestnictwa widza. Tradycyjnie po pokazie miała miejsce rozmowa z artystą.
Dzisiejszy dzień (24.09) rozpoczął się warsztatami improwizacji „Przewroty” prowadzonymi przez Joannę Jaworską i Pawła Gralę. Uczestnicy mierzyli się nie tylko z fizycznymi „przewrotami”, ale i mentalnymi, ucząc się przechytrzyć umysł, porzucać schematy i działać szybciej niż myśl.
Przed nami wieczorne wydarzenie: o godz. 19:00 na scenie Modelatornia zaprezentowany zostanie spektakl „Borborygmi” autorstwa m.in. Chary Kotsali, który przyjechał na Opolską Scenę Tańca prosto z Grecji. To głośne, nagradzane przedstawienie bada dobroczynną moc hałasu jako źródła radości, solidarności i wspólnoty, oddając hołd tym, którzy „hałasują za bardzo”, by ich głos został usłyszany. Po spektaklu tradycyjnie odbędzie się spotkanie z twórcami.
Serdecznie zapraszamy na Opolską Scenę Tańca, która potrwa jeszcze przez kilka dni.
Repertuar oraz bilety dostępne na stronie: https://teatropole.pl/ost-2025/