Wspólny e-bilet miał zachęcać turystów do wizyty w opolskim teatrze, czy muzeum. Dokumentację przetargową dla tego zadania opłacono już dwa lata temu, ale nie została wykorzystana do dziś. UMWO broni się, wskazując na „innowacyjność przedmiotu", oraz „długi okres pandemii".
- Chcielibyśmy stworzyć system promowania naszych instytucji poprzez wspólny bilet do kultury i wprowadzenie nowej oferty kulturalnej - zapowiadał marszałek Andrzej Buła podczas swojego expose pod koniec 2018 roku.
Do teatru i muzeum na jeden bilet
W rozmowie z „Wyborczą" dyrektorka departamentu kultury, sportu i turystyki UMWO (dziś departament kultury i dziedzictwa regionalnego) wyjaśniała wówczas: - To pomysł, który po raz pierwszy pojawił się kilka lat temu. Zależało nam na tym, by objąć tym systemem wszystkie instytucje kultury w Opolu, również te miejskie, ponieważ znajdują się na jednym terytorium. Skończyło się jednak tylko na rozmowie, ponieważ miejskie instytucje były nastawione sceptycznie, czy też raczej bały się takiego rozwiązania. Dlatego postanowiliśmy się skupić na współpracy podległych nam jednostek i mocniej uruchomić je pod kątem turystyki. Wierzę, że nasz sukces z czasem zmieni podejście sceptyków - mówiła Agnieszka Kamińska.
Według planu, system miał objąć Filharmonię Opolską, Wojewódzką Bibliotekę Publiczną, Muzeum Śląska Opolskiego, Muzeum Wsi Opolskiej, Centralne Muzeum Jeńców Wojennych w Łambinowicach-Opolu i Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu.
- Turysta, który kupi taki bilet, będzie mógł skorzystać z 20- lub 30-procentowej zniżki w danej instytucji, pod warunkiem że zobowiąże się do odwiedzenia kolejnego miejsca w ciągu dwóch miesięcy. Jeśli turysta przyjdzie do muzeum, to od razu mu zaoferujemy koncert w filharmonii lub spektakl w teatrze - mówiła Agnieszka Kamińska.
Informowała też, że „na razie trwają prace nad wdrożeniem systemu od strony informatycznej".
- Musimy pod tym kątem dostosować wszystkie strony internetowe, na których jest możliwe zakupienie biletu online. To kwestia współpracy z informatykami. Dzięki temu będziemy też znać frekwencję odwiedzających, stworzymy statystykę i dowiemy się, jak reaguje nasz klient - mówiła dyrektorka departamentu kultury, sportu i turystyki UMWO.
Dwa i pół roku przygotowań do przetargu
Sprawie przyjrzała się Najwyższa Izba Kontroli, w ramach kontroli sprawdzającej, jak wygląda nabywanie usług doradczych i eksperckich przez jednostki samorządu terytorialnego. Jak wynika z raportu pokontrolnego NIK, kompletną, techniczną dokumentację przetargową w tej sprawie wykonano pod koniec grudnia 2020 r. za kwotę 8 tys. zł.
- Wykonawca 30 grudnia 2020 roku dostarczył do UMWO opis zamówienia publicznego, który został bez wad przyjęty przez dyrektor departamentu kultury, sportu i turystyki UMWO. Do dnia zakończenia kontroli przez NIK [20 września 2022 roku] przedmiot umowy nie został jednak wykorzystany na potrzeby udzielenia zamówienia publicznego, na stworzenie wspólnej platformy e-bilet dla wojewódzkich instytucji kultury - piszą kontrolerzy NIK.
W odpowiedzi zastępca dyrektora departamentu kultury i dziedzictwa regionalnego tłumaczył kontrolerom, że „departament [w tej sprawie] nadal prowadzi konsultacje techniczne z podległymi jednostkami"", natomiast prace „mocno przyhamował czas pandemii covid" - tłumaczył zastępca dyrektora departamentu.
Z kolei sama dyrektorka departamentu poinformowała przed końcem kontroli NIK, że podległa jej jednostka „nie zgłosiła utworzenia wspólnej platformy e-bilet do planu zamówień publicznych na 2022 rok, a jedynie do planu pracy na 2022 rok z powodu kontynuacji prac nad szczegółami dotyczącymi programów artystycznych instytucji. Jak tylko dokumentacja przetargowa będzie gotowa i zaakceptowana przez zarząd, zostanie ogłoszony przetarg".
Dodała też, że długi czas realizacji tego zadania jest spowodowany „innowacyjnością przedmiotu", oraz „długim okresem pandemii".
Kontrola NIK zakończyła się jesienią 2022 roku, jej wyniki opublikowano 26 maja 2023 r. W ocenie końcowej UMWO, stwierdzono tylko incydentalne nieprawidłowości (dot. wypłaty wynagrodzenia dla jednego z wykonawców i rozbieżnością pomiędzy tym, czym się zajmował jeden z pracowników a powierzonym mu zakresem obowiązków).
Informacji o e-bilecie nie znaleźliśmy w planie postępowań UMWO o udzielenie zamówień publicznych na 2023 rok.
Wczoraj rano (31.05) zapytaliśmy biuro prasowe samorządu województwa o to, czy i kiedy zostanie ogłoszony przetarg na stworzenie wspólnej platformy e-bilet dla wojewódzkich instytucji kultury. Czekamy na odpowiedź.
Dodajmy, że każda z instytucji kultury podległych UMWO prowadzi we własnym zakresie sprzedaż biletów (wejściówek) w formie on-line.