17.05.2021, 13:55 Wersja do druku

Olsztyn. Muzyka do spektaklu Olsztyńskiego Teatru Tańca "nie-Uprzejmość w Operze" w serwisie SPOTIFY

W serwisie streamingowym Spotify jest już dostępna ścieżka dźwiękowa skomponowana przez Bartosza Smorągiewicza do spektaklu „nie-uprzejmość w Operze”.

fot. Arkadiusz Stankiewicz / Monika Kępka

Muzyka do spektaklu to skrzyżowanie jazzu, hip-hopu i folku w oryginalnych aranżacjach słynnych arii operowych Mozarta, Verdiego, Pucciniego i Bizeta. Oprócz arii operowych pojawiają się dwie polskie kołysanki, do których Bartosz Smorągiewicz skomponował muzykę.

Spektakl opowiada o odniesieniu współczesności do życia i sztuki i to przeniesienie do współczesności odbywa się w przekładzie arii operowych do współczesnych gatunków muzycznych. I tak Aria Królowej nocy W.A Mozarta jest przełożona na stylistykę szeroko rozumianej muzyki popularnej, z kolei Habanera G. Bizeta pojawia się dwa razy, raz jako komentowanie oryginału przez muzyków na żywo w wersji zgoła hip-hopowej, a ponownie jako wykonanie nacechowane sarkazmem i ironią, gdzie na początku zamiast instrumentów słyszymy śpiew wykonawców. Verdi podjęty jest jako oryginał grany przez combo jazzowe, a Puccini jako jeden długi loop snujący swą opowieść.
Arie zostały pozbawione swoich pierwotnych znaczeń, przez odebranie im słów. Zamiast opowieści na bazie tekstu Aurelia Luśnia (sopran) wykonuje piękne wokalizy. Znakomici instrumentaliści tworzą niesamowity klimat muzyczny, pojawiają się nastrojowe oraz energiczne solówki jazzowe Bartosza Smorągiewicza i Mateusza Gawędy, przy świetnym akompaniamencie Mateusza Woźniaka i Macieja Dziedzica.


BARTOSZ SMORĄGIEWICZ - ukończył saksofon jazzowy w Akademii Muzycznej w Wuerzburgu (Hochschule fuer Musik Wuerzburg). Otrzymał 1-szą nagrodę na IV i 3 nagrodę na VII Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. K. Komedy w Słupsku. Otrzymał stypendium fundacji Leni Geisler Stiftung (Niemcy) oraz “Meet The Composer” (USA). 

Stypendysta MKiDN. Jest on również autorem piosenek i aranżacji do filmów, seriali „Wszystko przed nami”, "Stulecie Winnych, ""Bez skrupułów", "Polot", "Dom pod Dwoma Orłami", sztuk teatralnych: „Ósmy cud świata” i „Piękna i bestia” w Teatrze Powszechnym w Radomiu, oraz Sztuk teatru tańca "nie-Uprzejmość w Operze" i "MOA". Jego jazzowe kompozycje i aranżacje wykonywały Big Band “Konglomerat”, “3275kg Orchestra”, Filharmonia Warmińsko-Mazurska, Wurzburger Jazz Orchestra, Big Band Akwarium, Big Band Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie, Big Band Akademii Muzycznej w Poznaniu oraz Big Band Hochschule fur Musik Wurzburg, Score Jazz Orchestra z Holandii, Big Band Aachen, Filharmonię Belgorod w Rosji. 

Kompozycje muzyki klasycznej wykonywane były w kraju oraz w USA i Iranie. Jako multiinstrumentalista występował w Europie, Stanach Zjednoczonych i w Japonii. 

W sierpniu 2017 roku ukazała się płyta z jazzowa Bartosza Smorągiewicz Ensemble pt. „Hustle & Bustle”, w 2019 Epka Orkiesty Wielkich Bębnów, a 2021 "nie-Uprzejmość w Operze" (muzyka do spektaklu Olsztyńskiego Teatru Tańca).

fot. Arkadiusz Stankiewicz / Monika Kępka

O spektaklu:

Nieuprzejmość…Pojawienie się w tytule spektaklu tego słowa w zestawieniu z operą jest świadomym zabiegiem. Obserwujemy bowiem, iż we współczesnym świecie przesyconym mocno błyskotkami, niczym w operze, gdzie chowamy się za kunsztownymi gadżetami, strojami, sztucznością, sztywnością zanika nasza uprzejmość do świata i ludzi. Coraz trudniej budować nam autentycznie szczere relacje.

Życzliwość, uprzejmość, uśmiech stają się „towarem”, który ma przynieść korzyść, mniej lub bardziej wymierną. A przecież bycie uprzejmym to coś więcej niż bycie miłym. To wewnętrzna postawa, filozofia życia. To cecha, która wyróżnia się dobra wolą, uważnością i gotowością wsparcia. To drobne gesty, które nabieramy od kołyski obserwując najbliższe otoczenie. Chcemy się z tym tematem zmierzyć, bo wierzymy że szczęśliwi ludzie są mili.

REŻYSERIA i DRAMATURGIA: Agnieszka Kołodyńska Iglesias,
CHOREOGRAFIA: Katarzyna Grabińska przy współpracy z tancerzami,
ARANŻACJE MUZYCZNE: Bartosz Smorągiewicz,
KOSTIUMY i SCENOGRAFIA: Sylwia Nowak,
REŻYSERIA ŚWIATŁA: Jerzy Świtoń,
WYKONANIE i KREACJA: Marta Jakimicha, Monika Parafiniuk, Aleksandra Salej, Magdalena Widłak, Anna Janczarek.
WOKAL: Aurelia Luśnia
MUZYKA: Bartosz Smorągiewicz kwartet
Mateusz Gawęda - piano, Mateusz Woźniak - kontrabas/gitara basowa, Maciek Dziedzic - bębny, Bartosz Smorągiewicz - saksofony/ klarnet / flety
PREMIERA: 14.12.2019 Centrum Edukacji i Inicjatyw Kulturalnych w Olsztynie
PRODUKCJA: Spektakl “nie-Uprzejmość w Operze” został wyprodukowany w ramach projektu “Olsztyński Teatr Tańca.Prolog” finansowanego z Olsztyńskiego Budżetu Obywatelskiego 2019. Organizator: Fundacja Tańca i Sztuki ARToffNIA oraz Miejska Biblioteka Publiczna w Olsztynie.
Partner i siedziba: Centrum Edukacji i Inicjatyw Kulturalnych w Olsztynie.

Po pokazach 14.12 i 15.12.2019 w ramach “Olsztyński Teatr Tańca.Prolog” finansowanego z OBO 2019 spektakl wszedł na stałe do repertuaru Olsztyńskiego Teatru Tańca, na zasadach OTT.

FOTO: Arkadiusz Stankiewicz / Monika Kępka


Źródło:

Materiał nadesłany