Jean-Paul Sartre „Diabeł i Pan Bóg” (1960), reż. Ludwik René; Gustaw Holoubek (Goetz), fot. Franciszek Myszkowski, Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego
„Należy on do owej rasy aktorów, którzy grają tylko siebie, a których nigdy nie ma się dosyć” – pisał o Gustawie Holoubku Adolf Rudnicki. W setną rocznicę urodzin jednego z największych polskich aktorów poświęcamy mu ten numer, a Instytut Teatralny zaprasza od 24 kwietnia 2023 do warszawskiego Pałacu Czapskich na wystawę Holoubek. Trzeba mieć pogląd na świat. Dzięki uprzejmości Magdaleny Zawadzkiej publikujemy wybór listów aktora do Kazimierza Dejmka z okresu pomarcowej „emigracji” reżysera Dziadów, z komentarzem Magdaleny Raszewskiej. Wątek twórczej relacji obu artystów pojawia się także w rozmowie Michała Smolisa z Jadwigą Jankowską-Cieślak, aktorką Teatru Dramatycznego za dyrekcji Holoubka. O marzeniu Jerzego Grzegorzewskiego, by „mówić Holoubkiem”, pisze Maryla Zielińska. Role Holoubka w filmach Wojciecha Jerzego Hasa przypomina Olga Katafiasz.