Ostatnie dni XII Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Nieożywionej Formy Maskarada w Rzeszowie relacjonuje Maria Sławińska z Nowej Siły Krytycznej.
Ostatniego dnia Maskarady (18 maja) panowała atmosfera ogromnego zmęczenia kilkudniowym maratonem teatralnym, ale i nostalgii związanej z zakończeniem tej pięknej przygody.
Zaczęło się od czytania performatywnego tekstu dla młodzieży – Triku Patryka Kristo Šagora w reżyserii Darii Kopiec. To kolejna sceniczna forma, której można było zakosztować w Rzeszowie. Organizatorzy zdecydowanie dbają o różnorodność doświadczeń, fundując widzom spektakle profesjonalistów, występy młodych, widowiska plenerowe, koncert, warsztaty i czytania właśnie.
Na koniec programu konkursowego pokazano Mysz i różową wstążkę Zakarpackiego Akademickiego RegionalnegoTeatru Lalek z Użgorodu oraz Wykluczeńców Analog Collective z Warszawy. Grupa ukraińska zaprezentował opowieść dla dzieci w wieku 3+ osadzoną w świecie odważnych, szukających wrażeń zwierząt. Wykluczeńcy zaprosili widownię w wieku 12+. Offowi twórcy zwrócili uwagę na to, że wykluczenie jest złe, co nie było odkryciem po wcześniej pokazanych na festiwalu przedstawieniach, ale zrobili to w sposób pociągający wizualnie. Zwłaszcza światło kreowało magiczną atmosferę. Dramaturgicznie jednak spektakl był bardzo chaotyczny, poruszał wiele tematów jednocześnie, co mogło utrudnić przepływ treści pomiędzy sceną a widownią.
Po wieczornym pokazie ogłoszono wyniki obrad jury (Natalia Mołotczenko, Bożena Sawicka i Benjamin Bukowski). Nagrodę aktorską przyznano Adriannie Maliszewskiej za kreację tytułowej postaci w Wędrówce Nabu. Zostały docenione równorzędnie dwie role męskie – Artur Romański i Igor Fijałkowski – w spektaklu Ja, Bałwan z Teatru Animacji. Aktorzy stworzyli duet obrazujący przyjaźń Bałwana i jego nosa z marchewki. Tajny juror, którym okazał się Karol Suszczyński, także nagrodził poznańskich aktorów. Marta Stańczyk,wcielająca się w postać Królowej Eustachii w spektakluTeatru 21 Królestwa, została wyróżniona „za wprowadzenie w inny świat”; a aktorka Teatru Maska – Natalia Zduń – za wykreowanie postaci Abrahama w Księżycowych opowieściach.
Jury młodzieży zaprzyjaźnionej z rzeszowską Maską przyznało nagrodę spektaklowi Wykluczeńcy za „szczerość, kreatywność, oryginalną formę oraz wykorzystanie sztuki improwizacji”. Członkowie Analog Collective dziękując za wyróżnienie, wypowiedzieli życzenie, a właściwie prośbę: „Niech wreszcie nastanie pokój”.
Mam wrażenie, że nagrody wiele znaczą dla artystów, choć sama możliwość pokazu na tak pozytywnym festiwalu musi dawać niesłychane zadowolenie z pracy. Jedyne, co nam, wiernym fanom festiwalu zostało, to czekać na kolejną edycję!
12. Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ożywionej Formy „Maskarada”, Rzeszów 14-18 maja 2022
Maria Sławińska – licencjonowana Młoda Teatrolożka, miłośniczka teatralnych festiwali, często wybiera się na wojaże w poszukiwaniu dobrej sztuki.