Studencka Wiosna Teatralna, czyli ogólnopolski festiwal teatrów Studenckich dobiegł końca! W dniach 18 -21 maja Chatka Żaka stała się przestrzenią dla młodych artystów z całej Polski, którzy mogli zaprezentować swoją twórczość przed profesjonalnym Jury i lubelską publicznością, a także powalczyć o Grand Prix Festiwalu – czyli 5000 zł. Spektaklom towarzyszyła dyskusja, otwarcie wystawy, spotkania i warsztaty.
- W ostatnich dniach ACKiM UMCS Chatka Żaka wypełniło się teatralnymi spektaklami, które pokazali nam studenci z całej Polski. Wraz z Zespołem wróciliśmy do wyjątkowej tradycji zapoczątkowanej przez Andrzeja Rozhina i Teatr Gong 2, kiedy to UMCS, a tym samym miasto Lublin, stawały się stolicą teatru studenckiego. To wyjątkowe zjawisko i szansa na poznanie młodych ludzi, ich pragnień i lęków – mówi Izabela Pastuszko, dyrektorka Akademickiego Centrum Kultury i Mediów UMCS Chatka Żaka.
W Chatce Żaka wystąpiło 8 grup teatralnych prezentujących różnorodny repertuar, od „Ballady na 3 biurka”, czyli komedii inspirowanej korporacyjnym życiem, przez słowiańskie „Przesilenia”, które wracały do naszych korzeni, po monodramat „Więcej grzechów nie pamiętam” z rodzinnymi tragediami w tle. Po każdym spektaklu był wywiad i spotkanie z artystami, które prowadził Patryk Pawelec – kurator festiwalu. Na scenach Chatki Żaka wystąpiły: Teatr Politechniki Warszawskiej, BARTER z Chatki Żaka, Teatr ITP, Teatr Chwila, Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Teatr Imperialny z Chatki Żaka, Martyna Strychalska (Stowarzyszenie Młodych Animatorów Kultury) i Teatr Inaczej.
- W teatrze studenckim najważniejsze są twórcze poszukiwania. Nigdy wcześniej ani później nie mamy tyle wolności, społecznego przyzwolenia na niezrozumiałe eksperymenty, na wcielanie w życie wizjonerskich projektów – mówi Aleksandra Klimek z Teatru Imperialnego.
- Inicjatywa powrotu do studenckiej wiosny teatralnej była strzałem w dziesiątkę. Organizacja stała na bardzo wysokim poziomie. Warsztaty oraz konsultacje pomagały młodym artystom w lepszym przygotowaniu się do występu. Osobiście czekamy na więcej - dodaje Piotr Nojak z Teatru Chwila.
Wyniki przedstawiają się następująco:
GRAND PRIX Studenckiej Wiosny Teatralnej – nagrodę w wysokości 5000 zł za umiejętne połączenie tradycji ludowej ze współczesnym językiem teatralnym oraz odnalezienie atrakcyjnej formy plastycznej otrzymują: Twórcy spektaklu „Przesilenia” z Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi
NAGRODĘ PUBLICZNOŚCI (1000 zł) otrzymuje Teatr Imperialny
Malwina Giedyk – za zbudowanie charakterystycznej, wiarygodnej postaci scenicznej – nagroda w wysokości 1000 zł
Aleksandra Najda – na początek drogi scenicznej, za uważność w poszukiwaniu środków ekspresji – nagroda w wysokości 1000 zł
Martyna Sabak i Jan Filip za umiejętność prowadzenia wiarygodnego scenicznego dialogu – nagroda w wysokości 2000 zł
Jagoda Stanicka – za odważną fuzję muzyki tradycyjnej ze współczesnymi gatunkami – nagroda w wysokości 1000 zł
Twórcy spektaklu „Więcej grzechów nie pamiętam” – za udaną adaptację wartościowej literatury podejmującej istotny temat i za minimalizm – nagroda w wysokości 2000 zł
Teatr Imperialny – za umiejętność znalezienia inkluzywnej formy teatralnej, która pozwala na integrację osób o różnych narodowościach i sprawnościach oraz poszukiwanie własnego języka – nagroda w wysokości 2000 zł.
Łączna pula nagród wynosiła 15 000 zł.
- Różnorodność teatrów w pełni nas zaskoczyła. Wiemy, że to co najważniejsze w tej chwili dla nas, to wskazanie kierunku (lub zapytanie o kierunek), w jakim teatr studencki powinien podążać. Co tak naprawdę może wyznaczać życie temu nurtowi. Mam nadzieję, że ta wiosna będzie prawdziwą wiosną teatru studenckiego - mówi Tomasz Rodowicz, Dyrektor Artystyczny Teatru Chorea w Łodzi, przewodniczący Jury
Poza spektaklami odbyły się między innymi spotkania z członkami teatru GONG 2, prof. Leszkiem Mądzikiem i Januszem Opryńskim, a także warsztaty teatralne prowadzone przez Tomasza Rodowicza, Elinę Tonevę, a także Bartłomieja Ostapczuka. Nie zabrakło również warsztatów logopedycznych i psychologicznych. Był też czas na debatę nad teatrem studenckim, w której udział wzięli: Prof. Rafał Wiśniewski – Dyrektor Narodowego Centrum Kultury, Dr Jarosław Cymerman – Wicedyrektor Instytutu Teatralnego, Redbad Klynstra–Komarnicki – Dyrektor Teatru im. Juliusza Osterwy, Mateusz Grochowski – przewodniczący Parlamentów Studentów RP i Izabela Pastuszko – Dyrektorka ACKiM UMCS Chatka Żaka. Dyskusję poprowadził Kacper Andruszczak z NCK. Studencka Wiosna Teatralna była także przestrzenią do swobodnej wymiany zdań na temat teatru i szeroko pojętej kultury.
Po więcej zdjęć i informacji zapraszamy na stronę internetową Chatki Żaka: ack.lublin.pl
Organizatorem projektu Ogólnopolska Studencka Wiosna Teatralna jest Akademickie Centrum Kultury i Mediów UMCS Chatka Żaka. Projekt jest realizowany we współpracy z Narodowym Centrum Kultury, Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego oraz Teatrem im. Juliusza Osterwy w Lublinie.
Projekt jest wspierany finansowo przez Miasto Lublin oraz Województwo Lubelskie. Fundatorem nagród konkursowych jest Narodowe Centrum Kultury.
Partnerami Studenckiej Wiosny Teatralnej są: Parlament Studentów Rzeczypospolitej Polskiej, Forum Studentów Uczelni Artystycznych, Europejska Stolica Młodzieży Lublin 2023 oraz Koło Naukowe Logopedów i Audiologów UMCS.
Wydarzenie jest objęte patronatem medialnym: e-teatr.pl, Akademickie Radio Centrum i TV UMCS.
Festiwal jest realizowany przez Fundację Akademickiego Centrum Kultury UMCS Chatka Żaka.