EN

24.05.2021, 12:57 Wersja do druku

Lublin. Rozmowa o przemianach w teatrze polskim

Jutro o godzinie 18.00 Teatr Stary zaprasza na kolejne spotkanie online. Transmisja dostępna będzie na stronie teatrstary.eu (zakładka „NA ŻYWO”) oraz na profilu Facebook teatru.

Spotkanie tłumaczone będzie na polski język migowy.


BITWA O KULTURĘ. TEATR W POLSCE: KILKA REWOLUCJI NARAZ


Goście: Karolina Szczypek, Paweł Sablik


Prowadzący: Łukasz Drewniak


25.05.2021 (wtorek), godz. 18.00

Spotkanie bez udziału publiczności.


Spotkanie z przedstawicielami nowego pokolenia twórców polskiego teatru. Rozmowa o momencie generacyjnym, sytuacji ekonomicznej, rewolucji godnościowej, tożsamościowej i równościowej na polskich scenach. Na co choruje polski teatr? O co kłóci się środowisko teatralne? Do czego potrzebna jest hierarchia zawodowa? Czy młodzi w sztuce zawsze mają rację? Spróbujemy zastanowić się nad sensem i kierunkiem zmian zachodzących na polskich scenach, w zespołach teatralnych, na uczelniach artystycznych. Debata o instytucjonalnej przemocy w świecie teatru, mobbingu i molestowaniu jest tylko pierwszym objawem niezgody na status quo. Czy mamy już do czynienia z jawnym, realnym buntem młodych, traktowanych ostatnio jako twórcy drugiej kategorii, czeladnicy i niewolnicy „tłustych kotów”. O co toczy się ten spór pokoleń w polskim teatrze? Jakie są przyczyny odmowy uczestnictwa młodych w systemie zaprojektowanym przez generację mistrzów, którego beneficjentami są reżyserzy sukcesu, reżyserzy-gwiazdy? Jak ludzie nowi w branży, świeżo po akademiach teatralnych wyobrażają sobie przemianę polskiego teatru teraz i po pandemii? Jak rozumieją demokrację w teatrze? Jakie tematy przynieśli ze sobą do swoich debiutów, pierwszych przedstawień? Czy walczą o władzę, czy równość? Bezpieczeństwo i stabilizację aktu twórczego, czy o naprawdę wolny rynek sztuki, konkurs idei i projektów? Kiedyś o generacji „młodszych zdolniejszych” (Jarzyna, Warlikowski) mówiliśmy, że to „ojcobójcy”, zrzucający z piedestału autorytety i negujący dotychczasowe sposoby uprawiania teatru, Czy teraz znów możemy obserwować próbę zmiany hierachii, nowe ojco- i bratobójstwo w teatrze? Czego forpoczta pokolenia, reprezentanci nowej wrażliwości oczekują od pedagogów i organizatorów, dyrektorów, rówieśników, starszych twórców, słynnych reżyserów, krytyki, publiczności wreszcie? Jest o czym gadać, jest teatr do zaprojektowania na nowo.
Łukasz Drewniak

Karolina Szczypek – dramaturżka, performerka i reżyserka, studentka IV roku reżyserii na Wydziale Reżyserii warszawskiej Akademii Teatralnej im Aleksandra Zelwerowicza. Absolwentka Filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Jej pierwszoroczna etiuda "Tatarak/Marta" na podstawie opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza "Tatarak" została pokazana na wielu festiwalach, m.in.: Opolskich Konfrontacjach Teatralnych, International Theatre School Festival w Warszawie, Forum Młodej Reżyserii w Krakowie. Była stypendystką (stypendium dramaturgiczne) w Instytucie Adama Mickiewicza w Warszawie. Stale współpracuje z Fundacją Jazdaa Polska! zajmującą się popularyzacją działań z pogranicza teatru, tańca oraz sztuk performatywnych. Współtwórczyni spektaklu ZWIASTOWANIA, który swoją premierę miał na Festiwalu Nowe Epifanie w Teatrze Studio w Warszawie. Jest finalistką II edycji Laboratorium Nowego Teatru w ramach którego 25 września 2020 roku miał premierę "Spektakl dyplomowy, czyli kilka piosenek o przemocy w teatrze". Opracowała scenicznie również działania performatywne, które bazowały na tekście m.in.: "Hamlet" Szekspira, czyli praca dla Teatru Szekspirowskiego do projektu online "HAMLET.DEBATA" oraz przygotowała koncept dramaturgiczny i oś adaptacyjną dla filmu krótkometrażowego, który również reżyserowała dla Teatru Polskiego w Poznaniu na podstawie "Katastrofy" Becketta, o takim samym tytule, opowiadającym o strukturach władzy w hierarchicznych układach zawodowych. Obecnie współtworzy scenariusz filmu pełnometrażowego w reżyserii Jakuba Radeja. Finalistka konkursu Dramatopisanie w ramach, którego na jesieni 2021 roku wyreżyseruje spektakl w Teatrze Współczesnym w Szczecinie.

Paweł Sablik – dramaturg, performer, reżyser i operator, absolwent krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie na Wydziale Reżyserii Dramatu. Reżyseruje, pisze dramaty, adaptuje, tworzy wideo. Asystent Jana Klaty, Agnieszki Glińskiej oraz Moniki Strzępki i Pawła Demirskiego. Uczestnik warsztatów Master Class z Iwanem Wyrypajewem na Festiwalu Stolica Języka Polskiego, Szczebrzeszyn, 5-11 sierpnia 2018. Uczestnik warsztatów Pracowni Kuratorskiej z Uršką Brodar i Nadią Sokolenko podczas Międzynarodowego Kampusu Kuratorskiego, Kraków, 12-15 grudnia 2019. Głównym motywem poszukiwań artystycznych są metody pracy w teatrze oparte na technikach rekonstruktorskich. Pierwszym podsumowanie tych poszukiwań to praca magisterska "Rekonstrukcje jako model pracy w teatrze - próba wskazania potencjalnych narzędzi i środków". Jego najważniejsze prace teatralne to między innymi jako dramaturg spektaklu "Śluby panieńskie" na podstawie tekstu Aleksandra Fredry w reżyserii Andrzeja Błażewicza, Teatr Polski w Poznaniu, premiera 8 marca 2019 roku. Dramaturg i współautor tekstu spektaklu "Czarna skóra, białe maski" w reżyserii Wiktora Bagińskiego, Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu, premiera 8 listopada 2019 roku. Współtwórca spektaklu "ZWIASTOWANIA", Teatr Studio w Warszawie, Festiwal Nowe Epifanie, premiera 4 lipca 2020 roku. Współtwórca i montażysta filmu dokumentalnego "KATASTROFA" na inspirowanego jednoaktówką Samuela Becketta, Teatr Polski w Poznaniu, projekt realizowany w ramach Kultury w sieci 2020 "Planeta Beckett", premiera on-line 19 października 2020 roku. Współtwórca spektaklu "Spektakl dyplomowy, czyli kilka piosenek o przemocy w teatrze", Teatr Nowy Proxima w Krakowie, Laboratorium Nowego Teatru, premiera 25 września 2020 roku. Dramaturg i współautor scenariusza spektaklu "Don Juan" Moliera w reżyserii Wiktora Bagińskiego, Teatr Polski w Poznaniu, premiera 19 grudnia 2020 roku.

Źródło:

Materiał nadesłany

Data publikacji oryginału:

24.05.2021

Wątki tematyczne