EN

24.01.2020, 17:18 Wersja do druku

Lublin. Festiwal Danuty Szaflarskiej "Śleboda/Danutka" 2020

Janusz Gajos, Krystyna Janda, Olga Lipińska, Maria Maj,  Monika Muskała, Paweł Płoski, Alicja Przerazińska, Jerzy Stuhr, Magda Umer, Filip Zylber to goście drugiej edycji Festiwalu Danuty Szaflarskiej "Śleboda/Danutka", który odbędzie się w dniach 5-9 lutego w Teatrze Starym w Lublinie.

Danuta Szaflarska - gwiazda, aktorka, osobowość, postać, najlepsza mama, babcia, przyjaciółka. Najmłodsza wśród najstarszych, najskromniejsza, najdowcipniejsza, dociekliwa, konsekwentna, pracowita, uparta, odważna, prawa, szlachetna, otwarta, ufna, prawdomówna, towarzyska, radosna! Tak zawsze będzie brzmiała „inwokacja” festiwalu, którego bohaterką jest Danuta Szaflarska.

W tym roku zapraszamy ponownie, czekamy na Państwa w jednym z najpiękniejszych budynków teatralnych w Polsce, czyli w Teatrze Starym w Lublinie. W miejscu, które było jednym z ulubionych miejsc Danutki.



W dniu 105. urodzin Danuty Szaflarskiej po raz pierwszy przedstawimy specjalnie przygotowany na festiwal program „Zakazane piosenki”! Autorem jest Marcin Masecki, jeden z najbardziej wszechstronnych i niezwykłych twórców europejskiej sceny muzycznej. Dwukrotnie, 6 i 8 lutego spotkamy się podczas wieczoru w konwencji „śpiewać każdy może”, czyli Café Chantant, które poprowadzą Tomasz Momot - pianista oraz Krzysztof Suszek - wodzirej, szansonista, fordanser, dusza towarzystwa.

W sobotnie przedpołudnie (8 lutego) zapraszamy najmłodszą publiczność, dla której przygotowaliśmy projekcję spektaklu "Kopciuszek" w reżyserii Krystyny Jandy oraz słuchowisko "Lato Muminków".

I wreszcie finał! Z radością ogłaszamy, że laureatką tegorocznego „Gongu Danutki” jest Pani Krystyna Janda! Z tej okazji przypomnimy jej wybitną rolę w filmie "Przesłuchanie". W sobotę 8 lutego wręczymy naszej laureatce nagrodę, a w sposób szczególny zachęcamy do udziału w niedzielnym spotkaniu "Misja publiczna Teatru Krystyny Jandy".

Nagroda „GONG DANUTKI” nawiązuje do gongu, którego pomysłodawczynią była Danuta Szaflarska i który co wieczór rozbrzmiewa w naszym Teatrze. Pierwszy raz zabrzmiał przed inaugurującym cykl "Kino w Teatrze Starym" seansem filmowym we wrześniu 2012 roku. Któż inny mógłby być wówczas „inspicjentem”, jeśli nie Danutka? „GONG DANUTKI” to nagroda, którą co roku będziemy przyznawać podczas festiwalu, by wspierać rzemiosło i kunszt sztuki aktorskiej. Autorem statuetki jest Jarosław Koziara. Pierwszym laureatem "Gongu Danutki" w 2019 roku został Janusz Gajos.

Danuta Szaflarska w Teatrze Telewizji
Danuta Szaflarska w swym wspaniałym dorobku aktorskim miała również wiele ról w Teatrze Telewizji. Współpracę z nim zaczęła pod koniec lat 50. w okresie, gdy telewizyjne widowiska grano na żywo, a nie było jeszcze technicznej możliwości ich rejestracji. Do najstarszych, zachowanych spektakli z udziałem Danuty Szaflarskiej należą: Paryżanka Becque’a z 1962 roku czy Pan Topaz Pagnola z tego samego czasu. Warto zwrócić uwagę, że reżyserem, który chętnie angażował aktorkę do swoich telewizyjnych inscenizacji był Konrad Swinarski. Zagrała u niego m.in. w cyklu Dobre uczynki Wojciecha Ozdoby Mularczyka, a przede wszystkim w znakomitej realizacji Kartoteki Różewicza z 1967 roku. Danuta Szaflarska wciąż żyje w naszej pamięci jako wspaniała aktorka i niezwykła osoba. Jej role, zarejestrowane dla telewizji i filmu, przywołują artystkę, którą darzyliśmy sympatią, szacunkiem i także uczuciem, którym nie zawsze publiczność otacza nawet najwybitniejszych aktorów – miłością.
Wojciech Majcherek, kurator programu teatralnego w Teatrze Starym

AUDIOTEATR
Nowa sekcja w naszym festiwalu: spektakle Teatru Polskiego Radia. Danutka Szaflarska wzięła udział w ponad 170ciu spektaklach, słuchowiskach radiowych. Ta forma teatru oparta przede wszystkim na dźwięku i głosie, często jest niedoceniana przez szeroką publiczność . Dzięki rewolucji cyfrowej, której doświadczamy, zyskuje ona coraz większą popularność . Wybraliśmy z archiwum Teatru Polskiego Radia cztery spektakle , których nie znajdziecie Państwo na serwerach portali radiowych, czy innych . Podchodzą one z rożnych okresów twórczości radiowej . Są więc także przeglądem stylów twórczości audioteatralnej znakomitości tej dziedziny: Gustawa Holoubka, Jana Świderskiego, Wojciecha Maciejewskiego i najmłodszego w tym gronie Waldemara Modestowicza. Wszystkie łączy Danuta Szaflarska wspaniała w tekstach Fredry (Zemsta), Bałuckiego (Grube ryby), Baumarchais (Wesele Figara) i Moliera (Mizantrop). Posłuchajcie!
Michał Merczyński, dyrektor programowy Festiwalu

"KOPCIUSZEK" I "MUMINKI”
Czy wyobrażacie sobie dziś Państwo koprodukcję teatralną miedzy TVP i TVN?Pozostawmy to pytanie bez komentarza....Tak się jednak stało w 2005 roku za sprawą Krystyny Jandy, która wyreżyserowała Kopciuszka. W głównych rolach wystąpiła plejada dziennikarzy telewizyjnych od Moniki Olejnik po Szymona Majewskiego , od Katarzyny Kolendy -Zaleskiej po Andrzeja Majewskiego... i tak mógłbym bez końca wymieniać te duety. Był to spektakl charytatywny i wydaje się, że znacznie wykroczył poza ramy okazjonalnej zabawy w najsłuszniejszej sprawie. Dziś uchodzi za (mini) spektakl KULTOWY!Myślę, że Andrzej Maria Marczewski nie sądził, że Lato Muminków przygotowane przez niego dla Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu, stanie się zaczynem - i tu znowu używam słowa KULTOWEGO, wydania Lata Muminków w wersji audio na płytach gramofonowych i kasetach, a po latach także na płytach CD . Kolejne pokolenia słuchaczy wychowują się na tej wspaniałej baśni muzycznej z udziałem m.in. Gustawa Holoubka , Bernarda Ładysza, Ryszarda Hanin, Małgorzaty Niemirskiej, Krystyny Prońko i Danuty Szaflarskiej jako Paszczakówny! Programowaliśmy tę sekcję jako „dziecięcą”, ale sądzę , że będzie to sekcja uniwersalna i KULTOWA!
Michał Merczyński, dyrektor programowy Festiwalu

„MISJA PUBLICZNA TEATRU KRYSTYNY JANDY”
W czasie debaty z udziałem Krystyny Jandy, Magdy Umer, Alicji Przerazińskiej, Jerzego Stuhra i Pawła Płoskiego będziemy rozmawiać o tym, czym jest teatr publiczny, teatr misyjny. Jakie ma dziś znaczenie, jak niezwykle ważne są dziś zadania, przed którymi staje misja publiczna teatru. Kontekstem tej rozmowy będzie przede wszystkim historia i kilkunastoletnie doświadczenie dwóch scen, które prowadzi Fundacja Krystyny Jandy: Teatru Polonia i Och- Teatru, ale nie tylko... Głosy naszych dyskutantów - wybitnych artystów scen Polskich, najbliższych współpracowników Pani Krystyny ,teatrologów i postaci teatralnego życia akademickiego będą przyczynkiem do spojrzenia i zadania pytań o misję publiczną teatru polskiego w ogóle.
Michał Merczyński, dyrektor programowy Festiwalu

Źródło:

Materiał nadesłany

Data publikacji oryginału:

24.01.2020