Pozbawiona dostępu do kultury młodzież- m.in. podopieczni placówek wychowawczych i socjoterapeutycznych - jest adresatem projektu artystyczno-społecznego, który w listopadzie i grudniu będzie prowadzony w Teatrze Pinokio w Łodzi. Osią działań będzie dramat Kuby Kaprala „Wejdź Nowa”.
Zbudowany wokół dramatu Kuby Kaprala projekt artystyczno-społeczny "Wejdź Nowa" stworzony w Teatrze Pinokio w Łodzi ma na celu przekazanie jego uczestnikom - młodym ludziom, których codziennością są placówki wychowawcze i socjoterapeutyczne - twórczej sprawczości i przełamanie barier, utrudniających im dostęp do kultury.
W ramach projektu, który prowadzony będzie w listopadzie i grudniu, podopieczni łódzkiego Zakładu Karnego nr 1, Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego nr 3, Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii nr 4 oraz Domu Dziecka nr 3 wezmą udział w performatywnym czytaniu dramatu "Wejdź Nowa" Kuby Kaprala. Prezentacji tekstu w interpretacji Małgorzaty Krawczenko towarzyszyć będą warsztaty edukacyjno-arteterapeutyczne.
"Ten projekt to szansa na dotarcie z ofertą teatralną do młodych osób, które na co dzień nie mają dostępu do kultury. Chcemy nie tylko przedstawić im wartościowy, nagradzany tekst, ale przede wszystkim dać możliwość twórczego działania i wypowiedzenia się na temat własnych doświadczeń" – podkreślił dyrektor Teatru Pinokio Gabriel Gietzky.
Tekst Kuby Kaprala jest próbą zmierzenia się z doświadczeniami i myślami nastolatki, która przebywa w "miejscu, dla którego nie sposób znaleźć nazwy", choć wiele wskazuje na to, że znajduje się ona w szpitalu psychiatrycznym lub młodzieżowym ośrodku wychowawczym. Realizatorzy projektu sądzą, że jego uczestnicy będą mogli odnaleźć w tekście odniesienia do otaczającej ich rzeczywistości i własnych doświadczeń.
Reżyserką performatywnego czytania jest Dorota Abbe, absolwentka Szkoły Filmowej w Łodzi, aktorka Teatru Współczesnego we Wrocławiu i Teatru Nowego w Poznaniu, laureatka Gloria Artis, wyróżniona reżyserka spektakli dla dzieci i młodzieży oraz założycielka Fundacji Na Marginesie, działającej na rzecz przeciwdziałania wykluczeniom poprzez sztukę. Oprawą muzyczną wydarzenia zajął się Piotr Osak, a plakat stworzyła Ada Jarzębowska.
Dramat Kuby Kaprala składa się z trzech części. Ostatnia z nich otwarta jest na refleksję odbiorców i to ona ma być punktem wyjścia do spotkania edukacyjnego – pomyślanego i realizowanego jako arteterapeutyczny warsztat dramaturgiczny podsumowany dyskusją. Wspólnie z Martą Magalską, koordynatorką ds. edukacji i jakości literackiej, uczestnicy spróbują znaleźć inne, własne, zakończenie opowiedzianej historii. Każdą z zapisanych propozycji przeczyta – wciąż w konwencji performatywnej – Małgorzata Krawczenko.
"Dzięki temu wspólnie, zespołowo będziemy w stanie stwierdzić, co działa na scenie. Spotkanie, zgodnie ze sztuką terapii, zostanie domknięte dyskusją: czy to, co działa na scenie, może zadziałać w realnym życiu? I odwrotnie: czy to, co nie sprawdza się na scenie, na pewno nie ma prawa wydarzyć się +tu i teraz+? Czy pisząc, że +można wszystko+, Kuba Kapral miał rację?" – wyjaśniła koordynatorka projektu Marta Magalska.
Głównym celem realizatorów jest stworzenie wspólnie z młodymi odbiorcami przestrzeni do bezpiecznej, otwartej rozmowy o emocjach. Liczą też, że uda im się poruszyć ważne dla obu stron tematy, takie jak bunt, choroba, wykluczenie czy inność.
"Wejdź Nowa" to kontynuacja działań organizowanych przez Teatr Pinokio w Łodzi, których intencją jest włączanie młodzieży do twórczych dyskusji podejmujących problemy współczesnego świata. Projekt powstaje w partnerstwie z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Łodzi, Teatrem Nowym im. I. Cywińskiej w Poznaniu, pedagogiem i psychoterapeutą Tomaszem Bilickim oraz Agencją Dramatu i Teatru.
Projekt realizowany jest dzięki dofinansowaniu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Kultura Dostępna 2024.