Uniwersytet Łódzki ogłasza premierę najnowszej książki Dominiki Łarionow Limen znaczy próg. Wyspiański, Kantor, Szajna. Książka ta stanowi fascynujący przegląd wpływu, jaki trzej wybitni twórcy – Stanisław Wyspiański, Tadeusz Kantor i Józef Szajna – mieli na polską sztukę i kulturę.
Limen znaczy próg. Wyspiański, Kantor, Szajna to nie tylko analiza ich dzieł, ale również głęboka refleksja nad tym, jak przekraczanie progów – zarówno dosłownych, jak i metaforycznych – kształtuje nasze postrzeganie sztuki i życia. Łarionow ukazuje, w jaki sposób prace tych twórców wciąż inspirują i prowokują do myślenia, zachęcając nas do spojrzenia na sztukę z nowych perspektyw.
Autorka – dr Dominika Łarionow – jest wykładowczynią w Instytucie Historii Sztuki UŁ, badaczką sztuki i literaturoznawczynią, specjalizującą się w polskiej dramaturgii i teatrze.
"Choroba Wyspiańskiego miała wpływ na jego twórczość, a jego stan psychiczny stał się podstawą do kreowania dzieł o strukturze liminalnej, bo zawieszonej pomiędzy życiem a śmiercią, destrukcją, dekompozycją, zniszczeniem a potencjalną nadzieją późniejszego odrodzenia. Kantor pod koniec życia stał na progu i się wahał, gdzie powinien się znaleźć: czy wewnątrz swojego dzieła, czy w środku realności jego widzów. Dla niego sztuka była ciągiem zdarzeń zawieszonych pomiędzy teatrem a malarstwem, płaskością płótna a trójwymiarowością rzeźby. Jednocześnie prowadził w sztuce nieustającą grę z odbiorcą, obudowując dzieła komentarzami, manifestami, partyturami. Jego teksty są autokomentarzami niemożliwymi do pominięcia, choć znajdziemy w nich mnóstwo stwierdzeń, wręcz się nawzajem wykluczających, i manipulacji istotnie związanych z biografią artysty. Natomiast Szajna to artysta szczególny, którego biografia wiąże się z opowieścią o nazistowskich obozach koncentracyjnych czasu II wojny światowej. Jego liminalność przejawia się zarówno w osobistym doświadczeniu wyniesionym z przestrzeni zagłady, jak i zobowiązaniu, które powodowało chęć osadzenia sztuki w dyskursie wobec tragicznych wydarzeń. A stan zawieszenia między życiem a śmiercią łączy się w jego twórczości z silnym strachem." (ze wstępu autorki)