EN

2.01.2025, 09:20 Wersja do druku

Łódź. Teatr Powszechny podsumowuje rok 2024

Graliśmy na naszych dwóch scenach, na Katowickim Karnawale Komedii, Festiwalu Scena Wolności, podróżowaliśmy wspólnie z festiwalową publicznością… Łącznie - aż 416 przedstawień! 

Sylwester 2024, scena i widownia po spektaklu "Rodzina", mat. teatru

Jeśli chcielibyśmy podsumować ten rok dzień po dniu, trochę miejsca i czasu by to zajęło - biorąc pod uwagę, że zagraliśmy więcej przedstawień niż dni ma rok (nawet ten przestępny). Graliśmy na naszych dwóch scenach, na Katowickim Karnawale Komedii, Festiwalu Scena Wolności, podróżowaliśmy wspólnie z festiwalową publicznością… Łącznie - aż 416 przedstawień! 

Zaprezentowaliśmy 7 prapremier/premier - w tym pierwszych scenicznych wystawień lub pierwszych wystawień w Polsce. Rok otworzyliśmy i zamknęliśmy prapremierami polskich sztuk komediowych, które powstały specjalnie dla Teatru Powszechnego w Łodzi - Polskiego Centrum Komedii (były to „Bim-Bom-Boom. Pracoholiczna komedia romantyczna” Michała Walczaka oraz „VHS” Marcina Bałczewskiego). W maju odbyła się prapremiera „Biedermannów” - spektaklu na wskroś łódzkiego i sięgającego do lokalnej historii, ale o wymowie uniwersalnej i ponadczasowej. Również w maju odbyła się premiera „Uciekinierek”, a w czerwcu polska prapremiera „Tubylców” w edukacyjnym cyklu „Dziecko w sytuacji” (integralną częścią były warsztaty towarzyszące spektaklowi). 

W roku 2024 spotkaliśmy się także podczas 10 czytań z cyklu „Gombrowicz - geniusz?” Zaprosiliśmy na blisko 100 zajęć edukacyjnych i warsztatów. Odwiedziło nas ponad 140 000 osób, czyli średnio dziennie niemal 400 osób!

W marcu i kwietniu odbyła się trzydziesta, jubileuszowa edycja Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych. W programie, którego twórczynią jest dyrektorka artystyczna Ewa Pilawska, znalazły się międzynarodowe koprodukcje i spektakle ważnych twórców - między innymi Jana Klaty, Mateusza Pakuły, Luka Percevala, Jana Englerta czy Anny Smolar. Jako pierwszy festiwal teatralny, zaraz po premierze, pokazaliśmy „Elizabeth Costello” w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego, który ruszył następnie w światowe tournée z punktem kulminacyjnym w Awinionie. Podczas tegorocznego Festiwalu w marcu odbył się także Pokaz Mistrzowski Mai Komorowskiej, która stała się na koniec roku bohaterką teatralnych podsumowań w całej Polsce. 

2024 rok to także kolejny rok „Teatru bliski ludzi” - ta idea pozostaje nam niezmiennie bliska od lat. Kontynuowaliśmy autorski cykl „Teatru dla niewidomych i słabo widzących” - pokazaliśmy dwie premiery w społecznej reżyserii Ewy Pilawskiej, pomysłodawczyni projektu. Kontynuowaliśmy misję teatru otwartego - dedykując całe widownie na przedstawieniach w specjalnych cenach osobom, dla których cena biletu może być ograniczeniem - emerytom, osobom w trudnej sytuacji materialnej, studentom (od 2005 roku zagraliśmy ponad 150 przedstawień po złotówce w cyklu „Spektakle dla bezrobotnych”, ponad 320 „Spektakli dla emerytów” w cenie 10 złotych (od dwóch sezonów – w cenie 20 złotych).

Dotacja podmiotowa Teatru na 2024 rok to 8 439 150 zł, przychody z biletów oraz pozyskane dofinansowania i granty to łącznie 5 382 144 zł. 

To był bardzo intensywny i dający mnóstwo satysfakcji rok. Parafrazując Gombrowicza, patrona 2024 roku, można by powiedzieć: „Koniec i bomba, kto nie był w Powszechnym, ten trąba” ;)

Życzymy wszystkiego dobrego na 2025 rok, niech będzie jeszcze lepszy. Życzymy nam wszystkim jak najczęstszych spotkań w Teatrze, do zobaczenia!

Tytuł oryginalny

Teatr Powszechny w Łodzi – podsumowanie roku 2024

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne