Logo
Aktualności

Łódź. Pokazy spektaklu „Ragnarok” Teatru Chorea

11.09.2025, 10:01 Wersja do druku
Teatr Chorea zaprasza 29 i 30 IX na pokazy swojego spektaklu „Ragnarok” w reżyserii i choreografii Adriana Bartczaka.

fot. mat. teatru

Spektakle są wydarzeniami realizowanymi w ramach projektu "Teatr w mieście/Spotkania. Stałe działania kulturalne". Dwuletni projekt składa się z prezentacji dwunastu spektakli Teatru Chorea na scenie Fabryki Sztuki w Łodzi i jest otwarciem na cykliczne spotkania z łódzką widownią oraz formą budowania wspólnego, trwałego środowiska odbiorców i twórców.

Przez dwa lata - w 2025 i 2026 roku - będą grane najlepsze spektakle Chorei, zrealizowane w ostatnich latach, a także najnowsze, dotąd nie prezentowane, premierowe produkcje, którym towarzyszyć będą spotkania z artystami i rozmowy z widzami o sztuce i o roli teatru jako miejscu spotkań i zadawania pytań.

Kolejnymi tytułami, które Chorea zaprezentuje w 2025 roku, będą: premiera czytania performatywnego "Konferencja ptaków" w reż. Łukasza Kosa (24 i 25 października) i spektakl "Śmierć na gruszy" w reż. Łukasza Kosa (13 i 14 listopada).

Spektakl "Ragnarok"
29 września 2025 (poniedziałek)
godzina: 12:00
30 września 2025 (wtorek)
godzina: 19:00

miejsce: scena Fabryki Sztuki w Łodzi, budynek C, ul. Tymienieckiego 3
wiek widzów: 14+
czas trwania: 80 minut (bez przerw)
bilety: 50 zł (normalny) / 40 zł (ulgowy) / 30 zł (grupowy, minimum 10 osób)
rezerwacja / zakup biletów: [email protected], +48 506 103 207, lub za pośrednictwem portalu kicket.com

* Po spektaklu 29 września 2025 odbędzie się spotkanie z twórcami spektaklu.
* Spektakl 30 września 2025 tłumaczony będzie na Polski Język Migowy - PJM.

Ragnarok w nordyckiej motologii oznacza "zmierzch bogów", albo po prostu koniec starego świata i początek nowego. Jednak tytuł naszego spektaklu jest jedynym odniesieniem, które bezpośrednio łączy go z mitologią. Poczuliśmy, że to może podsunie widzom kolejną warstwę interpretacyjną, a jednocześnie spodobał nam się fakt, że ten termin jest tak dosadny w swoim znaczeniu.

Spektakl opowiada o nowym świecie. I tutaj chcieliśmy zagłębić się w problematykę człowieczeństwa. Problematykę relacji międzyludzkich, połączenia i kontaktu ze samym sobą oraz obrazu społeczeństwa, ale bez określonych ról czy hierarchii.

Pracujemy z koncepcją liminalności, koncentrującej się na byciu w miejscu "pomiędzy", które stanowi kluczowy moment w centralnej fazie obrzędu przejścia. To miejsce, w którym już nie jesteśmy dawnymi sobą, ale jeszcze nie staliśmy się niczym nowym. To ambiwalentne, niejednoznaczne miejsce przejścia. Chcieliśmy, żeby cały spektakl był takim miejscem. Rodzajem zaburzonej, zakłóconej, wykrzywionej, niepokojącej sytuacji, niepodlegającej jakiemukolwiek porządkowi, z rodzajem niejasnego napięcia i poczucia niewygody.

Każda z aktorek i każdy z aktorów ma swoją własną historię i wybiera swoją własną ścieżkę, którą podąża przez cały spektakl. Czasami ścieżki się przecinają, wydarzają się pewne relacje. Chcieliśmy podkreślić ten dziwny rodzaj samotności, osobności, obecnej nawet jeśli dochodzi do spotkań i powiązań, połączeń. Chodzi bardziej o odnalezienie tego specyficznego performatywnego stanu, w którym potrafimy uważnie wsłuchać się w samych siebie - i dzięki temu czułemu i czujnemu słuchaniu - możemy prawdziwie usłyszeć innych.

Reżyseria i choreografia: Adrian Bartczak
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski / w spektaklu wykorzystano utwór Arvo Pärt "STABAT MATER"
Kostiumy i scenografia: Marta Góźdź - El Bruzda
Asystent reżysera, współpraca dramaturgiczna: Wiktor Moraczewski
Konsultacje choreograficzne: Annabelle Bonnéry


Obsada: Janusz Adam Biedrzycki, Maja Caban, Joanna Chmielecka, Michał Jóźwik, Małgorzata Lipczyńska, Anna Maszewska, Tomasz Rodowicz
Światło: Tomasz Krukowski
Dźwięk: Marcin Dobijański / Karol Skrzypiec
Kierowniczka produkcji: Ola Shaya
Produkcja: Teatr CHOREA, Norweski Narodowy Teatr Tańca Współczesnego - Carte Blanche, Fabryka Sztuki w Łodzi

W spektaklu wykorzystano utwór Arvo Pärt "STABAT MATER", na chór mieszany i orkiestrę smyczkową, z płyty CD "Pärt, A.: Stabat Mater", (w: Creator Spiritus, Harmonia Mundi Fr, 2011). Wykonania odbywają się za zgodą wydawnictwa Universal Edition A.G.

Premiera: 19 sierpnia 2022, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy / Spektakl zrealizowany w ramach zadania "ACT IN_OUT", realizowanego przez Fabrykę Sztuki w Łodzi, we współpracy z Teatrem CHOREA z Łodzi i Teatrem Carte Blanche z Bergen, dzięki grantowi z Funduszy Norweskich i EOG

Źródło:

Sprawdź także