EN

28.07.2021, 15:26 Wersja do druku

Łódź. Jest już program Festiwalu Retroperspektywy 2021

Pokaz pracy Thomasa Richardsa, legendarnego kontynuatora działań Jerzego Grotowskiego, premierowe: „Śmierć na gruszy“ Łukasza Kosa, „Hiperborea“ Jacka Hałasa czy „Medytacja teatralna numer 4“ Krzysztofa Garbaczewskiego, jednego z najciekawszych reżyserów młodej generacji – Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy ogłosił program tegorocznej, jubileuszowej edycji. Złoży się na nią ponad 20 wydarzeń – spektakle, koncerty, performanse, spotkania i mistrzowskie warsztaty. Festiwal rozpocznie się 20 sierpnia i potrwa 10 dni. Od dziś w sprzedaży są bilety.

fot. mat. organizatora

Jubileuszowa, dziesiąta, edycja Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Retroperspektywy przebiegać będzie pod hasłem Spotkanie/Wspólnota/Święto, które skłaniać ma do stawiania pytań o odpowiedzialność artysty w perspektywie cyfryzacji życia i relacji międzyludzkich, a także o święto i spotkanie, jako wciąż żywe, pierwotne funkcje teatru.

– Zaprosiliśmy grupy teatralne i artystów sztuk performatywnych, dla których istotą twórczości i podstawowym narzędziem komunikowania się z widownią jest zespół artystyczny, grupa teatralna, kolektyw twórczy, stanowiący wspólnotę przecinających się kreacji, niepokojów i pytań dotyczących współczesnego człowieka – podkreśla Tomasz Rodowicz, dyrektor MFT Retroperspektywy.

Zdecydowana większość festiwalowych wydarzeń odbędzie się w Fabryce Sztuki w Łodzi przy ulicy Tymienieckiego 3. Retroperspektywy zagoszczą też na scenie Teatru Nowego im. Kazimierza Dejmka w Łodzi oraz w przestrzeni internetu, ponieważ część wydarzeń dostępna będzie online.

CZTERY PREMIERY

Festiwal otworzy premiera „Śmierci na gruszy” Teatru CHOREA w reżyserii Łukasza Kosa, który sięga po tekst Witolda Wandurskiego – legendy międzywojennej Łodzi. Opowieść zbudowana na ludowej baśni o uwięzieniu Kostuchy, jest bardziej planem zabawy niż sztuką teatralną, a sam performans ma być swoistym brudnopisem przyszłego przedstawienia.

Mocny premierowy akcent również na zakończenie festiwalu. „Medytacja teatralna numer 4” to kolejny już projekt teatralno-filozoficzny Krzysztofa Garbaczewskiego, inspirowany myślą i pracą Jerzego Grotowskiego, z którym reżyser wielokrotnie prowadził dialog w swoich pracach.

Trzecią z festiwalowych premier będzie wydarzenie teatralne „Hiperborea – rekonstrukcja święta”. W mitycznej, greckiej Hiperborei dzień trwał cały rok, za wyjątkiem jednego przesilenia. Wtedy właśnie Hiperborejczycy spotykali się, by wspólnie odprawiać rytuały gwarantujące przedłużenie stanu szczęśliwości o kolejny rok. Rekonstrukcję tego święta – poprzez praktyki indywidualne i wspólnotowe, muzykowanie, śpiew, taniec, gry, zabawy, parady i przemarsze – proponuje Jacek Hałas,muzykant, tancerz i kompozytor, od lat poszukujący śladów pieśni dziadowskich w żywej tradycji, zapisach etnografów czy domowych archiwach.

W czasie festiwalu po raz pierwszy zobaczyć będzie można również performans „Sekundowa wspólnota”, przygotowany przez Teatr CHOREA w ramach Laboratorium Kreatywnego Działania III. Stworzyły go trzy grupy: dzieci, młodzież i dorośli, które wokół pytań o kryzys wspólnotowości połączyła… sekundowa wspólnota.

DZIEŃ Z WORKCENTER OF JERZY GROTOWSKI AND THOMAS RICHARDS

Tegoroczne Retroperspektywy dają niecodzienną możliwość bliższego poznania dorobku Thomasa Richardsa – amerykańskiego performera, aktora i reżysera, kontynuatora pracy Jerzego Grotowskiego. Artysta poprowadzi online pokaz pracy warsztatowej „Pieśni tradycyjnych”. Praktyczne prace nad pieśniami tradycyjnymi zostały zapoczątkowane w Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards w 1986 roku i nadal stanowią podstawę badań nad sztukami scenicznymi prowadzonymi przez Thomasa Richardsa i jego zespół.

Szerszy kontekst pracy Thomasa Richardsa pozwoli poznać natomiast przedpremierowa prezentacja fragmentów filmu w reżyserii Anieli Gabryel, która od kilku lat pracuje nad dokumentem na temat Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards w Pontenderze. Prezentacji będzie towarzyszył na żywo komentarz reżyserki filmu i Thomasa Richardsa, a w spotkaniu udział wezmą studenci i doktoranci łódzkiej Szkoły Filmowej.

GOŚCIE GOŚCIE

Retroperspektywy to w założeniu przegląd zjawisk teatralnych, definiujących kulturową tożsamość współczesnego człowieka. Stąd obecność w programie Teatru Brama i spektaklu „Ghost Dance” w reżyserii Daniela Jacewicza. Symboliczne przywołanie rytuału w obronie wymierających wartości, inspirowane jest tekstami Allena Ginsberga, Patti Smith, twórczością ludową wymierających cywilizacji oraz manifestami antykapitalistycznymi.

Z kolei „LINK” Connecting Arts & Theatre Dance Company to wynik laboratoryjnych rozważań i dyskusji wokół frommowskiego widzenia ludzkiej potrzeby przezwyciężania odosobnienia. Za punkt wyjścia teatralnej opowieści obrana została organiczna perspektywa zawarta w pierwotnych instynktach społecznych w odniesieniu do współczesnych kodów kulturowych.

Także Leszek Bzdyl i Katarzyna Chmielewska (Teatr Dada von Bzdülöw) swoim „Końcem Wielkiej Wojny” mierzą się z wyzwaniami współczesnego świata i bezwartościowością zalewających nas zewsząd przekazów składających się na tysiące prywatnych wojenek sprzężonych w jeden front.

„Kain in Absentia” to instalacja performatywna Fundacji Jubilo, która powstała na podstawie nagrania spektaklu „Kain”, zarejestrowanego w Zakładzie Karnym nr 1 we Wrocławiu w roku 2019. Scenografia ze spektaklu, światła oraz dźwięk pozwolą widzowi powrócić do świata stworzonego przez aktorów za masywnymi ścianami więzienia. Za sprawą połączenia technik teatralnych i sztuk wizualnych „Kain” zyskuje nowe konteksty i znaczenia.

Na dużej scenie Teatru Nowego im. Kazimierza Dejmka w Łodzi zaprezentowany zostanie spektakl Wojciecha Farugi „Ja jestem pamięcią”, będący wyprawą w głąb magicznego świata łemkowskich legend i obyczajów. Przedstawienie powstało na styku działań artystycznych i społecznych, angażując profesjonalnych twórców teatralnych i społeczność lokalną Gorlic i okolic, którzy wspólnie badali pamięć o Łemkach.

TEATR CHOREA NA ŻYWO I ONLINE

Jubileuszowa edycja Retroperspektyw to również możliwość spotkania ze spektaklami Teatru CHOREA – gospodarza Festiwalu. Będą to „Schulz: Pętla” w reżyserii Konrada Dworakowskiego, czyli twórcza interpretacja prozy Brunona Schulza, „Księżniczki” w reżyserii Julii Jakubowskiej – baśniowa podróż przez kobiece archetypy oraz „Powinniśmy być... Impresja na kilka czasowników” Wiktora Moraczewskiego i Janusza Adama Biedrzyckiego – stworzony na podstawie monologów Anastazji Bakhtyukovej i Michała Rudkowskiego jako manifest obecności dwójki młodych tancerzy.

Ostatniego dnia festiwalu CHOREA zaprosi też całe rodziny na koncert familijny „Dzień dobry Pinky Mouse!”, na który składa się kilkanaście piosenek inspirowanych swingiem, jazzem, polską piosenką rozrywkową z lat 50. i tradycją ludową. Szalone myszy, wystrzałowe kostiumy i bajeczna scenografia zapewnią dobrą zabawę widzom w każdym wieku.

SPOTKANIA I WARSZTATY

Retroperspektywy od lat tworzą przestrzeń do spotkań, wymiany myśli i doskonalenia umiejętności w czasie warsztatów. Nie inaczej będzie tym razem. W programie znalazło się między innymi Spotkanie Liderów Teatrów Offowych w ramach projektu Przestrzenie Sztuki, organizowane we współpracy z Ogólnopolską Offensywą Teatralną. Z kolei Fundacja Jubilo podczas wizyty studyjnej zaprezentuje materiały dokumentujące jej 10-letnie doświadczenie w pracy teatralnej w środowisku osób wykluczonych społecznie i kulturalnie. Podczas warsztatów mistrzowskich Laboratorium Kreatywnego Działania, Diego Pileggi i członkowie Fundacji Jubilo zaprezentują ćwiczenia i elementy treningu wykorzystywane w trakcie rozwoju swojej pracy teatralnej i praktyki artystycznej. Poza elementami ściśle powiązanymi z treningiem aktorskim, skupią się również na sposobach prowadzenia i wykorzystywania technik teatralnych w środowiskach nieteatralnych.

Niezwykłym doświadczeniem dla uczestników będzie „Wspólnota Śniących” według koncepcji Marii Magdaleny Kozłowskiej, Magdy Kupyjanowicz i Michała Kurkowskiego. Spektakl, a właściwie internetowe doświadczenie, tworzone jest w całości online i trwa tydzień. Podstawą kolektywnego performansu w oparciu o sny wspólnoty, będą ćwiczenia wspierające kreatywne śnienie oraz dawka wiedzy z obszaru dream studies.

NIE TYLKO TEATR

Retroperspektywy to również muzyka. W tym roku na scenie plenerowej Fabryki Sztuki w Łodzi i online zagości HarMálek Orchestr – zespół który zrewolucjonizował czeską tradycję orkiestr dętych i prezentuje ją w świeżym, współczesnym i energicznym stylu. Grupa gra każdy rodzaj muzyki inspirowanej czeskim i bałkańskim folklorem, a jej członkami są zawodowi muzycy mający różnorodne doświadczenia.

Przez cały czas trwania festiwalu (20 - 29 sierpnia) publiczność odwiedzić będzie mogła wystawę „Eternal time is born today“ Johanny Alanko. Fińska artystka zaprezentuje swoje prace malarskie i ceramikę, dla których inspiracją jest czas.

Szczegółowe informacje na temat warunków uczestnictwa w wydarzeniach czy cen biletów znaleźć można na stronie www.retroperspektywy.com, gdzie również za pomocą formularza rezerwować można bilety, karnety i wejściówki. Bilety można zakupić również za pośrednictwem portalu ewejsciowki.pl.

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne