EN
09.02.2022, 13:52 Wersja do druku

Łódź. Off-Północna ogłasza program. Bilety już w sprzedaży

Spektakle, koncerty i recitale, a nawet literacki stand-up – na program tegorocznej edycji festiwalu OFF-Północna złoży się kilkanaście pozycji. Nie zabraknie festiwalowej premiery i tytułów, które zdążyły już wzbudzić emocje publiczności, jak krakowska „Kora.boska”, „Bronisław Piłsudski was here. Musical na wałki” Fundacji Pomysłodalnia czy monodram Anety Todorczuk zbudowany wokół piosenek Sinead O’Connor. Festiwal potrwa od 2 do 10 kwietnia, a dziś rozpoczyna się sprzedaż biletów.

fot. mat. organizatora

Program tegorocznej edycji Festiwalu wpisuje się w hasło, które przyświeca Teatrowi Muzycznemu w Łodzi
u progu trzeciego roku pandemii. Jest to cytat z listów Sławomira Mrożka: „Teatr jest praniem sumienia”.

– Chcemy, by prezentowane przez nas spektakle wzbudzały głęboką refleksję. W tym roku towarzyszy nam podwójna trema. Nie tylko gościmy wspaniałych artystów, ale sami wystawiamy się na ocenę publiczności – mówi Krzysztof Wawrzyniak, kierownik artystyczny i pomysłodawca Festiwalu OFF-Północna – już pierwszego dnia Festiwalu zapraszamy na premierowe „Preludia”.

„Preludia” w reżyserii Tadeusza Kabicza to polska adaptacja off-brodwayowskiego musicalu Dave’a Malloya. Na scenie fortepianowi towarzyszy oniryczna muzyka elektroniczna, wprowadzająca widza w mrok szaleństwa genialnego artysty – Siergieja Rachmaninowa. Pianista cierpi na depresyjną paranoję, obezwładniającą apatię i silne stany lękowe. Z pomocą przychodzą najbliżsi Rachmaninowa, którzy wysyłają go do ekscentrycznego psychoterapeuty słynącego z nowatorskich metod psychohipnozy. Przedstawienie rozpocznie się 2 kwietnia o godzinie 19.00 na głównej scenie i otworzy tegoroczny Festiwal OFF-Północna.

Drugiego dnia na widzów czekają aż dwa tytuły – „Absolutnie. Bończyk śpiewa Młynarskiego” i „20 lexusów na czwartek”. Recital Jacka Bończyka rozpocznie się o godzinie 17.00 na scenie kameralnej. Aktor przygotował recital, na który złożą się autorskie piosenki jego mistrza, znane i lubiane przez kilka pokoleń Polaków, m.in. „Absolutnie“, „Bynajmniej“, „Nie ma jak u mamy“, „Ogrzej mnie“, „Jeszcze w zielone gramy“ czy „Jesteśmy na wczasach“.

Ci, którzy zdecydują się przyjść na godzinę 19.00 będą mogli spotkać się z Coach Elą podczas „20 leksusów na czwartek” stołecznego warszawskiego Teatru Potem-O-Tem. Bohaterowie sztuki są uzależnieni od pracy, od robienia selfie i relacjonowania swojego życia w Internecie, od zdrowego żywienia i siłowni, od seksu i pornografii. Podczas autorskiej sesji musical therapy odkryją przed widzami swoje problemy, a właściwie wyśpiewają je i wytańczą.

Festiwalowa środa należeć będzie do Karoliny Merdy i Krzysztofa Wojciechowskiego. Ich brawurowy spektakl muzyczny „Bronisław Piłsudski was here. Musical na wałki” w reżyserii Piotra Wyszomirskiego to wzruszająca podróż dookoła świata w poszukiwaniu miłości i ojczyzny. Dwoje aktorów, odgrywając różne postacie, przedstawi fragmenty z życia Bronisia ze szczególnym uwzględnieniem jego pobytu wśród Ajnów.

Z wielu kompozycji muzycznych szczególną uwagę zwracają utwory inspirowane oryginalnymi i przetworzonymi zapisami Piłsudskiego, które wykonał wraz z polskim pisarzem i podróżnikiem Wacławem Kajetanem Sieroszewskim na wyspie Hokkaido. Polscy badacze użyli wówczas najnowocześniejszego fonogramu Thomasa Edisona, za pomocą którego nagrali na woskowych wałkach około 100 rozmów i śpiewów ludności tubylczej.

Dzień później (7 kwietnia) organizatorzy festiwalu zabiorą publiczność do „Wesołego miasteczka”, w którym królują teksty Agnieszki Osieckiej. Spektakl w reżyserii André Hübnera-Ochodlo z Teatru im. Adama Mickiewicza w Częstochowie rozpocznie się o godzinie 18.30 na głównej scenie Teatru Muzycznego.

Wstrząsającą historię czterdziestoletniej kobiety, która wbrew wszystkiemu poszukuje własnej wartości i z nadludzką determinacją próbuje ocalić resztki godności 8 kwietnia o godzinie 18.30 zaprezentuje Aneta Todorczuk w monodramie „Kobieta, która wpadała na drzwi”. Będzie to przejmujący spektakl zbudowany wokół piosenek Sinead O’Connor.

W przedostatni dzień festiwalu w programie znalazła się propozycja dla fanów stand-upu. W ramach „Stand-up według Kmity” na scenie wystąpią Piotrek Plewa, który w swoim programie opowie o dziwnym losie komika i Olek Talkowski, który w brawurowej, obficie podlanej absurdami opowieści oprowadzi publiczność po swojej dzielni, dzieląc się refleksjami o świecie i… babeczkach. Również w sobotę, 9 kwietnia, na scenie głównej, Katarzyna Chlebny w głośnym już spektaklu „Kora.boska”, gdzie wciela się w postać Olgi Jackowskiej. Spektakl jest opowieścią o kobiecie, artystce, córce i matce, o Polsce, religii, systemie i chorobie. To baśniowa historia o miłości, tęsknocie, niemocy i żalu.

Szóstą edycję Festiwalu zakończy tradycyjnie już gala wręczenia Jonaszka zwycięzcy Konkursu Piosenki Aktorskiej im. Jonasza Kofty oraz występ laureatów konkursu, po którym widzowie będą mogli posłuchać zeszłorocznych laureatów w lirycznym koncercie „Intymnie”. Na ten wyjątkowy i osobisty recital małżeńskiego duetu Lenda/Kozub, poza ich autorskimi utworami w akustycznych aranżacjach, składają się także kompozycje, które muzycy, w wyjątkowych wersjach, wykonają tylko podczas tego szczególnego wieczoru i trasy „Intymnie”. Pojawią się m.in. utwory z dorobku Agnieszki Osieckiej czy Przemysława Gintrowskiego.

Bilety na Festiwal OFF-Północna za pośrednictwem strony internetowej, a także w kasie Teatru Muzycznego w Łodzi kupować można od dziś.

– Szczegółowy program imprez towarzyszących, w tym przede wszystkim edukacyjnych, poznamy na początku marca, ale już teraz możemy zdradzić, że nasze działania, m.in. tradycyjny panel dyskusyjny, będą skupiały się na roli teatru w oswajaniu inności, a wybrane warsztaty ukierunkowane będą na podnoszenie samoakceptacji. Teatr jest bowiem miejscem otwartym na każdego, tolerancyjnym i rozwijającym – zapowiada Grażyna Posmykiewicz, dyrektor Teatru Muzycznego.

Karnet na przedstawienia na głównej scenie (w tym na premierowy spektakl „Preludia”) można kupić za jedyne 160 złotych. Po zakupieniu karnetu bilety na spektakle na scenie kameralnej będą dostępne w cenie 20 złotych.

Źródło:

Materiał nadesłany