Inne aktualności
- Warszawa. Zmarła Jadwiga Puzynina – legenda polonistyki 08.02.2025 17:04
- Wrocław. Improwizowane Poniedziałki i Walentynkowy Tydzień 08.02.2025 14:20
- Badów Górny. „Monologi wariatki” pod koniec lutego w Teatrze Badów 08.02.2025 14:13
-
Poznań. Premiera musicalu „Avenue Q” w sobotę w Teatrze Muzycznym 08.02.2025 11:56
-
Warszawa. Ostatni wykład z cyklu „Biografie w teatrze polskim XXI wieku. Teksty – preteksty – performanse” w IT 08.02.2025 09:08
- Kraków. Wywoływanie duchów w „Strasznym dworze” – spotkanie w Starym Teatrze 07.02.2025 17:06
- Warszawa. Usiądź z nami, czyli czytanie performatywne w Teatrze Guliwer 07.02.2025 16:56
- Warszawa. 3. rocznica wybuchu pełnoskalowej wojny w Ukrainie – koncert nadzwyczajny w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej 07.02.2025 16:37
- Warszawa. „Ocalone” wracają na Zieleniak 07.02.2025 16:18
- Śląskie. Karnawałowy Ogródek Teatralny w Czechowicach-Dziedzicach 07.02.2025 15:36
- Łódź. Brahms nad Bałtykiem - koncert Chóru Filharmonii Łódzkiej 07.02.2025 13:58
- Wrocław. Odszedł Maciej Kieres 07.02.2025 13:42
- Zakopane. Spotkanie z Jerzym Chruścińskim, kompozytorem Teatru Witkacego, w Kmicicu 07.02.2025 13:20
-
Szczecin. Opera Na Zamku prosi o pomoc w odnalezieniu zgubionego fagotu 07.02.2025 13:17
Uroczysty koncert upamiętniający 80. rocznicę likwidacji Litzmannstadt-Getto odbył się w łódzkim Teatrze Wielkim. Niestety, z politykami i ich autopromocją.
Organizatorzy koncertu zamykającego obchody 80. rocznicy likwidacji Litzmannstadt-Getto gościli w Teatrze Wielkim w Łodzi wiele znakomitych postaci. Wśród nich znaleźli się Ocalali z getta w Łodzi, jak Marian Turski i Leon Weintraub, ich bliscy, przyjaciele oraz grono znamienitych uczestników kilkudniowych uroczystości. Na scenę łódzkiej opery dostali się, niestety, również politycy i urzędnicy, serwując porażającą dawkę (przeszło godzinę) złożonych z powtarzalnych haseł wystąpień oraz autopromocyjnej postawy. Przekonanie o złotoustości własnej (ktoś panie i panów zwiódł) lub autorów wypisywanych na użytek pracodawcy oracji (w tym zakresie zostali państwo zwiedzeni jeszcze bardziej) zastąpiło wyrazistą kondensację. A przecież ułożona przez fachowców esencja myśli - w takich okolicznościach, jak spotkanie w Teatrze Wielkim - niesie więcej ducha i przesłania, niż nawet najbardziej wzniosłe, czy czysto polityczne (jak w przypadku dr. Yacova Livne, ambasadora Izraela w Polsce) perory. Słowa uznania za refleks należą się marszałek województwa łódzkiego, Joannie Skrzydlewskiej, która wyczuwając (co nie było trudne) zniecierpliwienie publiczności, zrezygnowała z odczytania własnego wystąpienia, zastępując je zgrabną i celną puentą wieczoru i zbierając najszczersze oklaski.
Ci z widzów, którym zdrowie i siły pozwoliły ten udręczający spektakl przetrwać, byli świadkami zwycięstwa muzyki nad gadulstwem. Wydarzeniami koncertu, wyreżyserowanego przez Michała Lenarcińskiego, były występy znakomitej, ujmującej, obdarzającej wykonywane kompozycje (jak II część Koncertu skrzypcowego g-moll Maxa Brucha) silnymi emocjami amerykańsko-kanadyjskiej skrzypaczki Leili Josefowicz oraz eksplodujące, porywające wykonanie przebojowego „Exodusu” Wojciecha Kilara przez Chór i Orkiestrę Teatru Wielkiego w Łodzi, pod batutą Rafała Janiaka. Trudno było nie nagrodzić finału wieczoru owacjami na stojąco.