Inne aktualności
- Gniezno. UMWW rozstrzygnie konkurs na nowego dyrektora Teatru Fredry wiosną 2026 13.03.2025 19:51
- Wrocław. „Medee/Materiały do Pokojówek” – spektakl Studia Wachowicz/Fret i Teatru ZAR 13.03.2025 19:19
- Wrocław. „Szeol” Seans teatralny Studia Wachowicz/Fret 13.03.2025 18:37
- Jelenia Góra. Premiera „Obcego w lesie” w Zdrojowym Teatrze Animacji 13.03.2025 18:34
- Warszawa. MKiDN: 189 projektów otrzymało dofinansowanie w ramach programu „Muzyka” 13.03.2025 15:57
- Kraków. „Magiczna rana” Masłowskiej premierowo w Teatrze Słowackiego 13.03.2025 15:48
-
Kraków. Remigiusz Brzyk reżyseruje spektakl „Saga rodu Szyców” w Teatrze Ludowym 13.03.2025 15:09
-
Warszawa. Muzyczny spektakl „Alibajda Bis” w ramach Otwartej Sceny IT 13.03.2025 14:39
- Sopot. Energa sponsorem tytularnym Opery Leśnej 13.03.2025 14:34
-
Kraj. „Fidelio” po raz pierwszy w cyklu The Met: Live in HD 13.03.2025 13:39
- Bielsko-Biała. Prace bielskich artystów na przystankach autobusowych 13.03.2025 13:04
- Warszawa. Związek Kompozytorów Polskich przyznał doroczne nagrody trzem osobom 13.03.2025 12:49
- Bydgoszcz. Marcowe pokazy „Stelli Walsh. Najszybszej osoby świata” w Teatrze Polskim 13.03.2025 12:32
- Bytom. Teatr Tańca i Ruchu Rozbark zaprasza na Red Carpet Concerts # 1 13.03.2025 12:21
Uroczysty koncert upamiętniający 80. rocznicę likwidacji Litzmannstadt-Getto odbył się w łódzkim Teatrze Wielkim. Niestety, z politykami i ich autopromocją.
Organizatorzy koncertu zamykającego obchody 80. rocznicy likwidacji Litzmannstadt-Getto gościli w Teatrze Wielkim w Łodzi wiele znakomitych postaci. Wśród nich znaleźli się Ocalali z getta w Łodzi, jak Marian Turski i Leon Weintraub, ich bliscy, przyjaciele oraz grono znamienitych uczestników kilkudniowych uroczystości. Na scenę łódzkiej opery dostali się, niestety, również politycy i urzędnicy, serwując porażającą dawkę (przeszło godzinę) złożonych z powtarzalnych haseł wystąpień oraz autopromocyjnej postawy. Przekonanie o złotoustości własnej (ktoś panie i panów zwiódł) lub autorów wypisywanych na użytek pracodawcy oracji (w tym zakresie zostali państwo zwiedzeni jeszcze bardziej) zastąpiło wyrazistą kondensację. A przecież ułożona przez fachowców esencja myśli - w takich okolicznościach, jak spotkanie w Teatrze Wielkim - niesie więcej ducha i przesłania, niż nawet najbardziej wzniosłe, czy czysto polityczne (jak w przypadku dr. Yacova Livne, ambasadora Izraela w Polsce) perory. Słowa uznania za refleks należą się marszałek województwa łódzkiego, Joannie Skrzydlewskiej, która wyczuwając (co nie było trudne) zniecierpliwienie publiczności, zrezygnowała z odczytania własnego wystąpienia, zastępując je zgrabną i celną puentą wieczoru i zbierając najszczersze oklaski.
Ci z widzów, którym zdrowie i siły pozwoliły ten udręczający spektakl przetrwać, byli świadkami zwycięstwa muzyki nad gadulstwem. Wydarzeniami koncertu, wyreżyserowanego przez Michała Lenarcińskiego, były występy znakomitej, ujmującej, obdarzającej wykonywane kompozycje (jak II część Koncertu skrzypcowego g-moll Maxa Brucha) silnymi emocjami amerykańsko-kanadyjskiej skrzypaczki Leili Josefowicz oraz eksplodujące, porywające wykonanie przebojowego „Exodusu” Wojciecha Kilara przez Chór i Orkiestrę Teatru Wielkiego w Łodzi, pod batutą Rafała Janiaka. Trudno było nie nagrodzić finału wieczoru owacjami na stojąco.