W sobotę, 5 listopada na Dużej Scenie Teatru Nowego prapremiera „Kocha, nie kocha”.
Lata 20-te w historii Europy to zawsze był trudny czas. Dzisiaj, sto lat temu, dwieście… Co człowiek miał kiedyś do dyspozycji? Modlitwę, alkohol, przemoc. Żadnej opieki psychologicznej. Mógł sobie pogadać do strumienia. A dziś? Dziś jesteśmy zeroemisyjni, samowystarczalni i zrównoważeni. Czy na pewno? Kim my w ogóle jesteśmy? Co możemy zaoferować – światu, ludziom, sobie?
„Kocha, nie kocha?” – najnowsza premiera Teatru Nowego z tekstem i w reżyserii Tomka Śpiewaka – to czarna komedia o wyzwaniach młodości, emocjach, uzależnieniach, kryzysie tożsamości, relacji i kryzysie klimatycznym.
Akcja spektaklu toczy się we młynie. Dwieście lat temu była to idealna sceneria dla śpiewogry o młodości, miłości i namiętności. A dziś? Czy wartki nurt wody jest niewyczerpanym źródłem energii, która zmusza do ruchu, czy raczej przekleństwem niepowstrzymanego żywiołu, który niszczy wszystko? Dawka inteligentnego humoru kryje za sobą potężną porcję trudnych emocji i ważnych tematów.
Inspiracją do spektaklu był XIX-wieczny cykl romantycznych pieśni Franciszka Schuberta do tekstów Wilhelma Müllera „Piękna Młynarka”. Młody Młynarczyk, podążając za strumieniem, trafia do młyna, gdzie spotyka piękną córkę młynarza i – jak to w romantycznych poematach bywa – zakochuje się. Dziewczyna wydaje się odwzajemniać uczucia, jednak wkrótce oddaje swoje serce myśliwemu. Zrozpaczony młynarczyk popełnia samobójstwo z miłości.
– W XIX wieku romantyczni poeci opisywali śmierć z miłości w poematach. Dziś zapytalibyśmy – co musiałoby się stać, kto i jak mógłby pomóc Mynarczykowi, żeby nie targnął się na swoje życie – mówi reżyser Tomek Śpiewak. – Media kipią informacjami o trudnościach, jakich doświadczają młodzi ludzie, rezonujący wszystkimi problemami świata: nie tylko nieszczęśliwą miłością, ale także rozpadem wspólnot, zanikiem relacji, brakiem tolerancji, konfliktami, kryzysem gospodarczym, degradacją klimatu, całym tym niekontrolowanym pędem współczesności. Popandemiczne statystyki wskazują na przerażającą skalę problemów psychicznych w tej grupie. Młodzi cierpią, a jednocześnie bezlitośnie i inteligentnie wyśmiewają świat, który stworzyli dla nich dorośli. Oraz zmuszają ich do tego, by sami sięgali do swojej przeszłości i głęboko ukrytych traum.
„Kocha, nie kocha?” to zatem nie tylko pytanie o miłość romantyczną, ale także o miłość własną, miłość do świata, do natury, do ludzi. Pytanie o sens życia i pozostawania w ruchu.
Autorką monumentalnej scenografii i kostiumów do spektaklu jest Anna Met, muzyki – Justyna Stasiowska. Za choreografię odpowiada Katarzyna Sikora, za video i reżyserię światła – Wojciech Sobolewski.
Na scenie zobaczymy Pawła Audykowskiego, Dorotę Ignatjew, Halszkę Lehman, Miroslawę Olbińską, Aleksandrę Posielężną, Damiana Sosnowskiego, Sławomira Suleja, Bartosza Turzyńskiego oraz gościnnie Lenę Ledoff.
Spektakl jest współfinansowany z dotacji Miasta Łodzi.
Najbliższe spektakle odbędą się 5 (prapremiera), 6 i 19 listopada oraz 11 i 12 grudnia 2022
o godz. 19.00 na Dużej Scenie Teatru Nowego, Więckowskiego 15.
Prapremiera: 5 listopada 2022 roku, Duża Scena
Tekst i reżyseria: Tomasz Śpiewak
Scenografia i kostiumy: Anna Met
Choreografia: Katarzyna Sikora
Muzyka: Justyna Stasiowska
Video i reżyseria światła: Wojciech Sobolewski
Asystent reżysera: Michał Kruk
Asystentka scenografki: Anna-Maria Wolniak
Inspicjentka: Hanna Molenda
Identyfikacja graficzna: Ola Jasionowska
Występują: Paweł Audykowski, Dorota Ignatjew, Halszka Lehman, Mirosława Olbińska, Aleksandra Posielężna, Damian Sosnowski, Sławomir Sulej, Bartosz Turzyński, Lena Ledoff (gościnnie) – muzyka na żywo