14. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy rozpocznie się w czwartek 21 sierpnia i potrwa do 31 sierpnia. Tegoroczna odsłona wydarzenia odbywa się pod hasłem „W formie".
Organizatorzy jednego z najważniejszych festiwali teatralnych w Łodzi proponują refleksję nad formą jako narzędziem ekspresji artystycznej, ale też formą obecności, współpracy i komunikacji w ramach samego festiwalu.
– Po trzynastu latach intensywnej pracy nadszedł moment, by zadać sobie pytanie: czym dziś naprawdę jest forma – zarówno jako kategoria estetyczna, jak i struktura samego festiwalu – mówi Tomasz Rodowicz, pomysłodawca i inicjator Retroperspektyw.
– Zależy nam, by Retroperspektywy pozostały przestrzenią spotkań, w której różnorodność języków artystycznych sprzyja wspólnej refleksji i twórczemu dialogowi. W tym roku symbolicznie wychodzimy poza dotychczasowe ramy – otwieramy się na przestrzeń Fabryki Sztuki i nawiązujemy nowe partnerstwa, między innymi z naszym sąsiadem, Fuzją. To dla nas moment przełomowy i pełen znaczeń. W tegorocznym programie znalazły się wydarzenia tworzone przez i dla różnych grup wiekowych oraz społecznych. Obok lokalnych przedsięwzięć, uczestnicy zobaczą także spektakle i działania performatywne z Norwegii, Czech, Niemiec, Białorusi i Włoch, prezentujące szerokie spektrum współczesnego teatru.
Tradycyjnie festiwal zainauguruje premiera przygotowana przez Teatr Chorea. W tym roku powstaje ona w koprodukcji z Grupą Coincidentia. Spektakl reżyseruje Konrad Dworakowski, a podstawą scenariusza jest tekst Alfreda Jarry'ego - „Król Ubu". W obsadzie znaleźli się: Siarhei Artsiomenka, Janusz Adam Biedrzycki, Joanna Chmielecka, Paweł Chomczyk, Konrad Dworakowski, Dagmara Sowa. „Nasz spektakl stworzony jest w języku, który ma ambicję wynaleźć się na nowo, używając do tego genotypu, jaki dają mu dwie współtworzące projekt sceny – Grupa Coincidentia i Teatr Chorea" – podkreślają autorzy widowiska.
– „W naszym językowym DNA znajdą się zatem chromosomy teatru formy, lalek i radykalnego teatru punk rockowego, skłonnego do dosłowności i karykatury, oraz teatru ruchu z jego metaforyką i poetyką, zdolną opowiadać między słowami za pomocą ciała i muzyki. Częścią tego języka jest też muzyka realizowana na żywo, poszerzająca formułę teatru o komponent koncertowy".
Spektakl zostanie zaprezentowany w czwartek 21 sierpnia od godz. 19 w Fabryce Sztuki (ul. Tymienieckiego 3). Wcześniej, od godz. 18, także w Fabryce Sztuki, inaugurację festiwalu uświetni otwarcie wystawy „Divny Sad". Autorką prezentowanych prac jest Anastasia Rydlevskaya, multidyscyplinarna artystka wizualna i muzyczna pochodząca z Białorusi, obecnie mieszkająca i pracująca w Gdańsku. Jej ekspozycja malarstwa to – jak podkreśla autorka – „historia ciała - nie kobiecego czy męskiego, ale po prostu ludzkiego – które było kiedyś źródłem lęku, niezrozumienia, oddzielenia". Bilety na przedstawienia są w cenach od 40 do 90 złotych.