EN

7.04.2025, 09:35 Wersja do druku

Łódź. Alicja Koga wygrała Konkurs Piosenki Aktorskiej im. Jonasza Kofty

W Łodzi rozstrzygnął się wczoraj VII Konkurs Piosenki Aktorskiej im. Jonasza Kofty. Trwa Festiwal Off-Północna.

fot. Michał Matuszak

Urzekająca prostota formy, świetny głos i wielka wyrazistość sceniczna zdecydowały, że to Alicja Koga tryumfowała w rozstrzygniętym dziś VII Konkursie Piosenki Aktorskiej im. Jonasza Kofty. Drugie miejsce zajęła Alicja Serafin, trzecie – Amelia Mitoraj.

Galowy występ laureatów i koncert „Licencja na lirykę” Jacka Bończyka zakończyły pierwszy weekend tegorocznej edycji Festiwalu OFF-Północna w Łodzi. W przesłuchaniach na żywo VII edycji Konkursu Piosenki Aktorskiej im. Jonasza Kofty zmierzyło się dziesięciu solistów wybranych spośród blisko stu zgłoszeń z całego kraju. Występy oceniało mistrzowskie jury w składzie: Wojciech Kościelniak, Danuta Antoszewska, Jacek Bończyk, Piotr Kofta, Jakub Szydłowski, Marek Nędza oraz Krzysztof Wawrzyniak. Honorową członkinią była Joanna Sokołowska, laureatka poprzedniej edycji konkursu. – Poziom był bardzo wysoki i wyrównany, a wszystkie występy oglądało się ciepło, duchowo i głęboko. Bardzo wielu artystów miało to „coś”, natomiast najbardziej ujęła nas pani Alicja Koga – podkreśla Wojciech Kościelniak, przewodniczący jury konkursu.

– Urzekająca prostota formy, świetny głos. A przy okazji, przy skromnych środkach, wielka wyrazistość sceniczna. Myślę, że pani Alicja po prostu dysponuje czymś takim, co się nazywa magią sceniczną i to chyba najlepiej określa jej dzisiejszy sukces – uzasadnia werdykt. Alicja Koga jest studentką II roku aktorstwa w łódzkiej Szkole Filmowej, wokalistką i skrzypaczką. W latach 2014-2018 była członkinią zespołu wokalno-aktorskiego Teatru Muzycznego w Poznaniu, obecnie związana jest ze Studiem Piosenki Musicalowej Metro w Poznaniu. Nagrodę główną – statuetkę Jonaszka i 10 000 złotych, ufundowane przez fundację LodzArte – wyśpiewała wykonując „Szkoda róż” Jonasza Kofty z muzyką Juliusza Loranca oraz medley piosenek Wojciecha Młynarskiego „Moknie w deszczu diabeł” i „Moje serce jest wolne”, do którego muzykę skomponował Janusz Koman. Artystce akompaniował Marcin Jagiełło. 

– Zaczęłam się przyglądać twórczości Młynarskiego i wpadłam na pomysł, by połączyć dwie kontrastowe piosenki, ale stwierdziłam, że ten kontrast właśnie może być ciekawy, pokazywać dwojaką naturę ludzką. Natomiast w piosence „Szkoda róż” tekst jest cudowny, poetycki, piękny i rozdzierający serce – mówi o wyborach repertuarowych zwyciężczyni konkursu. 

II miejsce i nagrodę w wysokości 4 000  złotych wyśpiewała Alicja Serafin – pochodząca z Warszawy absolwentka Teatralnej Akademii Musicalu przy Teatrze Muzycznym Roma, ucząca się na II roku w Państwowym Policealnym Studium Wokalno-Aktorskim im. Danuty Baduszkowej przy Teatrze Muzycznym w Gdyni. Nagrodę główną wywalczyła wykonaniem piosenek „Epitafium dla Mahalii Jackson” Jonasza Kofty oraz „Si petite” Mariana Hemara. 

Trzecie miejsce, z nagrodą w wysokości 3 000 złotych, zajęła Amelia Mitoraj – pochodząca z Szerzyn wokalistka oraz kompozytorka, obecnie związana z Policealnym Studiem Aktorskim Lart Studio w Krakowie. W konkursie zaprezentowała piosenki „Stopklatka” Jonasza Kofty oraz „Ballada o próżności” Piotra Roguckiego. 

Laureaci wystąpili na scenie Teatru Muzycznego w Łodzi przed publicznością festiwalu OFF-Północna, w ramach którego organizowany jest konkurs. Gala Finałowa zwieńczona gwiazdorskim koncertem Jacka Bończyka „Licencja na lirykę”, podczas którego aktor zaprezentował najpiękniejsze utwory Tuwima, Stachury czy Kaczmarskiego, zakończyła pierwszy weekend tegorocznej edycji festiwalu. 

OFF-PÓŁNOCNA NIE ZWALNIA TEMPA

Drugi festiwalowy weekend rozpocznie się już w czwartek. Tego dnia widownia OFF-Północna będzie miała okazję po raz kolejny wkroczyć do świata legendy Broadwayu, Jonathana Larsona. „tik, tik… BUM!” Teatru Muzycznego Roma to opowieść o karierze sfrustrowanego artysty, który w  trzydzieste urodziny orientuje się, że właściwie nic nie osiągnął. Kameralny musical stanowi zbiór zarówno gorzki, jak i  dowcipnych obserwacji o show-biznesie, świecie korporacji i  związkach międzyludzkich. 

Następnego dnia ze sceny Teatru Muzycznego popłyną najpiękniejsze utwory Jacka Cygana w wykonaniu Marcina Januszkiewicza. Owoc międzygeneracyjnej współpracy artystów – „Pokolenie Y” – to połączenie klasycznych tekstów, onirycznych i odważnych aranżacji oraz surrealistycznych wizji, które skłaniają do rozmyślań o tym, co na kartach historii pozostawią po sobie – albo już pozostawili –  popularni milenialsi.

W sobotę, 12 kwietnia na festiwalową publiczność czekają aż dwa spektakle. Wieczór rozpocznie kameralne spotkanie Szymona Jędrucha z najbardziej zmysłowym i pełnym pasji tańcem świata. „Szymon poszedł w… tango” to nie tyle koncert, co stand-up muzyczny z udziałem utalentowanych muzyków oraz tancerzy. Tego samego dnia Teatr Nowy Proxima w Krakowie zabierze widzów w pełną abstrakcji podróż, zawieszoną między życiem a  śmiercią wybitnego wokalisty, kompozytora i poety. „Nie pytaj. Ciechowski” w reżyserii Katarzyny Chlebny jest przeprawą przez biografię lidera Republiki, która jednocześnie staje się opowieścią o świadomości, tęsknocie i pragnieniach całego pokolenia. 

Ostatni dzień festiwalu zwróci się w stronę innego wybitnego twórcy, Wojciecha Młynarskiego. W  niedzielę, 13 kwietnia Mateusz Deskiewicz w spektaklu „Róbmy swoje! Piosenki Wojciecha Młynarskiego” tekstami poety zakreśli opowieść o życiu mężczyzny oraz jego stosunku do miłości, kobiet, zawodowych rozczarowań i sposobów na to, jak sobie z nimi radzić. Festiwal zamknie współczesne spojrzenie na relacje międzyludzkie – „Usługa czysto platoniczna”. Katarzyna Faszczewska, Julia Szewczyk, Adrian Kieroński oraz Robert Mróz Junior na scenie wcielą się w ponad trzydzieści postaci, wspólnie odkrywając kolejne miejsca, w których z samotności robi się biznes. W ramach festiwalu tradycyjnie odbywają się także pospektaklowe rozmowy z twórcami i realizatorami, a  na 13 kwietnia zaplanowane jest spotkanie autorskie z Oktawią Kramer, autorką reportażu „Usługa czysto platoniczna”, na kanwie którego powstał prezentowany w niedzielę spektakl. Bilety na wydarzenia można kupować za pośrednictwem strony internetowej offpolnocna.com – tam również szczegóły programu – oraz w kasie Teatru Muzycznego w Łodzi.  

Źródło:

Materiał nadesłany