Po raz pierwszy Festiwal im. Bogusława Kaczyńskiego będzie mieć swoją odsłonę również w Leśnej Podlaskiej. Koncerty i spektakle 5. Festiwalu odbywały się w Białej Podlaskiej, Warszawie, Sarnakach i Serpelicach nad Bugiem. Natomiast w niedzielę 17 września o 17.00 zaplanowano koncert muzyki klasycznej „Ave Maria i Mesjasz” w Sanktuarium Matki Bożej Leśniańskiej.
W repertuarze znajdą się utwory Bacha, Haendla (fragmenty oratorium „Mesjasz”), Mozarta, Donizettiego, Schuberta, Verdiego, Offenbacha, Saint-Saensa, Delibes'a i Pucciniego. Bardzo urozmaicony program wypełnią dzieła religijne i operowe. Wystąpią artyści Teatru Wielkiego w Łodzi: Patrycja Krzeszowska-Kubit (sopran), Agnieszka Makówka (mezzosopran) i Krzysztof Marciniak (tenor). Śpiewakom towarzyszyć będą znakomici instrumentaliści: pianistka Danuta Antoszewska (akompaniowała Placido Domingo i Romualdowi Tesarowiczowi) oraz skrzypek Filharmonii Łódzkiej Piotr Jakubowski. O artystach i muzyce opowiadać będą: Gabriela Kuc-Stefaniuk, rzeczniczka Urzędu Miasta Biała Podlaska oraz Krzysztof Korwin-Piotrowski, dyrektor artystyczny Fundacji ORFEO w Warszawie i Festiwalu im. Bogusława Kaczyńskiego w Białej Podlaskiej.
Sopranistka Patrycja Krzeszowska-Kubit jest absolwentką Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. Grażyny Krajewskiej-Ambroziak. Kończąc Akademię z wyróżnieniem w 2007 roku, wzięła udział w Koncercie Dyplomantów w Filharmonii Łódzkiej. Bezpośrednio po ukończeniu studiów została zatrudniona w macierzystej Uczelni, gdzie pracuje do dziś, prowadząc klasę śpiewu solowego. W 2011 roku uzyskała stopień doktora sztuki, a w 2018 roku stopień doktora habilitowanego. W kwietniu 2006 roku zadebiutowała partią Romildy z opery G. F. Haendla „Xerxes” w studenckim przedstawieniu wystawionym na deskach Teatru Wielkiego w Łodzi. Następnie z powodzeniem wystąpiła jako Basia z wodewilu „Krakowiacy i Górale” J. Stefaniego. Kreacja ta spotkała się z pozytywną opinią krytyków.
Od września 2007 roku jest solistką Teatru Wielkiego w Łodzi, gdzie występuje m.in. jako: Hanna w „Strasznym dworze” St. Moniuszki, Liu w „Trubadurze” G. Pucciniego, Hrabina w „Weselu Figara” W. A. Mozarta, Despina w „Cosi fan tutte” W. A. Mozarta, Pamina i Pierwsza dama w „Czarodziejskim flecie” W. A. Mozarta, Musetta w „Cyganerii” G. Pucciniego, Micaella i Frasquita w „Carmen” G. Bizeta, Stella w operze „Chopin” G. Orefice, Arsena w „Baronie cygańskim” J. Straussa, Annina w „Nocy w Wenecji” J. Straussa oraz Eliza w „My Fair Lady” F. Loeve (w tej partii występowała również w Teatrze Muzycznym w Gdyni). Sezon 2009/2010 przyniósł Nagrodę Dyrektora Naczelnego Teatru Wielkiego w Łodzi za wzorowe wykonywanie obowiązków, a w szczególności za ogromne zaangażowanie w przygotowanie spektakli: „My Fair Lady”, „Rusałka” i Dama Pikowa”.
Jako Pamina z opery „Czarodziejski flet” W. A. Mozarta śpiewała w Operze Nova w Bydgoszczy oraz w Operze Wrocławskiej. 22 maja 2015 roku zadebiutowała na deskach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, kreując Postać Jackie Kennedy w operze kameralnej „Requiem dla Ikony” K. Głowickiej. W grudniu 2016 roku wystąpiła w Teatrze Wielkim w Łodzi w partii Białej Księżniczki w prapremierze światowej opery A. Tansmana „Złote Runo”, w ramach Tansman Fesival. Wydarzenie to zostało nominowane do prestiżowej nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej. W marcu 2018 roku brała udział we wznowieniu spektaklu „Goplana” W. Żeleńskiego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, kreując partię Aliny.
Dokonywała nagrań dla Radia Rzeszów, Radia Łódź oraz Telewizji Lwowskiej. Swoje umiejętności doskonaliła, biorąc udział w licznych kursach interpretacji muzyki wokalnej pod kierunkiem doskonałych pedagogów i artystów, m. in.: prof. J. Artysza, prof. R. Karczykowskiego, prof. I. Kuszplera, prof. I. Kremling, prof. Ch. Elssnera oraz T. Berganzy.
Otrzymała Nagrodę Specjalną na XXXVIII Ogólnopolskim Konkursie Młodych Muzyków im. Kurpińskiego w 2005 roku. W tym samym roku została finalistką VII Ogólnopolskiego Konkursu Pieśni Polskiej im. E. Kossowskego w Warszawie. Była również stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a w 2016 roku otrzymała Nagrodę Marszałka Województwa Łódzkiego za całokształt działalności. Jej repertuar obejmuje nie tylko liczne arie operowe i operetkowe, ale również utwory muzyki oratoryjno – kantatowej oraz lirykę wokalną. Współpracowała z takimi dyrygentami jak: T. Wojciechowski, T. Kozłowski, A. Straszyński, J. Pawełczak, A. Wicherek, Ł. Borowicz, K. Kord, W. Michniewski, T. Figas, B. Akiki, P. Wajrak, W. Rodek oraz reżyserami: L. Adamik, A. Żarnecki, M. Znaniecki, D. Kustosik, W. Zawodziński, M. Korwin, T. Konina, M. Treliński, M. Borczuk, K. Janda.
Mezzosopranistka Agnieszka Makówka występuje jakośpiewaczka operowa, operetkowa, musicalowa oraz aktorka. W 1996 r. ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. Jadwigi Pietraszkiewicz, a w 1998 r. – studia podyplomowe w Hochschule für Music und Darstellende Kunst „Mozarteum” w Salzburgu u prof. Horiany Branisteanu. W tym czasie uczestniczyła w kursach wokalnych u takich śpiewaków jak: Brigitte Fassbaender, Sherrill Milnes, Fiorenza Cosotto. Podczas studiów rozpoczęła współpracę z Teatrem Wielkim w Łodzi, w którym do dzisiaj występuje jako solistka. W ciągu 25 lat kariery artystycznej zagrała ponad pięćdziesiąt ról. Publiczność łódzkiej sceny zna ją z najsłynniejszych oper, m.in.: „Carmen”, „Madame Butterfly”, „Dialogi Karmelitanek”, „Rigoletto”, „Halka”, „Makbet”, „Aida”, „Łucja z Lamermooru”, „Hrabina”, „Eugeniusz Oniegin”, „Czarodziejski flet”, „Włoszka w Algierze”, „Traviata”, „Cyrulik Sewilski”, „Trubadur”, „Don Giovanni”, „Nabucco”, „Wesele Figara”, „Człowiek z Manufaktury”, operetek („Zemsta Nietoperza”, „Baron cygański”, „Noc w Wenecji”) i musicali („Skrzypek na dachu”, „Błękitny Zamek”).
W trakcie swojej kariery współpracowała z licznymi filharmoniami, m.in. Filharmonią Narodową w Warszawie, Filharmonią Łódzką, Lubelską, Częstochowską, Śląską, Podkarpacką, Poznańską, występując pod batutą takich dyrygentów jak: Tadeusz Kozłowski, Kazimierz Kord, Krzysztof Penderecki, Andrzej Straszyński,czy Kai Bumann. W Dolnośląskiej Filharmonii w Jeleniej Górze uczestniczy w galach operowych pod kierownictwem dyrygenta Jerzego Koseka. W jej repertuarze oratoryjnym znajdują się najpiękniejsze pieśni dawnych twórców – Mozarta, Vivaldiego, Schumanna, Rossiniego czy Beethovena, jak również kompozytorów współczesnych - Krzysztofa Pendereckiego i Wojciecha Kilara.
Agnieszka Makówka chętnie angażuje się w projekty związane z muzyką kameralną,
m.in. we współpracy z łódzką Akademią Muzyczną („Walce Miłosne” na 4 solistów i 2 fortepiany Brahmsa) czy Filharmonią Łódzką („Antologia pieśni polskiej XIX wieku” z pianistą Piotrem Saciukiem). W 2015 r. występowała z pianistką Aleksandrą Nawe w ramach projektu „Poświatowska i muzyka”. W 2019 r., z okazji roku Moniuszkowskiego, razem z pianistą Janem Przepałkowskim wzięła udział w cyklu koncertów „Operowe Podróże Stanisława Moniuszki”.
Od kilku lat realizuje się jako aktorka, współpracując z łódzkimi scenami dramatycznymi.
Od 2020 r., w Teatrze Małym występuje w sztuce Anny Burzyńskiej „Akompaniator” (reż. Mariusz Pilawski) w roli śpiewaczki operowej, zaś od 2021 r. w spektaklach „Paradiso” wg Dantego (reż. Ewa Wycichowska) oraz „Gorzkie żale/świt” (reż. Joanna Gerigk) w Teatrze Logos.
Śpiewaczka od wielu lat uczestniczy w rozmaitych projektach muzycznych. W 1996 r. wzięła udział w uroczystym wręczeniu doktoratu Honoris Causa Uniwersytetu im. Braci Lumiere w Lyonie Andrzejowi Wajdzie z okazji 100-lecia kina. W 2000 r. wystąpiła z recitalem na Festiwalu Rossiniowskim w Gandawie. W 2003 r. śpiewała na Festiwalu Muzyki Współczesnej w Jerez (Hiszpania). Artystka wielokrotnie gościła na Festiwalu Operowo-Operetkowym w Ciechocinku.
W 2005 r., razem z Dorotą Wójcik i Rafałem Songanem, solistami łódzkiego Teatru Wielkiego,
współrealizowała projekt „Broadway, Broadway”. W 2015 r. podczas 7. Międzynarodowego Festiwalu Producentów Muzycznych Soundedit brała udział w interdyscyplinarnym widowisku „Metropolis”, w ramach którego, wraz z Władysławem Komendarkiem (instrumenty klawiszowe) oraz Igorem Gwaderą (gitara elektryczna), tworzyła na żywo ścieżkę dźwiękową do niemego filmu F. Langa „Metropolis” (1927 r.). Powyższa realizacja została również zaprezentowana w Teatrze Wielkim w Łodzi, w Filharmonii im. H. Wieniawskiego w Lublinie, w Warszawie (Studio S1 Polskiego Radia), Drawsku-Pomorskim, Goleniowie i Szczecinie. Tworzący ją artyści wystąpili w TVP Kultura w programie Pegaz. W 2017 r. Agnieszka Makówka była pomysłodawcą i koordynatorem projektu „100 pieśni na 100 lat niepodległości”, realizowanego w Teatrze Wielkim w Łodzi. W 2018 r. wzięła udział w widowisku multimedialnym z okazji 100-lecia Niepodległości RP „Bal u Naczelnika” w reżyserii Jerzego Wolniaka. Artystka ma na swoim koncie liczne nagrania.
W latach 2009–2011 współpracowała z Polską Orkiestrą Radiową, gdzie pod batutą Łukasza Borowicza brała udział w nagraniach m.in: opery „Monbar, czyli Filibustierowie” Ignacego Dobrzyńskiego, „Legendy Bałtyku” Feliksa Nowowiejskiego, „Przygód króla Artura” Grażyny Bacewiczówny czy „Bezdomnej jaskółki” Szymona Laska. W jej dyskografii można znaleźć również album zatytułowany „Poświatowska i Muzyka - ja minę, ty miniesz”, który współtworzyła z pianistką Aleksandrą Nawe i śpiewaczką Katarzyną Zając-Caban. Agnieszka Makówka jest laureatką licznych nagród oraz finalistką konkursów, w których brała udział od lat 90-tych. m.in. w: Międzyuczelnianym Konkursie Wokalnym w Dusznikach Zdroju, Konkursie im. Roberta Schumanna w Zwickau, Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu czy Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Antonína Dvořáka w Karlovych Varach. Jej twórczość była wielokrotnie doceniana i wyróżniana nagrodami: Nagrodą Państwowej Akademii Nauk dla „Najlepszej Artystki” (2000 r.), nagrodą „Złota Maska” za najlepszą kreację wokalno-aktorską, czyli Cherubina w „Weselu Figara” W.A. Mozarta (2007 r.), dwukrotnie Nagrodą Marszałka Województwa Łódzkiego za całokształt twórczości (2007 i 2014 r.), Nagrodą Marszałka Województwa Łódzkiego za propagowanie województwa łódzkiego w Polsce (2011 r.). Od roku 2010 jest aktywnym działaczem społecznym i związkowym. W roku 2014 została przewodniczącą NSZZ Pracowników Kultury i Sztuki przy Teatrze Wielkim w Łodzi. Od 2015 roku jest członkiem Związku Artystów Scen Polskich, w którym od listopada 2021 r. pełni funkcję prezesa oddziału łódzkiego. W 2014 roku Minister Kultury i Sztuki nadał jej honorową odznakę „Zasłużony dla kultury polskiej”, zaś w 2021 r. otrzymała brązowy medal "Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
Tenor Krzysztof Marciniak rozpoczął karierę wokalną w roku 1982, zdobywając pierwsze miejsce na Konkursie Wokalnym organizowanym przez Akademię Muzyczną w Łodzi. W roku 1988 ukończył Wydział Wokalno-Aktorski tej uczelni w klasie prof. Adama Dulińskiego i uzyskał dyplom z wynikiem bardzo dobrym. Już w czasie studiów występował w przedstawieniach premierowych w Teatrze Wielkim w Łodzi m.in. jako Damazy w „Strasznym dworze” Stanisława Moniuszki, Bojomir w „Zamku na Czorsztynie” Karola Kurpińskiego czy w tytułowej roli Dyrektora teatru Wolfganga Amadeusza Mozarta. W roku 1988 związał się z Operą i Operetką w Szczecinie i do 1992 roku był czołowym solistą tego teatru. W roku 1992 wrócił do rodzinnego miasta i został pierwszym tenorem Teatru Muzycznego w Łodzi.
Najważniejsze role operetkowe Krzysztofa Marciniaka to: Edwin w „Księżniczce czardasza”, Su-Czong w „Krainie uśmiechu”, Tassilo w „Hrabinie Maricy”, Barinkay w „Baronie cygańskim”, Alfred w „Zemście nietoperza”, Camille w „Wesołej wdówce”. Zagrał też główne role w operetkach: „Błękitna maska” Freda Raymonda, „Polska krew” Oscara Nedbala, „Popłoch wśród dziewcząt” Jurija Milutina czy „Wiktoria i jej huzar” Paula Ábraháma. W roku 1994 otrzymał propozycję przygotowania partii Alfreda w operze „Traviata” Giuseppe Verdiego w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Po premierze był przez rok solistą tej sceny. W roku 1995 na stałe związał się z Teatrem Wielkim w Łodzi i do tej pory jest jego solistą.
Uczestniczył we wszystkich najważniejszych tournées zagranicznych z teatrami, z którymi współpracował. Występował na najważniejszych scenach muzycznych Europy – Berlina, Frankfurtu, Stuttgartu, Monachium, Zurichu, Salzburga, Brukseli i Amsterdamu. Uczestniczył w wielu festiwalach muzycznych, między innymi w Krynicy-Zdroju, Kudowie i Ciechocinku.
W jego repertuarze operowym artysty są m.in. takie partie jak: Tamino w „Czarodziejskim flecie”, Ismael w „Nabucco”, Macduff/Malcolm w „Makbecie”, Dr Cajus w „Falstaffie”, Leński w „Eugeniuszu Onieginie”, Damazy w „Strasznym dworze”, Góral w „Halce”, tytułowy Casanova w operze Ludomira Różyckiego czy Opat di Chazeuil w „Adrianie Lecouvreur”.
Pianistka Danuta Antoszewska rozpoczęła naukę gry na fortepianie w czwartym roku życia, a już w wieku pięciu lat debiutowała w Filharmonii Łódzkiej. Akompaniamentu uczyła się u najwybitniejszych znawców sztuki: w szkole średniej u prof. Kiejstuta Bacewicza, a w Akademii Muzycznej u prof. Rajmunda Ambroziaka. Szkoła ta pozwoliła jej stać się jedną z najwybitniejszych akompaniatorek teatrów operowych w Polsce. Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Łodzi i wychowanką prof. Alfredy Działoszyńskiej. Pracę zawodową rozpoczęła w Teatrze Wielkim w Łodzi jako korepetytor solistów, a następnie w Teatrze Wielkim w Warszawie. Wszechstronnie uzdolniona, grająca muzykę poważną, jazzową, rozrywkową, poświęciła się teatrom operowym. Była inicjatorką propagowania muzyki operowej i operetkowej wśród przedszkolaków. Koncertowała w kraju i zagranicą, m.in.: w Chicago, Budapeszcie, w Filharmonii Narodowej, Łódzkiej, Bydgoskiej. Wystąpiła z recitalem fortepianowym w Paryżu.
Danuta Antoszewska współpracowała z najwybitniejszymi artystami scen operowych, m.in: Zdzisławą Donat, Bernardem Ładyszem, Bogdanem Paprockim, Władysławem Malczewskim, Jerzym Artyszem, Izabelą Kłosińska, Ryszardem Cieślą, Adamem Zdunikowskim, Dariuszem Stachurą, Grzegorzem Szostakiem. Od początku swojej kariery współpracowała i koncertowała z jednym z najwybitniejszych basów polskich – Romualdem Tesarowiczem, solistą wielu znamienitych teatrów operowych, takich jak La Scala, Metropolitan Opera czy Opera Bastille w Paryżu.
Akompaniowała światowej sławy tenorowi Placido Domingo podczas jego jedynego koncertu w Łodzi, który odbył się̨w 2009 roku. W ostatnich latach zaangażowała się w kształcenie studentów Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Jej współpraca z grupą młodych aktorów zaowocowała spektaklem “Nasza kamienica”, który otrzymał w Mińsku Grand Prix Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego.