Trwa 27. edycja gdańskiego Festiwalu Szekspirowskiego (26 lipca – 6 sierpnia). W tym roku wydarzenie wzbogacone zostało o zupełnie nowy nurt – konkurs o Nowego Yoricka. W rywalizacji o tę nagrodę udział weźmie m.in. młody reżyser Jan Kamiński, wybrany do współpracy przez legnicki Teatr Modrzejewskiej.
- Konkurs o Nowego Yoricka to jest najnowsza inicjatywa Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku, z którym jesteśmy związani od lat. Janek Kamiński był asystentem Anny Augustynowicz przy „Królu Learze”, o czym, w momencie wyboru, zupełnie zapomniałem – mówi dyrektor Modrzejewskiej Jacek Głomb.
Pomysłodawcą konkursu na Nowego Yoricka jest Łukasz Drewniak, krytyk teatralny, redaktor, selekcjoner konkursu o Złotego Yoricka od lat współpracujący z Festiwalem Szekspirowskim w Gdańsku. Jak mówi: „Festiwal Szekspirowski nie chce, by zamarła w Polsce recepcja Szekspira, zwłaszcza w młodym pokoleniu. Pragniemy zachęcić reżyserki i reżyserów do mierzenia się z dramatami Stratfordczyka, nagradzać najciekawsze adaptacje i ujęcia jego klasycznych tematów, wychowywać późniejszych, potencjalnych laureatów konkursu. Stąd pomysł na nowy, dwustopniowy konkurs – Nowego Yoricka – komplementarny wobec Złotego Yoricka”.
Do pierwszej fazy konkursu wpłynęło 27 zgłoszeń. Ostatecznego wyboru dokonali dyrektorzy teatrów współpracujących z Festiwalem – Maciej Nowak (Teatr Polski w Poznaniu), Jacek Głomb (Teatr Modrzejewskiej) oraz Paweł Sztarbowski (Teatr Powszechny w Warszawie). Wybrano trzy adaptacje: „Ryszarda III” w reż. Jana Kamińskiego – to propozycja legnicka, „Zimową opowieść” przygotowaną przez Pamelę Leończyk oraz Darię Sobik – to rekomendacja stołecznego Powszechnego oraz „Lover’s complaint” w oparciu o poemat „Skarga zakochanej” – wybór poznańskiego Teatru Polskiego.
W przygotowaniach legnickiego szkicu Jana Kamińskiego udział biorą Ewelina Węgiel (scenografia, kostiumy, video) oraz aktorzy: Joanna Gonschorek, Paweł Palcat, Nikodem Księżak, Dominik Rubaj oraz Anna Sienicka i Arkadiusz Jaskot, których możliwy angaż do etatowego zespołu aktorskiego Modrzejewskiej zapowiedział podczas konferencji prasowej Jacek Głomb.
- Bardzo się cieszę, że mogę tu pracować i przygotowywać ten szkic spektaklu – powiedział Jan Kamiński. - „Ryszard III” jest dla mnie ogromnie ważnym tekstem. Zdawałem z nim do szkoły teatralnej i jest on dzisiaj niezwykle aktualny. Stykają się w nim dwa plany: społeczno-polityczny, w którym paralele z naszą rzeczywistością odbieramy w sposób dojmująco bolesny oraz drugi, nie tak oczywisty, dramat egzystencjalny, dramat człowieka.
O tym, jak współpracuje się z młodym reżyserem opowiedziała Joanna Gonschorek:
- Janek jest bardzo ciekawym twórcą, który daje ogromną wolność, jednocześnie wiedząc, czego chce. Ja to bardzo lubię w pracy. Fajnie jest sobie pokombinować, poszaleć i być aktywnym, a nie tylko wykonywać jakieś zadania. Myśl przewodnia jest bardzo bolesna, ale bardzo mi bliska, bazująca na ogromnej samotności współczesnego człowieka.
Pokaz szkicu scenicznego „Ryszarda III” w ramach Festiwalu Szekspirowskiego już w najbliższą niedzielę (30 lipca) o godz. 21.00 na Scenie Malarnia gdańskiego Teatru Wybrzeże.
fot. Karol Budrewicz
Konrad Pruszyński
Jan Marek Kamiński (ur. 1998 w Szczecinie) — reżyser teatralny, autor tekstów dramatycznych i adaptacji. Kompozytor eksperymentalnej muzyki ekstremalnej (m.in. drone, noise). Twórca teatru apokaliptycznego — filozofii teatru i laboratoryjnej pracy z aktorem opartej na świadomości gry, dekonstrukcji i deziluzji. Stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Bokser wagi lekkopółśredniej. MC (ang. Master of Ceremony — Mistrz Ceremonii) i założyciel undegroundowego kolektywu hiphopowo-teatralnego Racja Sceny. Student V roku na kierunku Reżyseria w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Jego przedstawienia pokazywane były na festiwalach w Polsce i za granicą, m.in. w Warszawie, Krakowie i Bratysławie. Do jego najważniejszych prac w ramach Akademii należą: Eskurial wg Michela de Ghelderodego oraz Makabreska i Homo electronicus/Klasztor błaznów wg własnych tekstów. Debiutował w Teatrze im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie przedstawieniem W małym dworku wg Stanisława Ignacego Witkiewicza (2023).
Uzasadnienie wyboru Jana Kamińskiego w pierwszym etapie konkursu:
Propozycja Jana Marka Kamińskiego przekonała nas dojrzałością ujęcia. Jego eksplikacja „Ryszarda III” łączy w sobie głęboką podbudowę filozoficzną z pomysłową koncepcją inscenizacyjną. Idee reżysera wypływają przy tym z dramatu Szekspira, a nie z prób wtłoczenia weń jakiejś tezy. To wszystko daje nadzieję na realizację szkicu spektaklu niosącego treści współczesne i uniwersalne, w którym atrakcyjność wizualna połączy się w harmonijną całość ze sferą znaczeń. – Jacek Głomb.