Logo
Aktualności

Legnica. Początek sezonu w Teatrze Modrzejewskiej z „Hamletem”

14.08.2025, 12:59 Wersja do druku

Nowy sezon pod nowym kierownictwem legnicki teatr rozpocznie sprawdzonym tytułem. „Hamlet, Książę Danii” w reżyserii Krzysztofa Kopki, z tytułową rolą Arkadiusza Jaskota od 18 września na Scenie na Nowym Świecie. Pokazy wieczorne odbędą się 19 i 20 września o godzinie 19.00.

fot. mat. teatru

Jeszcze przed właściwym rozpoczęciem akcji spektaklu widzowie zgromadzeni w budynku Sceny na Nowym Świecie, poczuć się mogą niczym w podupadłym, średniowiecznym mieście lub jednej z lokalizacji rodem z Tolkiena czy Martina. Wybrana przez twórców przedstawienia przestrzeń świetnie współgra nie tylko z treścią najpopularniejszej ze sztuk Szekspira, ale również z dość rozbudowanym zamysłem inscenizacyjnym, w ramach którego widzowie śledzą akcję „Hamleta” z kilku różnych perspektyw. Trzy plany poziome, balkon oraz boczne korytarze tworzą ramy „więzienia”, jakim jest hamletowska Dania.

Jacek Sieradzki, „Polityka”: Oglądamy „Hamleta” po przełomie, który przeorał konstrukcję społeczną duńskiego królestwa; właśnie zaczynają odtwarzać się struktury, trwa wyścig po władzę, wpływy, pozycję, wejście do elit. Na koronę mają chrapkę wszyscy: Klaudiusz, Hamlet, Poloniusz, Laertes; w końcu wpada w ręce Horacja nieomal bez wysiłku, jeśli nie liczyć paru trupów, w tym przypadkowej ofiary Ofelii. Ten twardy „Hamlet” wpisuje się w wyrazisty program teatru prowadzonego w Legnicy przez Jacka Głomba.

Roman Pawłowski, „Gazeta Wyborcza”: W inscenizacji Jacka Głomba i Krzysztofa Kopki "Hamlet" rozgrywa się na ruinach cywilizacji, jego bohaterowie próbują z trudem budować na gruzach własny świat. Ten "Hamlet" na ruinach jest równie dotkliwy i niewygodny jak sala, w której go grają. Dworskie intrygi stają się brutalną walką o przetrwanie w surowym, wypalonym świecie. Sztuka naznaczania przestrzeni udawała się dotąd tylko współczesnym artystom plastykom, którzy tworzyli swoje prace na blokach, drzewach, a nawet na niebie. W Legnicy teatr poszedł w ślady sztuk wizualnych i zaanektował dla swych celów ruiny. Jest coś symbolicznego w tej przeprowadzce z mieszczańskiego, wykładanego aksamitem budynku legnickiego teatru do murów, na których wypisana jest historia ostatniego stulecia. To teatr po XX wieku.

Szekspir w wydaniu Kopki (reżyser) i Głomba (inscenizator) to nie tylko filozoficzny traktat o kondycji współczesnego człowieka, ale przede wszystkim widowisko pełne efektów specjalnych, pojedynków na miecze czy muzyki na żywo, granej przez znanych i lubianych członków zespołu Kormorany.

Agata Iżykowska, "Teatralia": Ulokowanie akcji [...] w piachu, na podestach wokół obdrapanych ścian, sprawia, że tragizm tego świata wybrzmiewa jeszcze mocniej. Oglądamy rzeczywistość całkowitego rozpadu, w którym bohaterowie mocują się zarówno między sobą, jak i z samymi sobą o ostatnią możliwość zdobycia władzy. Mroczny, wizualnie przytłaczający układ sceniczny sprawia, że wszystkie dramaty postaci wybrzmiewają mocniej i głośniej. Momenty emocjonalnych zrywów Hamleta – wybuchy jego złości i frustracji – są skorelowane z drapieżną scenografią pełną ognia, jak również z dynamiczną choreografią z walką na miecze [...] to jedna z bardziej widowiskowych realizacji legnickiego teatru, którą można podziwiać nie tylko ze względu na wizualne efekty.                                 

Bilety na przedstawienie dostępne są w kasie Teatru oraz online.


Tytuł oryginalny

Początek sezonu z Hamletem

Źródło:

@kt Legnicka Gazeta Teatralna online
Link do źródła

Autor:

Konrad Pruszyński

Data publikacji oryginału:

14.08.2025

Sprawdź także