W październiku informowaliśmy o tym, że Teatr Modrzejewskiej został właścicielem dawnego pawilonu spożywczego, potem budynku hurtowni leków, a w latach 2004 – 2011 miejsca, które legniczanom znane było jako Scena na Piekarach. W związku z planowanym na najbliższe lata (2026 – 2028) remontem głównej siedziby instytucji, wspomniana scena funkcjonować ma jako lokalizacja zastępcza. Jej inauguracja zaplanowana jest na 20 grudnia.
„III Furie” to dobrze znany legnickim widzom spektakl, który rozpocznie nową historię Sceny na Piekarach. Spektakl w reżyserii Marcina Libera to „szaleńcza groteska, rozpięta pomiędzy historią a współczesnością. Skrajnie niepoprawna politycznie, obrazoburcza aż do śmieszności wizja Polski, nad którą wciąż wisi cień II wojny światowej”. Dwugodzinny spektakl z muzyką Semantic Punk swego czasu wywołał nie tylko ogromne kontrowersje, ale również grad nagród, pośród których należy wymienić te otrzymane podczas: X Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy (nagrody aktorskie dla Rafała Cielucha i Ewy Galusińskiej), XVIII Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi (nagroda reżyserska, dwa wyróżnienia aktorskie dla Joanny Gonschorek) czy XI Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona” w Zabrzu (sześć nagród aktorskich oraz za kostiumy dla Grupy Mixer). Warto również wspomnieć, że spektakl „III Furie” w 2012 roku, podczas XIV Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Reżyserskiej „Interpretacje” w Katowicach, został zarejestrowany przez kamery TVP Kultura, a w 2013 roku poleciał do Argentyny na 9. Festival Internacional de Buenos Aires.
Aleksandra Chojenta, Dziennik Teatralny: Wizja oparta jest na trzech płaszczyznach sprytnie złączonych w jedno cierpienie Z jednej strony cyniczne motywy z książki Sylwii Chutnik, która w swej „Dzidzi", obnaża to, co niewygodne dla biało-czerwonych barw. Marcin Liber rozdrapuje narrację i dociera znacznie głębiej. W sposób niebywały złączył na scenie historię matki bezkształtnej „Dzidzi" z bohaterską postawą Apolonii Machczyńskiej-Świątek, która pomagała Żydom w czasie II wojny światowej oraz motywami spowiedzi żołnierza AK, którą w „Egzekutorze" spisał Stefan Dąmbski. Ta trójwymiarowa opowieść o rodakach, już od pierwszych minut daje sygnały, że będzie to intensywna jazda przez polskość.
Łukasz Drewniak, Teatralny.pl: Legnickie przedstawienie pyta nas, czy udźwigniemy słodki ciężar polskości, czy wiemy, co to znaczy odpowiedzialność za drugiego człowieka, nawet takiego, który musi umrzeć, bo tak chciał Bóg i źli ludzie z Niemiec. Liber zabiera także głos w dyskusji o prawdziwych kosztach wszelkich prób ratowania przedstawicieli narodu żydowskiego podejmowanych przez mieszkańców wsi polskiej: przecież staraliśmy się pomóc, jak tylko umieliśmy.
Carlos Pacheco, La Nación (Bueonos Aires): W „III Furiach” Polacy z zespołu Teatru Modrzejewskiej pokazali wielką witalność w dyskusji o swoim kraju. Dramat stworzony w przymierzu teatru, performance i muzyki dowodzi nie tylko skali polskich cierpień, ale nadal nie zamkniętych ran z tym związanych.
Spektakl w repertuarze Modrzejewskiej 20 i 21 grudnia o godzinie 19.00. Bilety w cenie: 65 zł (normalny), 55 zł (ulgowy) dostępne są w kasie Teatru oraz online. Kolejne wydarzenia na Scenie na Piekarach zaplanowane są na styczeń przyszłego roku. Wtedy widzowie będą mogli zobaczyć w tamtej przestrzeni „Kartotekę” Tadeusza Różewicza w reżyserii Maksymiliana Nowaka.
Przypomnijmy, że Modrzejewska od 2020 roku prowadzi działania artystyczno-społeczne na osiedlu Piekary w ramach „Przystanku Piekary”. „Portret Osiedla” to cykl comiesięcznych spotkań, w trakcie których fotografowani są mieszkańcy osiedla Piekary. Ma to na celu pokazanie różnorodności, ale też integrację sąsiedzką. Efektem spotkań będzie wirtualna wystawa portretów. Autorem fotografii jest ceniony artysta fotograf – Karol Budrewicz. Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny, a uczestnikami mogą być przedstawiciele wszystkich grup wiekowych.