W Toruniu zakończył się Międzynarodowy Festiwal Teatralny Kontakt. Werdykt jury zwrócił uwagę na spektakle z krajów "nowej Europy". I te, w których poszukiwania artystyczne łączą się z mocnymi diagnozami społecznymi - pisze Witold Mrozek w Gazecie Wyborczej.
Główną nagrodę festiwalu otrzymał spektakl z Irlandii. "Blue Boy" [na zdjęciu] w reżyserii Feidlima Cannona i Garego Keegana z teatru Brokentalkers opowiada o okrucieństwie i gwałtach, które miały miejsce w prowadzonych przez księży i zakonnice katolickich sierocińcach. Polityczni i multidyscyplinarni Jak tłumaczy Joanna Derkaczew, mieszkająca w Dublinie producentka teatralna i dramaturżka, nagrodzeni twórcy są na teatralnej mapie Zielonej Wyspy nietypowi: - Odchodzą od popularnego w Irlandii modelu teatru ilustrującego literaturę. Używają prywatnych historii, techniki verbatim [technika teatru dokumentalnego]. Wprowadzają na scenę "ekspertów życia codziennego" (w "Have I Know Mouth" Feidlim Cannon pojawił się na scenie z własną matką, by opowiedzieć o śmierci ojca), używają nowych mediów w sposób przewrotny i świadomy. Są polityczni i multidyscyplinarni. Drugie miejsce przypadło Konstantinowi Bogomołowi. Rosyjski reżyser pokazał w