Fantastyczne wykonanie "Rigoletta" Giuseppe Verdiego, a dwa dni później balet "Don Kichot" w wykonaniu artystów Lwowskiego Narodowego Akademickiego Teatru Opery i Baletu im. Salomei Kruszelnickiej podbił serca publiczności 56. Festiwalu im. Jana Kiepury, trwającego do 19 sierpnia w Krynicy Zdroju.
Lwowscy artyści zostali nagrodzeni owacją godną największych sław stających na festiwalowej scenie, ale aplauz widowni słychać było nieustająco po każdym akcie.
Krynickiej publiczności szczególnie trafiła do serc partia tytułowego Rigoletta w wykonaniu Oresta Sidira oraz jego głęboka interpretacja muzyczna i aktorska postaci pogrążonego w rozpaczy ojca, jakim jest Rigoletto w ostatnim akcie dzieła. Fenomenalnie wyśpiewane arie jego scenicznej córki Gildy, w którą wcieliła się sopranistka Marianna Tsvietinska - publiczność doceniła za interpretację i barwę głosu wyraziście podkreślającego charakter postaci. Należy też wspomnieć o Księciu, którego partię wykonał Mychajło Malafij. To postać, w której można było usłyszeć na nowojorskiej scenie patrona festiwalu. Lwowski śpiewak zachwycił m.in. duetem z Gildą oraz otwierającą spektakl sceną w pałacu.
Zanim jednak zabrzmiały pierwsze takty słynnego dzieła, ukraińscy muzycy podziękowali za okazywane ich rodakom serce i pomoc, odgrywając hymn Polski i Ukrainy.
W Pijalni Głównej operę uważaną za dzieło, w którym Verdi osiąga apogeum muzycznych uczuć i namiętności zobaczyliśmy w wykonaniu artystów Lwowskiego Narodowego Akademickiego Teatru Opery i Baletu im. Salomei Kruszelnickiej. Poza wymienionymi już postaciami, w wystawionym na krynickiej scenie dziele wystąpili także: Nazar Pawlenko jako Sparafucile, Wołodymyr Shinkarenko w roli Monterone`a, Witalij Rozdajgora jako Borsa, Mykoła Kornutiak w partii Marulla i Dmytro Kokotko jako Chaprano oraz Chór i Orkiestra Lwowskiego Narodowego Akademickiego Teatru Opery i Baletu.
Orkiestrą dyrygował Ivan Cherednicenko, chórmistrz Wadym Jacenko, a dzieło wyreżyserowała Halina Volovetska.
Dwa dni później na tej samej scenie burzę oklasków zebrał balet ze Lwowa za "Don Kichota" z muzyką Ludwiga Minkusa i Librettem Mariusa Petipa.
Klasyczny balet, znana historia, piękne kostiumy i maestria wykonania to przepis na sukces lwowskiego baletu, który doskonale wie, jak połączyć piękno tańca i technikę, by osiągnąć efekt zapierający dech w piersi. Nic dziwnego, że lwowski balet uważany jest za jeden z najlepszych w Europie.
"Don Kichot" z muzyką Ludwiga Minkusa i librettem Mariusa Petipa to jeden z najsłynniejszych baletów klasycznych. Fabuła oparta jest na kanwie powieści Miguela de Cervantesa.
Na scenie Balet Lwowskiego Narodowego Akademickiego Teatru Opery i Baletu oraz soliści Olena Dobranska (Kitri), Arsen Marusenko (Basil), Yuriy Hrygoriev (Don Kichot) i Ruslan Dynia (Sancho Pansa).