Młodzi twórcy teatru tańca, ruchu i formy zachwycili publiczność
Postawiliśmy przed jury niezwykle trudne zadanie. Poziom tegorocznych spektakli konkursowych był wyjątkowo wysoki, a ich formy bardzo różnorodne – od kameralnych, intymnych historii po wieloobsadowe widowiska. Zyskała na tym przede wszystkim nasza publiczność, która przez cztery dni mogła zobaczyć najciekawsze zjawiska z pogranicza teatru tańca, formy i ruchu – podsumowuje Sławomir Szczurek, kurator festiwalu.
Tegoroczna edycja przyniosła rekordową liczbę prezentacji konkursowych. Spośród zgłoszeń nadesłanych w otwartym naborze (open call) wyłoniono aż dwanaście zespołów, które zaprezentowały prace inspirowane hasłem przewodnim festiwalu, czyli naturą. Wśród uczestników znaleźli się zarówno niezależni twórcy, jak i studenci Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie oraz jej bytomskiej filii.
Nagroda główna dla duetu Aleksandry Nowakowskiej i Andrzeja Józefczyka
Nagrodę Główną w wysokości 40 000 zł na realizację premierowego spektaklu otrzymali Aleksandra Nowakowska i Andrzej Józefczyk za pracę „Speechless”. Jury doceniło „imponującą precyzję twórców, dojrzałość performerską, poczucie humoru oraz świadomą relację z publicznością”.
W skład jury weszli: Ilona Gumowska (zwyciężczyni 1. edycji festiwalu), Marta Wołowiec oraz Eryk Makohon. Jury wyróżniło również pięć innych propozycji:
STORIES – Eweliny Cieśli i Katarzyny Niżnik, za generowanie energii i poetyckość obrazu,
MG – reż. Piotra Sędkowskiego, za wizualną hipnotyzującą siłę,
Idziemy, bo miejsce, do którego należałyśmy, przestało istnieć, zanim zdążyłyśmy je nazwać – Angeliki Fafanów i Zofii Żwirblińska, za awangardowość i poruszający finał,
Ki – duet Igi Włodarczyk i Katarzy Zakrzewskiej, za oryginalną jakość ruchową i muzyczną wrażliwość,
Najdłuższą Szychtę Świata – w reż. Piotra Mateusza Wacha, za odwagę dramaturgiczną, grę z czasem i emocjonalność ciał.
Nasz wybór był subiektywny, bo poziom wszystkich prezentacji był bardzo wyrównany. O ostatecznej decyzji zadecydowały niuanse narzędziowe i wieloperspektywiczne podejście twórców – podkreślił Eryk Makohon, ogłaszając werdykt.
Festiwal, który ma przyszłość
Dyrektor Teatru KTO Jerzy Zoń zapowiedział już kolejną edycję festiwalu. Ciało i Czas ma być miejscem spotkania młodego pokolenia artystów, dialogu między tradycją a eksperymentem. Cieszy nas, że w Krakowie tworzy się przestrzeń dla odważnych, poszukujących form ruchu i teatru – dodał.
Partnerami medialnymi 2. edycji Festiwalu Ciało i Czas byli: TVP Kultura, Kwartalnik TANIEC oraz Magazyn LOUNGE.
Więcej o festiwalu >>> https://teatrkto.pl/cialo-i-czas/