EN

13.02.2025, 16:03 Wersja do druku

Kraków. Wkrótce wernisaż wystawy „(nie)Umarła klasa”

Punktem wyjścia wystawy „(Nie)Umarła klasa” będzie próba odpowiedzi na pytanie o siłę spektaklu Kantora. Dlaczego niepokoił i budził tak radykalne odczucia? Wernisaż odbędzie się 26 lutego w Cricotece.

fot. mat. Cricoteki

Wystawa składa się z „pozostałości po spektaklu” – obiektów, archiwaliów, zdjęć oraz ich współczesnych opracowań w formie multimedialnej instalacji. To próba przekształcenia materialnej nieobecności samego spektaklu w możliwość jego przedstawienia za pomocą tego, co „graniczne”. Podejmujemy tym samym bliskie Kantorowi wątki związane z zabezpieczaniem „kulturowej przeszłości” i badaniem synergii sztuk – tego, co powstaje na styku teatru i sztuk wizualnych. Dzięki temu „Umarła klasa” zostaje zaprezentowana w sposób, który być może pozwoli ponownie zbudować emocjonalną relację między widzem a dziełem.

Główną osią wystawy będą wszystkie zachowane w kolekcji instytucji obiekty związane ze spektaklem „Umarła klasa”, zestawione ze współczesną realizacją „Ani żywa, ani umarła”. Dialog ze spektaklem-ikoną podjął Krzysztof Garbaczewski, który w swojej pracy reżyserskiej łączy metody teatru, współczesnych sztuk wizualnych i performansu. W przestrzeni instalacji widzowie staną się aktywnymi uczestnikami cyfrowego środowiska, w którym awatary inspirowane postaciami z „Umarłej klasy” współtworzą nową rzeczywistość, pozwalając spojrzeć na jej fenomen z dzisiejszej perspektywy.

„(Nie)Umarła klasa” – wystawa czasowa

Wernisaż: 26 lutego, godz. 18.00
Czas trwania: 27 lutego – 21 grudnia 2025
Miejsce: Cricoteka, ul. Nadwiślańska 2–4, Kraków
Kuratorka: Małgorzata Paluch-Cybulska
Współpraca: Natalia Zarzecka

1975-2025. 50. rocznica premiery spektaklu „Umarła klasa”!

Kuratorka / Curator: Małgorzata Paluch-Cybulska
Współpraca / Collaboration: Natalia Zarzecka

Interaktywna instalacja „Ani żywa, ani umarła” / Interactive Installation „Ani żywa, ani umarła”
Krzysztof Garbaczewski – koncept i reżyseria / concept & direction
Marcin Kosakowski – awatary i animacje / avatars & animation
Maciej Gniady, Mateusz Świderski – interactive design
Bones Studio – współpraca / collaboration

Koordynacja / Coordination: Kamil Kuitkowski
Współpraca aranżacyjna / Spatial Collaboration: Parastudio
Opieka konserwatorska / Conservation Supervision: Joanna Gorzałczany
Oświetlenie i multimedia / Lighting & Multimedia: Mariusz Gąsior, Michał Warmusz
Dostępność / Accessibility: Anna Rejowska, Małgorzata Jakubowska-Raczkowska

Program towarzyszący / Accompanying Program: Justyna Droń, Małgorzata Raczkowska
Identyfikacja wizualna / Visual Identity: Andrea Nikolov
Promocja / Promotion: Małgorzata Kmita-Fugiel, Zofia Mikołajska

Zespół współpracujący / Collaborating Team: Wiktor Bury, Joanna Geroch, Ewa Kaczmarczyk, Valentyna Khomenko, Agata Klakla, Jolanta Lang, Anna Lejtkowska, Michał Lelek, Magdalena Link-Lenczowska, Kateryna Marchenko, Piotr Masoń, Aldona Mikulska, Piotr Masoń, Agnieszka Oprządek, Tomasz Pietrucha, Bogdan Renczyński, Maciej Satała, Tomasz Stefaniak, Aleksandra Treder, Magdalena Ujma, Krzysztof Warmus, Krzysztof Wilk, Olena Yanushewska, Dorota Ziajko.

Patroni medialni / Media Partners:  Gazeta Wyborcza, TVP Kultura, TVP Kraków, Program 3 Polskiego Radia, Radio Kraków, Radio Kraków Kultura, Notes na 6 Tygodni, Restart, e-teatr.

Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA – instytucja kultury Województwa Małopolskiego

ul. Nadwiślańska 2–4, Kraków, tel. 12 442 77 70

[email protected]

https://cricoteka.pl

Wystawa czynna: wtorek - niedziela w godz.: 11:00 – 19:00

Bilety w cenie: normalny 20 zł, ulgowy 10 zł; w środy wstęp bezpłatny.

Źródło:

Materiał nadesłany