EN
10.03.2022, 11:03 Wersja do druku

Kraków. „Uwaga” - Spektakl teatru O.de.la w Cricotece

20 marca krakowska publiczność będzie miała okazję zapoznać się ze zwycięskim spektaklem 3. edycji Konkursu Teatru Niezależnego „The Best Off”. Taneczny spektakl „Uwaga”, Teatr o.de.la zagra w miejscu nieprzypadkowym, bo w Cricotece, gdzie bliskość ekspresji naturalnej i silne połączenie treści psychicznych oraz form ruchowych wyraźnie rezonuje z twórczością Tadeusza Kantora.

fot. Maciej Rałowski

Nie tylko spontaniczność, czy nawet nieintencjonalność wyrazu, ale i choreografia jest w spektaklu formą eksperymentu. Postawione zostaje pytanie o barwy: czy ciało poddane ich działaniu może stanowić narzędzie do budowania struktury choreograficznej? Czy takie ciało posługuje się jakimś uniwersalnym językiem? Artystów najbardziej, jako treść choreografii, interesuje fenomen wrażenia i doznania percepcyjnego. „(…) kolor ma moc. Może pobudzić lub uśpić, podniecić lub uspokoić, ogrzać lub oziębić, podrażnić lub ukoić, rozbudzić w nas namiętność lub wznieść na wyżyny duchowe. Zrozumienie koloru otwiera nowy wymiar naszej świadomości” (D. i H. Sun, 1996)

Goethe jako pierwszy badał działanie barw na organizm człowieka (wpływ fizjologiczny) i na jego emocje (wpływ psychologiczny). Według niego światło – barwa – emocje tworzą łańcuch przyczyn i skutków. Praca choreograficzna w „Uwadze” jest próbą zrozumienia tego zjawiska. Artyści koncentrują się na szukaniu w sobie wibracji wywołanych przez wizualizację koloru, sprawdzają jak kolory rezonują ze sobą, szukają rytmu barwnego w tryptykach. Wibrację, rezonans i rytm można zobaczyć w ciałach tancerzy wystawianych na działanie barw. Muzyka, dźwięki użyte w choreografii służą pogłębieniu działania barwy na ciało tancerza.

Teatr o.de.la stawia pytania o treści wewnętrzne niesione przez barwy. „Ekspresywność sztuki powstaje poprzez mniej lub bardziej świadome wykorzystanie przez twórcę tak zwanego „efektu emocjonalnego”, czyli nośników wartości emocjonalnych, tkwiących w poszczególnych kolorach i zjawiskach barwnych. Emocjonalna wartość barwy zależy od indywidualnych właściwości systemu nerwowego człowieka, a w tym wrażliwości percepcyjnej aparatu postrzegania, emocjonalnej sfery osobowości, a także doświadczenia indywidualnego osobnika w odbiorze i wyrażaniu treści emocjonalnych.

Duże znaczenie odgrywa tu też wpływ czynników kulturowych i społeczne przyswajanie wartości symboliki barwnej. W procesie percepcji barwa nabiera zatem większego znaczenia niż inne elementy formy wizualnej, stąd twórcy często wykorzystują barwę do ewokowania wzruszeń, gwałtownych przeżyć, stanów wzniosłych, przeczucia tego co jest tajemnicą wykraczania ku nieświadomemu” (Barwy i psychika, Stanisław Popek).

Ciało tancerza – to nośnik barwy i jej wpływu na motorykę, emocje, zachowanie.
Muzyka – pomaga doznawać barwy, czasem potęguje, a czasem zniekształca ich działanie.
Choreografia – wyznacza diagram, kontury wrażenia barwnego – ruchowego.
Scenografia rysuje przestrzeń eksperymentu.
Wizualizacje docierają do oka obserwatora.

Ruch tworzą: Joanna Jaworska – Maciaszek, Magda Widłak, Olga Bury, Tomasz Hołubowicz, Krystian Łysoń

Choreografia: Marta Bury, Muzyka: Maciej Maciaszek, Scenografia: Marta Ożóg, Piotr Karp, Wizualizacje: Serhij Sawczenko

UWAGA, Teatr O.de.la
20 marca (niedziela), godz. 18:30
Cricoteka, ul. Nadwiślańska 2-4, Kraków
Bilety: 25 ulgowe / 35 normalne
https://www.cricoteka.pl/pl/spektakl-uwaga-teatru-o-de-la/
Wydarzenie na Facebooku: https://www.facebook.com/events/526844088769471/


Źródło:

Materiał nadesłany