Najnowszy numer „Didaskaliów. Gazety Teatralnej” otwiera blok „Afropejskość”, w którym znajduje się tekst Doroty Semenowicz Od uniwersalizmu do różnorodności. Autorka porusza temat francuskiej polityki różnorodności w teatrze i sztukach performatywnych, a także różnic kulturowych i „urasowienia” w instytucjach kultury, które są przedmiotem praktyk twórców i twórczyń francuskiego świata artystycznego.
Następny blok, „Holzinger”, zawiera dwa artykuły: Kobiece pożądanie i maszyny Thomasa Irmera oraz Hakowanie patriarchatu. Postcyberfeminizm w twórczości Florentiny Holzinger Marii Magdaleny Ożarowskiej, które przybliżają posta
Florentiny Holzinger – wiedeńskiej choreografki aktualnie związanej z Volksbühne w Berlinie. Thomas Irmer opisuje spektakle choreografki, które nawiązują do koncepcji ciała bliskiej akcjonistom wiedeńskim. Maria Magdalena Ożarowska analizuje dwa spektakle, odwołując się do historii i manifestów cyberfeminizmu.
Na dział „Otero” składają się: rozmowa Kamili Łapickiej z Mariną Otero Struktura daje mi wolność, a także tekst Marii Magdaleny Ożarowskiej, poświęcony dyptykowi Fuck Me i Love Me. W rozmowie z reżyserką ważnym tematem jest świadomość twórczyni jako tancerki i reżyserki, a także konstruowanie cielesnego archiwum. Ożarowska zaś przygląda się relacji reżyserki z męskością i męskimi ciałami, ale również ze swoim ciałem jako nośnikiem pamięci.
Bloku „Instytuowanie” tworzą trzy teksty i rozmowa. Artykuł Seniorskie potańcówki Alicji Müller dotyczy spektakli The voice of seniors autorstwa Barbary Bujakowskiej, Łukasza Laxy i Karola Miękiny oraz Przyjaciółka Darii Kubisiak, w których seniorzy są upodmiotowieni i współtworzą proces twórczy razem z profesjonalnymi artystami. Kolejny tekst – Dreaming as Performance Tomaža Krpiča – analizuje sytuację performatywną w wydarzeniach, których osoby artystyczne wprowadzają się w stan snu. Wy/twórczość. Praktyki artystyczne w performansie instytucjonalnym na przykładzie powstawania spektaklu „Malina” Agaty Skrzypek opisuje proces powstawania projektu Malina. Posiłkując się wiedzą zebraną podczas prób do spektaklu i wywiadami, autorka wskazuje, w jaki sposób trudności ekonomiczne i komunikacyjne przekładały się na decyzje dotyczące organizacji procesu teatralnego. Dział kończy rozmowa Uważne słuchanie jest podstawą, w której Jakub Studziński opowiada Katarzynie Lemańskiej o swojej pracy dramaturgicznej przy spektaklu Romeo i Julia, przygotowanym we współpracy z osobami głuchymiw Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.
Kolejny dział „Teatr i historia” rozpoczyna tekst Kasi Lech: „1989”: wielogłosowość infranarracji a pamięć zbiorowa o polskiej walce o wolność. Autorka wchodzi w polemikę z recenzją Zbigniewa Majchrowskiego „1989” – fantazja non-fiction („Didaskalia. Gazeta Teatralna” 2023 nr 174).Tekst Justyny Kowal Teatralne rekonstrukcje Jakuba Skrzywanka traktuje o teatralnym języku Jakuba Skrzywanka, który posługuje się metodą rekonstrukcji, w odwołaniu do reenactment Rebekki Schneider. Blok kończy recenzja spektaklu Zbrodnia i kara. Z powodu zbrodni Rosjan, których nie potrafimy zrozumieć, w reżyserii Jakuba Skrzywanka, napisana przez Zofię Kowalską.
Dział poświęcony spektaklom o tematyce wojny w Ukrainie otwiera artykuł Ewy Bal Słodko śpiąca Europa albo trzy spektakle o wojnie. Autorka bada potrzeby ukraińskiej i polskiej publiczności w zderzeniu z Dziadami Mai Kleczewskiej, spektaklem Matki. Pieśń na czas wojny Marty Górnickiej oraz Powiem Ci jutro w reżyserii Niny Khyzhnej. Drugim tekstem tego działu jest Raz za razem Wiktorii Tabak, w którym autorka pisze o spektaklu Matki. Pieśń na czas wojny Górnickiej.
Na blok „Repertuar” składają się recenzje pięciu spektakli: Seks, praca i marzenia w reżyserii Agnieszki Jakimiak, Uroboros. Rewia na trzy aktorki w reżyserii Agaty Koszulińskiej, Melodramat w reżyserii Anny Smolar, Przemiany w reżyserii Grzegorza Jaremki, Podwójny z Frytkami w reżyserii Piotra Pacześniaka.
W dziale „Festiwale” Olga Katafiasz pisze o Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku, Paweł Schreiber relacjonuje Międzynarodowy Festiwal Kontakt w Toruniu, aJulia Niedziejko Malta festival w Poznaniu.
W bloku „Taniec” Michalina Spychała analizuje performans Rzeźbiary Weroniki Pelczyńskiej i Magdy Fejdasz, skupiając się na rytmie, wrażeniach sensorycznych i cielesności. Tekst uzupełnia rozmowa z performerkami, w którym głównymi wątkami są przestrzeń muzealna i jej znaczenie, ciało i choreografia jako archiwum oraz relacja z widownią.
W dziale „Opera” Dorota Krzywicka-Kaindel w recenzji A jak królem, a jak katem będziesz pisze o Makbecie wyreżyserowanym przez Krzysztofa Warlikowskiego na festiwalu w Salzburgu, a Jolanta Łada-Zielke w tekście Kogo stać na wirtualnego „Parsifala” recenzuje Parsifala w reżyserii Jaya Scheiba, przygotowanego na tegoroczne Bayreuther Festspiele.
W pierwszym artykule działu „Zagranica”, Otrzepując piach z buta, Maciej Guzy zabiera nas w podróż przez wystawy tegorocznego Praskiego Quadriennale. Maria Sławińska natomiast przybliża nam różnorodność form i tematów wydarzeń Holland Festival w Amsterdamie.
W „Notach o książkach” piszemy o publikacjach: Most pamięci. Wcielona pamięć, świadectwo i przekaz w pracy Jerzego Grotowskiego autorstwa Dominiki Laster, w przekładzie Katarzyny Woźniak-Shukur, Ten cały musical autorstwa Mateusza Borkowskiego, Jacka Mikołajczyka i Marcina Zawady, Radykalne oko. O Witkacym, Strzemińskim, Themersonach, Żarnowerównie i innych twórcach sztuki wzbudzającej niepokój. Fragmenty awangardowego dyskursu, słowo/obraz terytoria, autorstwa Andrzeja Turowskiego.
Od 2020 roku numery „Didaskaliów. Gazety Teatralnej” publikowane są tylko w Internecie: www.didaskalia.pl. Dostęp do wszystkich artykułów jest bezpłatny.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.