Nowy numer rozpoczynamy blokiem poświęconym zmarłej niedawno Joannie Wichowskiej, wieloletniej współpracowniczce naszego czasopisma. Obok pożegnania zamieszczamy jej teksty publikowane na łamach „Didaskaliów”.
W kolejnym dziale, „Centrum/Peryferie”,
publikujemy dwa artykuły. W pierwszym, Performing possible worlds into being : Indigenous
performance of resilience and strength, Anna Dulba-Barnett śledzi, w jaki sposób rdzenne
dramatopisarki – Mary Kathryn Nagle i Marie Clements – wykorzystują scenę jako miejsce
przedstawiania ucieleśnionej, historycznej przemocy uwarunkowanej płcią. W drugim,
„Kreszany”, czyli o testowaniu starych/nowych epistemologii napływających ze Wschodu,
Ewa Bal analizuje spektakl w reżyserii Oleny Apczel w perspektywie spekulatywnych
praktyk twórczych mających na celu przywrócenie znaczenia mitologii słowiańskiej z jej silną
tradycją matriarchalną. W kolejnym bloku próbujemy odpowiedzieć na pytanie: „jak się robi
festiwal?” i publikujemy wywiady studentek Wiedzy o Teatrze AT (powstałe w ramach zajęć
Doroty Semenowicz) – Aleksandry Sidor, Wiktorii Nadborskiej, Zuzanny Medrygał, Wiktorii
Hładko, Marianny Cieślak, Marii Geisler, Marty Szlasy-Rokickiej i Krysi Bednarek – z
osobami kierującymi ważnymi europejskimi festiwalami. Tomasz Kireńczuk opowiada o
Santarcangelo we Włoszech, Sophie Becker o Spielart w Monachium, Heidi Rustgaard o Fest
en Fest w Londynie, a Francesca Corona o Short Theatre w Rzymie oraz Festival d’Automne
w Paryżu. Temat praktyk kuratorskich kontynuują w kolejnym bloku Zuzanna Berendt i Anna
Majewska, pisząc o alternatywnych formach współpracy opartych na idei solidarności,
relacyjności i dzielenia się. Teksty Izabeli Zawadzkiej Chodzenie o instytucji. „The Round”
oraz Doroty Ogrodzkiej Prowokatorzy doświadczeń, praktyczki pułapek składają się z kolei
na blok dotyczący strategii angażujących w sztukach performatywnych. Kontynuujemy na
naszych łamach refleksję dotyczącą krytyki instytucjonalnej. Agnieszka Jakimiak w tekście Self-Censorship Between Self-Ridicule and Self-Reflection na przykładzie spektakli Olivera
Frljicia bada pojęcie humoru jako narzędzia wykorzystywanego do podkreślania aktów
autocenzury w teatrze i sztukach performatywnych. Wątek ten podejmuje również Tomasz
Raczkowski w recenzji filmu Petera Stricklanda Flux Gourmet. W „Repertuarze” znajdują się
recenzje przedstawień Rozy Sarkisian (Radio Mariia), Michała Buszewicza (Edukacja
seksualna), Cezarego Tomaszewskiego (Wielki Teatr Świata), Julii Wyszyńskiej (Fizyka
kwantowa. Rozmowy nigdy niezamówione), Michała Borczucha (Mieszkanie na Uranie),
Bartosza Kurowskiego (Mój cień jest różowy), Jakuba Skrzywanka (Śmierć Jana Pawła II),
Olgi Grzelak (Upiory) i Katarzyny Anny Małachowskiej (Serena. Traktat o samogłoskach).
Kolejny dział to „Festiwale”, a w nim Michał Bogucki przygląda się cyklowi Opera Rara w
Krakowie, a Michalina Spychała pisze o „Szczelinach. Kobietach w sztukach
performatywnych” organizowanych przez Instytut im. Grotowskiego we Wrocławiu. W bloku
„Taniec” autorka analizuje spektakl bytomskiego Wydziału Teatru Tańca AST Flying fish w
choreografii Ferenca Fehéra. „Zagranicę” rozpoczyna tekst Ady Ruszkiewicz o
przedstawieniu ROTKHO / ROHTKO w reżyserii Łukasza Twarkowskiego w Rydze.
Następnie Kamila Łapicka opisując spektakl Dragón przybliża twórczość chilijskiego artysty
Guillermo Calderóna. Numer zamykają recenzje książek: Tadeusz Kornaś szczegółowo
omawia publikację Magdaleny Raszewskiej Dejmek, a Urszula Pysyk przygląda się książce Sztuka biometryczna w perspektywie filozofii post i transhumanizmu Eweliny Twardoch-Raś.
Od 2020 roku numery „Didaskaliów. Gazety Teatralnej” publikowane są tylko w Internecie: www.didaskalia.pl.
Dostęp jest bezpłatny.