EN

2.08.2022, 16:00 Wersja do druku

Kraków. Teatr KTO otwarty na świat!

Teatr KTO podsumowuje pierwszy sezon artystyczny w nowej siedzibie na krakowskim Podgórzu i zaprasza na swój jubileusz. Od października 2021 roku teatr zaprezentował 58 tytułów w trakcie 208 spotkań z widzami.

fot. Olivier de Sagazian/mat. teatru

Mussolini otwiera nową siedzibę

W październiku minie rok od inauguracji siedziby krakowskiego Teatru KTO, który podczas dni otwartych przeprowadził widzów wprost z ulicy Zamoyskiego pod uchylany dach teatralnej sceny, tym samym symbolicznie nawiązując do swoich korzeni. Scena teatru ulicznego znalazła swoje miejsce w odrestaurowanej przestrzeni po kultowym kinoteatrze „Wrzos”. Najgłośniejszy performans inauguracyjnego widowiska – „Ja, Mussolini!” włoskiego komika Leo Bassiego wyraźnie pokazał, że Teatr KTO będzie odważnie zabierał głos w ważnych sprawach, a jego drzwi otwarte zostały dla artystów z całego świata.

Objawienia teatralne pod jednym dachem

Wydarzeniem, które przyciągnęło uwagę miłośników teatru i teatralnego środowiska, niewątpliwie był występ francuskiego performera, Oliviera de Sagazana z pokazami spektakli cieszącymi się światowym uznaniem – „Transfiguration” i „Hybridation”. Przedstawienia Oliviera de Sagazana realizowane były w ramach projektu „Cztery odcienie teatru”, współfinansowanego ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego (MF EOG) 2014-2021.
Teatr KTO zaprasza najciekawsze odkrycia teatralne ostatnich lat z Polski i ze świata. To tutaj wystąpili m.in. Teatr Brama z Goleniowa ze spektaklami „Stacja Świadek” – opowieścią o splątanych losach społeczności Ziem Odzyskanych przed i po II Wojnie Światowej, którą tworzyli Polacy i Niemcy oraz „Zabawa” wg Sławomira Mrożka. W repertuarze znaleźć również można było propozycje Teatru Badów im. Piotra Bikonta, tj. „Siódemkę” wg prozy Ziemowita Szczerka oraz Teatru Pijana Sypialnia z adaptacją dramatu „Poper” izraelskiego pisarza Hanocha Levina.

Prezentacjom spektakli towarzyszyły pasjonujące dyskusje i debaty z zaproszonymi ekspertami. Jedna z najważniejszych, poświęcona postaci Ludwika Margulesa i teatrowi meksykańskiemu, z udziałem m.in. Łukasza Witt-Michałowskiego, zainspirowana była zaproszonym na deski KTO spektaklem lubelskiej Sceny InVitro „Margules. Nieobecność” wg Artura Pałygi.

Alternatywa dla teatru

Teatr KTO to dom dla teatrów i twórców niezależnych i nieinstytucjonalnych. W minionym sezonie artystycznym gościły tu spektakle konkursowe „The Best OFF”: „Sticky Fingers Club” – czyli najgłośniejsze nazwiska młodego pokolenia polskiego teatru tańca oraz „Warunki zabudowy” Artiego Grabowskiego. Performer wróci w nowym sezonie ze swoim kultowym przedstawieniem „Raport panika”.
W swych misyjnych działaniach Teatr KTO stawia każdorazowo na przekraczanie granic między dziedzinami sztuk oraz łączenie ich z najnowszymi trendami i technologiami. Zaprezentowany performance audiowizualny Alka Janickiego „BlackSatori” okazał się formą spajającą obraz z dźwiękiem i pozwalającą na dotarcie do warstw niedostępnych spekulacji intelektualnej. Immersyjny charakter działania obrazem w powiązaniu z użyciem dźwięku wielokanałowego i sferycznego skutkował zanurzeniem się performera i widzów w obrazie i dźwięku tworzonym w czasie rzeczywistym, bez partytury, w sposób intuicyjny.

fot. Norbert Burkowski/mat. teatru

Śmiech do rozpuku i wspólne niedziele

Przy krakowskiej ulicy Zamoyskiego 50 wielokrotnie rozbrzmiewał głośny śmiech zgromadzonej publiczności. Wszystko za sprawą komedii, których w repertuarze nie brakuje. Wybitni aktorzy – Leszek Piskorz i Jacek Strama zachwycają w reżyserskiej interpretacji Pawła Szumca legendarnych „Słonecznych chłopców”, a nieprawdopodobna historia ludzkich prochów, które trafiły nie tam gdzie powinny opowiedziana w „Stroicielu grzebieni” doczekała się kontynuacji w „Stroicielu grzebieni. Akt 2”.

Teatr KTO to przestrzeń przyjazna dla wszystkich. Altanę i ogród sensoryczny w każdą niedzielę wypełniali najmłodsi widzowie ze swoimi rodzicami. Autorski cykl „Dziecko-Dzieci-Dzieciństwo” zainicjowany przez dyrektora Jerzego Zonia to warsztaty, które w przemyślany sposób łączą dbałość o rozwój intelektualny dzieci, pobudzanie ich kreatywności i wrażliwości za pomocą sztuki z aktywnością ruchową. „Te spotkania są wyrazem naszej dbałości o dzieci oraz chęci wychowania kolejnych pokoleń widzów. Dziś wychowanie dzieci to jedna z najtrudniejszych życiowych aktywności i powinności. Również powinności teatru” – podkreśla Zoń. Na finał niedzielnych spotkań prezentowane były zapraszane spektakle familijne z całej Polski m.in.: „Czując” Moniki Kiwak i Magdy Wolnickiej inspirowany niezwykle ważną książką pod tym samym tytułem autorstwa Agnieszki Jucewicz.

fot. Paweł Mazur

Rok jubileuszowy  

Nowy sezon artystyczny to okazja do podwójnego świętowania. W dniach 8-10 lipca najpiękniejsze krakowskie place (m.in. Rynek Główny) zmieniły się za sprawą 35. festiwalu ULICA w największe teatralne sceny. Tegoroczna edycja odbyła się pod hasłem „Horyzont polski”, a w swym festiwalowym programie nawiązywała do niezwykle aktualnych i żarliwych tematów: migracji, odrębności, obcości i wspólnoty. Podczas trzech dni wystąpili artyści z najdalszych zakątków świata, w tym szczudlarze z Togo w Afryce. ULICA to także miejsce premier. Gospodarz festiwalu – Teatr KTO zaprezentował „Żywoty świętych osiedlowych. Dzielnica XIII” Lidii Amejko w reżyserii Kariny Grabowskiej-Fiałek, a Krakowski Teatr Tańca przy współpracy z Teatrem Polskim w Bydgoszczy i Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie zachwycił publiczność premierą „Dużego Księcia”.
Inauguracja nowego sezonu artystycznego zbiega się z 45-leciem Teatru KTO, który świętował je będzie we wrześniu najnowszą premierą dyrektora Jerzego Zonia – seansem lamentacyjnym bez słów pt. „Arcadia”. Inspiracją do powstania przedstawienia stała się twórczość poetycka Tadeusza Różewicza, w szczególności poemat „Zielona róża” i „Et in Arcadia ego”. II wojna światowa i bolesne doświadczenia, jakie z niej wyniósł Różewicz, mocno odnotowane w jego dorobku literackim, są obecne również w konstrukcji świata przedstawionego w najnowszym spektaklu Teatru KTO.

Drugim mocnym akcentem na początek sezonu będzie prezentacja spektaklu „Unbody” zespołu Hertz Haus – zwyciężczynie tegorocznego konkursu „The Best OFF” wystąpią na scenie KTO pod koniec września. Spektakl zaprasza widzów do układania cielesnych puzzli na 1000+ sztuk, rozegrania swoistego quizu na inteligencję ciała, jest studium rozkładania go na czynniki i sprawdzenia co ta zmiana daje.

Józef Opalski wyreżyseruje w marcu przedstawienie pod roboczym tytułem „Uczycie nas jak suknie się podnosi”, inspirowane tekstami Bertolta Brechta i angażujące wyśmienitą obsadę. Z kolei jedna z najzdolniejszych reżyserek młodego pokolenia – Małgorzata Warsicka – przygotuje spektakl premierowy z okazji kolejnego festiwalu ULICA: „Godzina, w której nie wiedzieliśmy nic o sobie nawzajem” wg prozy Petera Handkego.

W swych teatralnych poszukiwaniach już tej jesieni Teatr KTO otworzy swe drzwi na potrzeby kolejnej grupy społecznej, zapraszając do wspólnych działań wokół teatru dokumentalnego i społecznego krakowskich seniorów. Pod okiem pedagoga teatru przez cały artystyczny sezon pracować będą nad zagadnieniami pamięci, wspomnień i wartości posiadanych doświadczeń, by w finale zaprezentować autorski spektakl na profesjonalnej scenie Teatru KTO.

Jubileuszowy sezon Teatru KTO rozpocznie się już w połowie września, ale teatr nie przestaje grać ani chwili. Słynący ze swych podroży i promowania polskiej kultury poza granicami wystąpi w najbliższym czasie m.in. w Dortmundzie, Puli, Brunszwiku i Londynie.

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne